Komisija za zaštitu konkurencije poslovala sa firmom koju je kaznila za nameštanje tendera

0
156

Piše: Emili Samčević

Firme koje je Komisija za zaštitu konkurencije u poslednjih šest godina kaznila za nameštanje ponuda u javnim nabavkama uprkos tome neometano sklapaju stotine ugovora na javnim nabavkama najvećih javnih preduzeća i državnih institucija kao što su „Elektroprivreda Srbije”, Ministarstvo unutrašnjih poslova ili „Beograd vode”. Iako po Zakonu o javnim nabavkama naručioci imaju pravo da isključe iz postupka javne nabavke ponuđača koji je prethodno kažnjen za nameštanje ponuda, ova mogućnost je iskorišćena samo jednom. Čak je i sama Komisija za zaštitu konkurencije sklopila ugovor sa firmom „Auto Čačak” kojoj je svega mesec dana ranije izrekla mere.

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) donela je za šest godina svega osam rešenja protiv firmi koje su u postupcima javnih nabavki izvršile povredu konkurencije tako što su dogovarale učešće na tenderima, utvrđivale cene i na taj način nameštale ponude.

Komisija pokreće postupke protiv firmi po prijavi, uglavnom naručioca javne nabavke. Međutim, kako smo primetili uvidom u izveštaje ugovorenih javnih nabavki velike vrednosti na portalu javnih nabavki, dešava se da naručioci nastave saradnju sa firmom koju su prijavili i nakon izrečenih mera, kao što je to slučaj sa Ministarstvom odbrane koje je 2013. godine prijavilo firme „Beteko”, „Amm Immovables”, „Sagoja” i „Advena lajn”, a onda sa jednom od kažnjenih firmi „Beteko” sklopilo čak 17 ugovora.

Sličnu stvar uradila je ni manje ni više nego KZK kada je kupila vozilo od preduzeća „Auto Čačak” u vrednosti od skoro 2,5 miliona dinara pošto je samo mesec dana ranije toj firmi izrekla novčanu kaznu u iznosu od 14.885.125 dinara zbog dogovaranja cena sa drugim ponuđačima u postupcima javnih nabavki. Komisija je sama bila inicijator pokretanja ovog postupka kada je sektorskom analizom stanja konkurencije na tržištu došla do podatka da je preduzeće „Auto Čačak” sa još 19 firmi koje su ovlašćeni serviseri vozila „škoda“ u 2016. godini „utvrdilo prodajne cene i druge poslove trgovine na tržištu javnih nabavki”.

Kažnjene firme u postupcima javnih nabavki liftova, transporta, uniforme…

U svega osam rešenja koje je donela KZK ispitivani su učesnici u postupcima javnih nabavki birotehničke opreme, remonta vagona, materijala za održavanje lične i kolektivne higijene, transporta energetskog transformatora i manipulativne aktivnosti u objektima Javnog preduzeća Elektromreža Srbije, kao i učesnici u nabavci uniformi, obuće i ostale opreme naše vojske koja učestvuje u međunarodnim operacijama širom sveta. Kažnjeni su i serviseri liftova koji su učestvovali u postupku javne nabavke male vrednosti Opšte bolnice u Pirotu, dok je dvadeset ovlašćenih servisera vozila „škoda“ kažnjeno zbog povrede konkurencije tokom javnih nabavki 2016. godine kao i tri firme koje dele istu adresu u postupku javne nabavke usluge organizovanog prevoza radnika za potrebe Kliničkog centra Niš za 2014. godinu.

„Auto Čačak” je jedna od firmi koja posle kazne za nameštanje ponuda na tenderima najuspešnije radi. Od 20. septembra 2018. godine, kada je Komisija donela rešenje protiv ovog preduzeća, ona je dobila poslove na preko 75 tendera, od čega više od 60 puta kao jedini ponuđač.

O „Auto Čačku” mediji su pisali kada je MUP sa ovim preduzećem sklopio tajni ugovor o kupovini 710 vozila.

Jedna od firmi koja je kažnjena zajedno sa preduzećem „Auto Čačak” je „Auto centar Stojanović”, koja nakon izrečenih mera od strane Komisije posluje sa EPS-om i MUP-om, i to najčešće kao jedini ponuđač.

Ovakva praksa ipak ne predstavlja problem ni za Kancelariju za javne nabavke koja, kako saznajemo, ne vodi evidenciju privrednih subjekata koji učestvuju u javnim nabavkama, a koje je KZK kaznila za nameštanje ponuda, jer za to po Zakonu o javnim nabavkama nisu nadležni.

Zakonom o javnim nabavkama propisano je da naručilac može iz postupka javne nabavke da isključi firmu za koju je odlukom Komisije za zaštitu konkurencije utvrđeno da se sa drugim firmama dogovarala u cilju narušavanja konkurencije, u prethodne tri godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda.

Međutim, kako saznajemo iz Kancelarije za javne nabavke, od početka primene ovog zakona samo jedan naručilac – Institut za rehabilitaciju iz Beograda iskoristio je pravo na isključivanje ponuđača iz postupka javne nabavke prethodno kažnjenog od strane KZK.

Komisija je kaznila ukupno 46 firmi za povredu konkurencije u postupcima javnih nabavki, koje zajedno od dana kada su kažnjene do danas broje preko 680 ugovora na portalima javnih nabavki.

Najviše poslova nakon kazni ima „B2M”

Firma “B2M” koja se bavi prodajom hemije i papirne galanterije na veliko je firma koja najviše posluje od svih drugih kažnjenih privrednih subjekata. Ona od 26. novembra 2018. godine, kada je Komisija protiv nje i još tri firme donela mere, broji više od 220 ugovora. Vlasnik i direktor ove firme je Borko Nerandžić koji u svom vlasništvu ima još jednu firmu „Brekpro”, čiji je takođe direktor. Kako su mediji preneli, Nerandžić je 2019. godine tvrdio da će zbog kazne KZK verovatno morati da zatvori svoju firmu za šta je optuživao predsednika Komisije Miloja Obradovića.

Na zvaničnom sajtu Komisije objavljena su sva doneta rešenja o povredi konkurencije od 2007. godine, a kada je reč o javnim nabavkama prvo rešenje doneto je tek 2015. godine.

Mere koje Komisija donosi nisu jednake za sve, one zavise od više faktora poput težine povrede konkurencije ili priznanja krivice. Uvidom u objavljena rešenja na zvaničnom sajtu KZK protiv 46 kažnjenih firmi donete su novčane mere koje u procentima iznose od 0,2 odsto do 7,55 odsto od ukupnog godišnjeg prihoda firme. Maksimalna mera prema Zakonu o zaštiti konkurencije može iznositi najviše deset odsto od ukupnog godišnjeg prihoda. U rešenjima koje je KZK do sada donela te mere u novcu iznose od 7.504 dinara do 27.788.689 dinara.

Na pitanje da li Komisija nakon donetih rešenja vodi kontrolu o daljim aktivnostima u postupcima javnih nabavki firmi koje je kaznila, iz Komisije su nam objasnili da oni takvu kontrolu ne vode, već da postoji mera zabrane učestvovanja na javnim nabavkama na određeni period kada se o tome obaveštava i Kancelarija za javne nabavke. Međutim, Pištaljka uvidom u doneta rešenja vezana za postupke javnih nabavki nije pronašla nijedan slučaj da je protiv neke firme doneta takva mera.

Izvor: Pištaljka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime