Kragujevac: Nove gazde, stare priče

0
957

slika-1-rtkDok dve kragujevačke televizije o izborima izveštavaju samo u posebnom delu centralnog informativnog programa prateći aktivnosti kandidata sa svih izbornih lista, na internet portalima najviše je zastupljena Srpska napredna stranka. Politička pristrasnost evidentna je u vestima o predizbornim aktivnostima, ali i u izveštavanju o događajima koji naizgled nemaju veze s izborima

Na programima gradskih televizija Kanala 9 i Radio-televizije Kragujevac (RTK) još nema specijalizovanih emisija posvećenih izborima 24. aprila. Sigurno je da će u narednim nedeljama obe televizije izborima posvetiti termine u kojima se raspravlja o aktuelnim i važnim društvenim pitanjima za Kragujevčane, ali za sada izbornu kampanju možemo da pratimo samo u posebnom delu centralnih informativnih emisija.

Tako i u „Hronici“ RTK i u „Objektivu“ Kanala 9 posle nekoliko najvažnijih vesti dana počinje poseban blok pod nazivom „Izbori 2016“, u kojem se gledaocima u formi izveštaja predstavljaju izborne aktivnosti političkih partija u Kragujevcu. Obično prezenter najavi koji su političari iz koje stranke obišli koju mesnu zajednicu, naselje ili okolno selo, a zatim usledi prilog u kome se oni rukuju sa glasačima, pitaju ih za stanje puteva i električne mreže, pa obećavaju da će im baš „to“ biti prioritet kada dođu na vlast.

Jedina razlika između ove dve medijske kuće za sada je u tome što se u „Hronici“ RTK odmah posle vesti dana emituje spot Srpske napredne stranke, dok takav politički marketing ne postoji u vestima na drugoj televiziji.

Hronično i objektivno

Međutim, ta mala razlika nije ni slučajna, a ni beznačajna ukoliko se poznaju političke prilike i stanje u kragujevačkim medijima. Naime, ovo su prvi izbori koje svi lokalni mediji dočekuju u privatnom vlasništvu. Do oktobra 2015. Radio-televizija Kragujevac bila je „javni servis građana“ i finansirana je iz budžeta Grada, pa je pretežno bila naklonjena vladajućim koalicijama.

Ipak, situacija bi sada trebalo da bude drugačija jer novi vlasnik RTK, Kruševljanin Radoica Milosavljević, sa vlastima u Kragujevcu nema nikakve veze. Ili on bar tako tvrdi. Međutim, poseta Bratislava Gašića ovoj televiziji nedugo pošto je privatizovana, a onda i još uvek spornih 30 miliona dinara koji su RTK uplaćeni posle privatizacije, jasno ukazuje na to da li je i kome naklonjen novi vlasnik televizije.

Novinari koji izveštavaju Kragujevčane ostali su isti, samo što su promenili tabor

Eventualnu povezanost sa SNS-om i uticaj te stranke na ovu medijsku kuću ilustruje emisija „Razmotavanje“, koja je počela da se emituje veoma brzo posle smene vlasti u gradu. U njoj je u udarnim terminima, kako joj i samo ime kaže, razmotavana jedna po jedna navodna afera bivše vlasti okupljene oko stranke Zajedno za Šumadiju.

Da Vas podsetimo:  Vulin: Kad nam EU već nije poslala vakcine, nije morala ni amandmane na izveštaj

Na ovoj televiziji je 26. marta u emisiji „Hronika“ pušten skoro dvominutni prilog sa konvencije Aleksandra Vučića u Leskovcu. Kakve to veze ima sa lokalnim temama i zbog čega Kragujevčane zanima šta je premijer rekao u nekom drugom gradu? Konačno, zašto je taj prilog važan za gradsku televiziju, jedan lokalni medij, kad Kragujevčani mogu da ga vide i na nekom od kanala s nacionalnom frekvencijom?

