Posle razgovora i savetovanja sa advokatima javnog odbora za zaštitu građana u Švedskoj, poslovnica Er Srbije u Štokholmu je prijavljena za prevare putnika. Advokati te institucije, koji izvrsno poznaju zakone Evropske Unije i Švedske, savetovali su oštećenom (u ovom slučaju meni) da pored prijave odboru za reklamacije podnesem i tužbu švedskom sudu. U pravnoj državi (a Švedska, za razliku od naše matice, to jeste) kao i u skoro svim drugim državama u svetu, građanima je zagarantovano da dobiju ono šta su kupili i platili. Na primer: ako platite mercedes, ne može niko, pa ni šeikov Etihad, da vam isporuči starog i raštimovanog fiću, što je primer najboljeg opisa za ponašanje Er Srbije prema njenim putnicima. Bezobrazluk i omalovažavanje građana Srbije, počelo je od dana preuzimanja JAT-a od Etihada. Konačnoj odluci da na ovaj način tražim povraćaj onoga što mi je prevarom uzeto, doprinelo je ono što je u Skupštini Srbije o Er Srbiji 27. maja 2014. rekao Zoran Babić, potpredsednik Srpske napredne stranke, citat:
„Er Srbija je postala kompanija koja svoje putnike prevozi sigurnim i bezbednim avionima do osam godina starosti za razliku od prethodne kompanije…“.
Za razliku od mnogih ima i onih koji, da bi zadržali poštenje i moral, dobrovoljno umesto kavijara i jastoga jedu proju sa sirom, ili parče hleba namazano svinjskom mašću, sa malo soli ili šećera, kako ko… Ali retko ko pristaje da ga baš oni kojima je jastog i ručak i večera prave bezbroj puta budalom, odnosno da naplate jastoga a serviraju sardelu, koja je počela da zaudara. Ćutnja i moja jednostrana komunikacija sa Er Srbijom, u pokušaju da im objasnim da su njihova konstantna potkradanja, koja toleriše vrh kompanije, nezakonita (ja sam im pisao i telefonirao, a oni ćutali i ignorisali) neće biti večna. Shvatio sam da moje ćutanje o njhovoj sramoti nije dokaz mom patriotizmu prema zemlji Srbiji. Naprotiv. Papagajske slavopojke Aleksandra Vučića o Etihadu i Er Srbiji, kao i reči, lažne ili izostavljene, a istinite, od potpredsednika SNS, ne mogu da budu od koristi Srbiji. Sramota, bruka i šteta koju će prouzrokovati suđenje koje je u pripremi i informisanja švedskih medija o prevarama putnika koji karte kupuju u poslovnici Er Srbije u Štokholmu, biće jednokratna. A sramota avio kompanije Er Srbija, ponekad počinje ovako:
Kada iz Beograda letite jutarnjim avionom, dešava se da ”poljubite” zatvorena vrata Vip salona, koji koriste putnici biznis klase. Informacije o razlogu ove neugodnosti ne možete da dobijete ni na šalteru Er Srbije, jer je, isto kao i salon u kome ste nameravali da u miru napišete neki tekst, prekontrolišete uslove nekog važnog ugovora koji bi trebalo da prihvatite ili odbijete, takođe zatvoren.
Ulaskom u avion putnik vidi isto ovo što vi, koji čitate ovaj tekst, vidite na fotografijama. U tom avionu nema biznis klase, kojom je putnik trebalo da putuje i za koju je platio između 300 do 400 ili više evra, od koštanja karte za ekonomsku klasu. Ovde su priložene slike samo iz dva aviona, jer bilo bi neozbiljno postaviti i ostale, najmanje dvadesetak, za svaki let na liniji Štokholm-Beograd-Štokholm, na kome je letela mašina u kojoj nije bilo biznis klase.
Etihadu je, odnosno Er Srbiji, ”vaoma važno” da su im putnici zadovoljni i da ne misle na činjenicu da su opet, po ko zna koji put, prevareni i naplaćeno im stotine evra više od koštanja karte ekonomske klase. Možda je zato na ”zidu” aviona iznajmljenog od Bugarske, zalepljena pločica na kojoj piše ”Biznis klasa”? Pored toga, da ne biste, ne daj Bože, pomislili da vas svesno varaju, prvih nekoliko redova od ostalih sa istim sedištima, odvojili su plastičnom zavesom. Prijatan let…
Da li pametnjakovići u Er Srbiji zaista misle da je putniku ”prijatno” da, reprizirano, više od dva i po sata, koliko traje let od Beograda do Štokholma, sedi raskrečen ili iskrivljen? A platio je fotelju… Ili da posle tih i takvih putovanja izađe iz aviona sa bolovima u leđima i modricama na kolenima, koja su udarala u sedište ispred njegovog? Slike ponekad govore više od reči. Pred čitaocima je samo nekoliko od slika (sa različitih letova) koje govore istinu o ”biznis klasi” nacionalne avio kompanije, čiji je većinski vlasnik (sa 51%) vlada republike Srbije a sa 49% suvlasnik je Etihad iz šeikovog Emirata. Inače, zaposleni u Er Srbiji tvrde da u svemu odlučuju ljudi iz Etihada, odnosno da se njihove naredbe i stavovi izvršavaju i sprovode od srpskih direktora i šefova. Ni jedan od tih direktora nije našao za shodno da odgovori ili da kaže nekom od šefova iz odgovarajuće službe da odgovore na neki od mejlova, koje sam slao i tražio dogovor na postavljena pitanja.
Predlagao sam i da moj novac, koji su mi po mom shvatanju ukrali, nezakonito i na prevaru uzeli i oteli, a po švedskom birou nezakonito zadržali, jer nisu isporučili uslugu koju su naplatili, uplate u moje ime kao humanitarnu pomoć. Na primer, za bolesnu decu ili za decu bez roditelja. Ni reči odgovora. Predstavništvo Er Srbije u Štokholmu sam obavestio telefonom (i naglasio da snimam naš razgovor) da informiše Beograd da ću, ako u roku od sedam dana ne dobijem odgovor na poslednji mejl, o svemu upoznati švedsku javnost putem medija i pokrenuti sudski zahtev za povraćaj nezakoniti prisvojen novac, razliku između biznis i ekonomske klase. Bilo je to pre poplava, ali sam ćutao više od rečenih nedelju dana, zbog tragedije koja je zadesila zemlju. Ali njihovo ignorisanje i nastavljena ćutanja su inicirala tužbu, koju sam sve vreme odlagao, a uskoro ću i na Švedskoj televiziji govoriti kako posluje aviokompanija koja je, ako je verovati predsedniku i potpredsedniku SNS i premijer Srbije, lider u regionu!
Visok sam 185 cm i težak 85kg i nemam stomak. Kao što se vidi, na jednom od letova, jedva sam se ”uglavio” u plaćenu ”fotelju” biznis klase, a na drugoj slici se vidi spušteni stočić, koji nije mogao da se gurne ka naslonu stolice ispred mene i moj ”presečen” stomak. Nikada nisam jeo u avionu u kome nije bilo biznis klase, a i da sam hteo da jedem, kao što se vidi, ne bih mogao. Ko može da jede kad mu je ploča na kojoj bi trebalo da bude servirano jelo, uvučena u dajafragmu? Možda mogu stojeći, ili da sam neki akrobata ili žongler? I ne samo što nisam mogao da jedem, nego nisam mogao ni da koristim lap-top i na njemu napišem ono što sam planirao da uradim za vreme leta od Štokholm-Beograd, ili obratno. Pogledajte ovu sliku sa leve strane i sve će vam biti jasno. Kad je ”stočić” gurnut do naslona stolice pred vama, na kojoj se i nalazi, nemoguće je otvoriti monitor lap topa do ugla koji je potreban (ako ste prosečne visine) da biste videli šta pišete. Ako povučete ploču ka vama (kao što pokazuje leva strana na fotografiji) imali biste dovoljan prostor između naslona stolice ispred, onoliko koliko je potrebno da otvorite poklopac-monitor na lap-topu. Ali onda bi trebalo da ste široki najviše desetak santimetara – od stomaka do leđa.
Dosta sa slikama. U sledećem nastavku će čitaoci Korena, i posle toga, uskoro, i gledaoci Švedske televizije videti video snimke ”nemirnih” stolica u avionima ”koji su stari najviše 8 godina”, a kojima leti Etihad i Er Srbija. Nisam pogrešio kada sam napisao i avionima kojima leti Etihad, mada sa takvim stolicama ne bi smelo da se dozvoli poletanje aviona sa matičnog aerodroma. U ovim slučajevima sa aerodroma ”Nikola Tesla” u Beogradu. Zbog arogantnosti ljudi u ”našoj” nacionalnoj avio kompaniji konačna koštanja će biti više desetina hiljada evra, a ukupna šteta kompanije i stotinu puta veća od mojih oko 3.000 evra, koliko je ukupno Er Srbija do sada bespravno prisvojila. Nije ih interesovalo ni da moj novac daju kao pomoć onima kojima je potrebna. Za njih je to sitna lova, da bi zbog „pišljivih“ oko 3.000 evra njihovi direktori (Etihada ili Er Srbije) napisali, ili dozvolili da služba za reklamacije (kojoj je zadnji mejl poslat aprila meseca) odgovori i napiše nekoliko reči, koje se očekuju od svakog normalnog čoveka ili što bi trebalo da je obaveza svake normalne kompanije: Izvinjavamo se za neprijatnosti. A i zašto bi to učinili kada na letovima Er Srbije, od Štokholma do Beograda, osim budale koja uvek sedi na sedištu 2F, retko da ima drugih putnika. Bar ne na letovima i danima kada sam ja putovao i sedeo sam u prva „biznis“ dva ili tri reda. Doduše jedno pismo izvinjenja, par meseci pre nego što je Etihad preuzeo JAT i samo dva dana posle mog prvog obraćanja JAT-u poslao mi je tadašnji vršilac dužnosti generalnog direktora JAT-a. To njegovo izvinjenje je preko noći postalo nevažeće jer, kako reče jedna od službenica: ”Er Srbija nije JAT i nema ništa sa JAT-ovim obećanjima ili problemima”. To da je (na papiru) većinski vlasnik nacionalne avio kompanije Srbije – vlada Srbije, nema značenja. Pitaću advokata da li švedski sud ima mogućnost da traži na uvid ugovor sklopljen između Srbije i šeikovog Etihada, da bi se uverili da li u njemu postoji pravni osnov koji dozvoljava ovakvo ponašanje i ponižavanje srpskih putnika. Ne mislim samo na gore napisano, nego i da je na letu, aprila meseca, iz Beograda za Štokholm, bio avion Etihada u kome nije postojala ni jedna reč upozorenja ili uputstva napisana na srpskom. Ni u kabini ni u toaletu, nego samo na engleskom i arapskom. Verujem da od 122 putnika, koliko ih je bilo na tom letu, bar polovina njih, majke, tetke, strine, babe i dede… koji su putovali u posetu svojoj rodbini u Švedskoj, nisu znali da čitaju ni engleski ni arapski. Stjuardova demonstracija o sigurnosti i eventualno prinudnom sletanju na vodu, bila je praćena i na srpskom i na engleskom, ali mi nije jasno zašto je ono uobičajeno obraćanje pilota sa informacijama o letu, bilo samo na engleskom? Ponižavajuće je za građane i državljane Srbije da im se informacija o letu srpske nacionalne avio kompanije, daje samo na engleskom. Čak i ako je avion i njegovo letačko osoblje tog dana bilo poslato kao ispomoć Air Srbiji iz Emirata, sramota je da su uputstva samo na arapskom i engleskom…
Nikola Janić
(raniji tekstovi na temu Er Srbija/Etihad)
Postovani „poznavaoci“, gospodin Nikola je apsolutno u pravu. Postoje razne biznis klase. Nekada su u avionima tipa B737 ili A319/20/21 sa dva, a nekada sa tri sedista u redu. Srednje sediste nije prazno! Takvu „biznis“ klasu od „ekonomije“ deli zavesa, razlicita hrana, nivo usluge I prioritet prilikom izlaska iz aviona. Nista vise.
Skoro identicne fotografije sam I ja napravio u istom avionu (obo je B737 iznajmljen od Bugara). Sramotno je sta rade. Mozda su promenili ime ali je odnos prema putniku ostao isti, samo sada upakovan u medijski celofan.
Za Beograd … Swiss Air ima dobre cene I redovne letove I nove avione.
То су научили од ЈАТ-а.Сећам се да су у Лондонском представништву сачекивали клијенте с ногама на столу у диму и вискијем на столу.Били су ужасно нељубазни и права (заслужена)брука за Србе и Србију.Пријатељица енглескиња ми је купила карту јер сам био у другом граду и јадница се сва истраумирала колико су били дрски и прљави.Наравно, дали су ми карту са БГ временом полетања а не локалним.ДД
To gde se seli da bi se slikali u biznis klasi je sediste koje je u sredini i koje je uvek prazno jer se ne prodaje. Po tome sam video da niste bas realni.zasto vam je to trebalo.na sudu necete moci dokazati da ste imali to sediste u biznis klasi
E moj Sasa,e moj Sasa, gde je sada pamet vasa…? Vas komentar o „tri sedista“ pokazuje da ste vi bili slepi kada ste u avionima prolazili kroz biznis klasu. U biznis klasi u svim avinima i svim kompanijama (ne racunajuci premijer klasu u velikim carter avionima koje lete direktno na dugim relacijama i letovi koji traju vise od 10, 11, 12… sati i cija sedista mogu ad se spuste u lezeci polozaj) biznis klasa ima samo po dve fotelje sa jedne i dve fotelje sa druge strane u prvom, drugom i trecem redu… Zastranio si prijatelju u napadu na coveka koji iznosi dokaze i istinu, ili u pokusaju da odbranis nesto ste je neodbranjivo i smrdljivo!
Slike govore sve. Nema potrebe da ovde posebno mudrujemo. Nikola je poslednji Srbin na svetu koji bi nesto izmisljao. Uostalom, on je mesecima,koliko se sećam, upozoraavao ER Srbiju ili Etihad da pare koje su mu nezakonito uzeli uplate u humanitarne svrhe u Srbiji. Bilo bi normalno, valjda, da mu iz Er Srbije nešto odgovore, ali oni su ga jednostavno ignorisali. Takav odnos prema putnicima neshvatljiv je u civilizovanom svetu.
Moram da dodam jos da mi se javio jedan poznanik koji je procitao i Janicev clanak na Korenima i moj komentar. Rekao mi je da odem na sajt http://www.janic.se i da pogledam kako taj covek „drzi govor protiv Srbije na televiziji“. Predlazem i drugima da odu i da onda Mase i necije „snase“ komentarisu da li ima jos negde u svetu neki Srbin koji je tako govorio „protiv“ Srbije. Gospodine Janicu, divim vam se i molim boga da imamo sto vise takvih ljudi u dijaspori i u Srbiji.
Ма ово су његова мишљења, ја сам путовао Ер Србијом и веома сам задовољан, много је боље него када сам путовао распалим Јатом!!!!
Ne mogu i nisu njegova misljenja gospodine „M“ nego dokazi sa fotografijama.
Ово је као код Крстића, возе ли и ови затворених очију?
Ima nas svakakvih. Citala sam pazljivo, tri puta, tekst. Gladala slike i citala komentare. Ova gospodja ili gospodjica ili drugarica Masa mi nije jasna, a nije mi jasno ni sta je cilj nenog komentara? Pa u tekstu se moze procitati da u biznisi klasi skoro nikada nema putnika kada avion ima biznis klasu i da gospodin Janic nije izlazio sa modrim kolenima iz biznis klase, nego iz aviona koji Za rayliku od Mase, ja verujem da su svi koji su pametni i posteni misljenje da treba da je sramora mocnu kompaniju, koja je kako pricaju Vucic i drugi iz Srpske napredne strane danas, zahvaljujuci Etihadu liderska kompanija. Mozda ali ovako nesto do danas nisam videla i sigurna sam da su lideri u sitnom lopovluku i bezobraznoj arogantnosti. Meni je samo neshvatljivo da je gospodin Janic trpeo taj bezobrazluk toliko dugo, pre nego sto se odlucio da „drzi govor“ protiv Srbije. Ja procita da bi bilo protiv Srbije ne izneti ovakve svinjarije, koje traju isto onoliko koliko traju Vuciceve hvale o Emiratu. Da i malo misle o Srbiji i o buducnosti Air Srbije, nikada ne bi dozvolili da se kraducka od putnika, i kada se trazi da dobijete razliku izmedju onoga sta ste platili a sta ste dobili, ne odgovaraju. Da sam na mesto Janica ja bi reagovala jos ostrije.
Ali kako vidim Srbija ima „Masa“ koje su misljenja da je Ok da vam nacionalna kompanija uzima pare na koje nemaju pravo, a da je pogresno sto traziti da vam vrate oteto i da se izvinite? Boze, gde mi zivimo i kakve su nam te „patriotske“ vrednosti, jer je Masa sigurno patriota.
U ovom društvu su samo prevare i ko koga može da zavrne. Većina koja bude oštećena ćuti i na tome se završi. Pohvale za gospodina Nikolu Janića koji na vrlo objektivan način javnosti ukazuje na prevaru koja se desila.
Ovo o čemu piše g. Janić je potpuno istinito i treba sa tim činjenicama ići u javnost, kao opomena novim putnicima. I ja sam doživeo nešto slično u jednom „novom“ (starom) avionu Er Srbije. Ustvari, do danas Er Srbija ima samo stare avione, još nije dobila ni jedan novi. Ko želi da sazna koji je crkus srpska vlada zajedno sa Er Srbijom pravila kod dolaska prvog veoma starog ali prefarbanog aviona „erbas“ -nazvanom po Novaku Đokoviću, može da pročita članak od 2. novembra 2013. pod naslovom Visokoleteće folirancije Air Srbije, koji se nalazi u arhivi Korena!
1)Po avionima sam od 2002 i Gospodin je apsolutno u pravu da se radi o ‘nepruzanju placene usluge’. Biznis klasa treba da ima fotelje, poseban meni itd…Samo bih dodao da sam isto to vidjao i u drugim kompanijama.
2)Politicar koji prica o avionu je isto sto i politicar koji prica o poplavi-nije mu to struka i moze samo da smeta. Zasto nisu neko tehnicko lice doveli da nam kaze kolko su dobri avioni koji su radeli u uslovima u kakvim su radeli.
PODRSKA ZA BORBU PROTIV NESAVESNIH RADNIKA I
KOMPANIJA!
Nije u redu da se naplacuje nesto sto nije isporuceno. Premda, u situaciji kad je nasa zemlja u nemilosti samo joj fali da jedan „njen“ drzi govor i sl. na TV protiv nje.
Da li svi iz ekonomske klase uvek izlaze sa izgrebanim kolenima i bolovima u ledjima ? Ni manje ni vise. Mene bi bilo sramota to napisati.
Ama, naša je zemlja stalno u nemilosti. I šta to onda znači? Da treba da ćutimo i dopuštamo kriminalno ponašanje jedne kompanije kakva je Er Srbija. Zbog takvog razmišljanja, da treba da „čuvamo obraz“ iz ove zemlje se za desetak godina odlilo 50 milijardi evra! Znate li vi koliki je to novac i šta bi sve Srbija mogla da uradi s tim parama? Ova zemlja se mora jednom urediti, ako namerava da opstane. Ovo što radi Etihad / Er Srbija treba oglasiti na sva zvona. Jer, kako kradu putnike, takvi još više kradu državu, tj. građane te države.
Ovako nije izgledalo ni u starim DC-3 a ova nova gospoda(ri) ne odgovaraju na pisma putnika? Zaista sramota. To ima samo u ovakvoj Srbiji kakva nam je danas, ako je istina sta gospodin pise. Da sam ja na mesto ovog gospodina, podneo bi tuzbu posle prvog meila na koji nisu odgovorili i nisu vratili ukradjene pare.
Tuga…a cujem da se spremaju da ukinu i sve jeftine letove koje drzi Wizz Air…Pouzdano znam da Arapi zele da stave sapu na ceo vazdusni prostor Balkana i da im je Beograd za sada samo baza.Lopovluk!
Jbt, zar je ovo moguće. Gore je nego u srpskom prepravljenom autobusu, ono kada se gradski autobus šalje kao „Expres“ na liniju Beograd-Niš. U ovom „modernom“ Etihadu (Er Srbiji) treba sačuvati kičmu. Pa ovi naši vladari uništiše sve čega se dohvate. Tuga.
JБТ: могуће је; а и јесте.