Sa druge strane, Kanal 9 je oduvek bio privatna televizija. Njen vlasnik Dragan Jovović, koji je posedovao nekadašnje „Takovo osiguranje“, bio je uspešan biznismen sve do trenutka kada je Narodna banka Srbije tom preduzeću oduzela dozvolu za rad i pokrenula njegovu likvidaciju.

slika-2-info
Trn u oku: „Drugačija i originalna kampanja“ na www​.infokg​.rs

Tada se i televizija našla u teškom stanju, pa zaposleni godinu dana nisu primili platu. Najveći broj njih je napustio televiziju, ali su u njoj uhlebljenje pronašli radnici koji su uz otpremnine otišli sa RTK neposredno pred privatizaciju. Inače, rotiranje novinara je izgleda postalo praksa u gradu. Neki bivši radnici Kanala 9 počeli su pre nekoliko meseci da rade na RTK, pa možemo da kažemo da su novinari koji informišu Kragujevčane ostali isti, samo su promenili tabor.

Jedinu razliku u izveštavanju o izborima u centralnim vestima, u odnosu na RTK, Kanal 9 je napravio kada je već na samom početku kampanje emitovao anketu sa građanima Kragujevca o tome šta bi nova vlast u gradu trebalo da uradi za prvih sto dana. Kragujevčani su davali odgovore u krajnje pesimističkom raspoloženju i ne pokazujući veru u bolje sutra.

Ukidanjem plaćenih TV termina stranke su dobar deo kampanje prebacile na onlajn medije i društvene mreže, pa se u gradu pred izbore pojavilo nekoliko novih sajtova

Druga stvar vredna pomena na ovoj televiziji bilo je gostovanje Dragana Šutanovca u emisiji „Dan“. Reč je o emisiji kratkog formata u kojoj novinar sa gostom razgovara o različitim temama. Iako emisija nije političkog karaktera, zaposleni na ovoj televiziji iskoristili su priliku da sa Šutanovcem porazgovaraju i o izbornoj kampanji na tribini na Pravnom fakultetu.

Prvi deo emisije bio je posvećen nacionalnim temama – ekonomiji, nezaposlenosti, investicijama, dok se u drugom delu razgovaralo o „Fijatu“ i kasarni „Radomir Putnik“, koja napuštena leži u centru grada već punu deceniju i onemogućava dalji urbanistički razvoj Kragujevca. Ministarstvo odbrane sa Šutanovcem na čelu godinama nije moglo da se dogovori sa gradom oko prodaje kasarne, pa je pitanje voditeljke zbog čega je kočio njenu prodaju bilo potpuno na mestu.

Da Vas podsetimo:  Klevetnička kampanja

Bivšem ministru nije bilo prijatno ni da odgovori na pitanje da li bi trebalo da traži nov posao, budući da je na izbornoj listi tek na 28. mestu. Ipak, on je odgovorio, a voditeljka gostu nije dozvolila da emisiju pretvori u promovisanje stranačkih ideja.

NAORUŽAJTE SE STRPLJENJEM!

Naznaku kako će izgledati izveštavanje o izbornoj kampanji u Kragujevcu možemo da vidimo na osnovu vesti koju su u 27. i 28. marta preneli svi mediji, a koja nije politička. Naime, odlukom Vrhovnog kasacionog suda odlučeno je da svi roditelji koji su boravak dece u kragujevačkim vrtićima plaćali više nego što je zakonom bilo propisano mogu sa predškolskom ustanovom da potpišu sporazum o poravnanju i novac će im biti vraćen.

slika-3-ikg
Nezavisnost: Gradonačelnik i podrška

U samoj vesti nema ničeg spornog. Sporan je, međutim, način na koji je ona preneta. Tako su na Radio-televiziji Kragujevac vest započeli rečima: „Zbog neažurnosti bivše gradske vlasti…“, a zatim su u studiju ugostili Gordanu Marković, načelnicu Gradske uprave za vanprivredne delatnosti. Ona je nekoliko puta istakla kako je gradonačelnik Radomir Nikolić insistirao da se sredstva od kredita za tekuću likvidnost u iznosi od 100 miliona dinara odmah prenesu predškolskoj upravi, kako bi odmah krenuli s povraćajem novca roditeljima. Zatim je u prilogu iste televizije jedna sugrađanka istakla kako je oduševljena potezom sadašnje gradske vlasti i da ne može da veruje da oni vraćaju tuđe dugove.

Korak dalje otišli su na sajtu www​.ikragujevac​.com objavivši vesti pod naslovom „Ekskluzivno: Verko godinama nezakonito naplaćivao vrtić – Grad Kragujevac od sutra roditeljima vraća novac“ i „Da li je i vama Verko uzeo novac? Naoružajte se strpljenjem“.

Dok su ostali mediji vest preneli tako što su obrazložili odluku Vrhovnog kasacionog suda i naveli kako roditelji mogu da ostvare povraćaj novca, Kanal 9 je u svom prilogu imao i jednu dopunu: da se ne radi samo o Kragujevcu, te da je na sličan način obračunavana cena vrtića i u drugim gradovima u Srbiji.

Svakom svoje

Pošto su političke partije zbog ukidanja plaćenih televizijskih termina dobar deo kampanje prebacile na onlajn medije i društvene mreže, ne čudi što se u gradu pred izbore pojavilo nekoliko novih sajtova. Naravno, konkurencija nikad nije loša stvar, ali problem je u tome što iza njih stoje stranačke ličnosti – više ili manje transparentno.

Ako pogledamo naslovnu stranu sajta www​.ikragujevac​.com, prvo vidimo baner Srpske napredne strane i sliku gradonačelnika Radomira Nikolića

Dok gotovo svi sajtovi pokušavaju da sakriju ime osnivača, Kragujevčani ih već uveliko povezuju sa ovom ili onom partijom. Nije, međutim, preterano teško zaključiti o kome se u kojem slučaju radi: dovoljno je samo pogledati reklame i vesti koje objavljuju.

Da Vas podsetimo:  Počinje novi proces za ubistvo Slavka Ćuruvije: Da li će ubice novinara konačno biti kažnjene?

Ako, recimo, pogledamo naslovnu stranu sajta www​.ikragujevac​.com, prvo što vidimo jeste baner Srpske napredne strane i slika gradonačelnika Radomira Nikolića. Osim toga, posetiocima je omogućeno da klikom podrže SNS. Od nastanka ovog portala svima je na osnovu vesti koje objavljuju bilo jasno kako su opredeljeni. Na ovom mestu mogu da se vide tekstovi pod naslovom „Vučić: Ne razumem uvek zvaničnike Hrvatske“ ili „Terevenka batočinskih demokrata 24. marta“.

S druge strane, sajt www​.ritamgrada​.rs može da se pohvali činjenicom da su na njemu gotovo ravnomerno zastupljene različite političke opcije, pa iako ga otkako je nastao vezuju za Nemanju Čaliju, sada člana Pokreta za naš grad, to na ovom sajtu ne može da se primeti.

Najnoviji sajt je www​.infokg​.rs, na čijoj naslovnoj strani stoji jedino baner koalicije SPO–LDP, pa se on povezuje sa liderom Srpskog pokreta obnove i bivšim predsednikom Skupštine grada Milanom Uroševićem. Da to nije daleko od istine, pokazuje i činjenica da jedino na ovom sajtu postoji tekst o „drugačijoj i originalnoj kampanji“ ove stranke koja upada u oči i vlasti i opoziciji, a radi se o automobilu „smart“ koji kruži gradom i informiše građane o ciljevima i programu te liste.

Na kraju možemo da zaključimo da za sada svi mediji u Kragujevcu o izbornoj kampanji izveštavaju u skladu sa očekivanjima. Neizvesno je, međutim, da li će do kraja kampanje ta očekivanja biti izneverena, prevaziđena ili potpuno promenjena.

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? U naredne četiri sedmice o ovim temama za Cenzolovku će pisati novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

Violeta Glišić

Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime