Lekari pečatom preporučivali losion

0
3453

Piše Ekipa Pištaljke

Inspekcija Ministarstva zdravlja prvi put je, po prijavi Pištaljke, kontrolisala i ustanovila da pojedini lekari u državnim bolnicama promovišu proizvode farmaceutskih kuća tako što ih prepisuju pacijentima uz pečat bolnice.

Posle više dojava uzbunjivača iz cele Srbije, Pištaljka je prijavila zdravstvenoj inspekciji slučaj u Kliničko-bolničkom centru Zvezdara u Beogradu, gde je dermatolog pacijentu prepisao sredstvo za negu kože i to na letku kompanije Bajersdorf (Beiersdorf) koja to sredstvo proizvodi, a sve verifikovao svojim i pečatom institucije u kojoj radi.

Nakon izvršene inspekcijske kontrole, Ministarstvo zdravlja je obavestilo Pištaljku da su u KBC Zvezdara pronašli letke „mnogobrojnih farmaceutskih kuća sa preporukama za odgovarajuće preparate“, da je odlukom direktora KBC Zvezdara deljenje reklamnog materijala prekinuto i da je inspektor zabranio stavljanje pečata na reklamni materijal. Iz ministarstva navode i da su „odgovorna lica potvrdila da se pacijentima preporučuju razni preparati za lečenje… različitih proizvođača, moguće i stavljanjem potpisa i faksimila lekara na raspoložive flajere”.

Ispitivanje ovog slučaja otkrilo je da inspekcija Ministarstva zdravlja ne obavlja redovnu kontrolu rada zdravstvenih radnika, a nadležni u inspekcijama, kako onoj ministarstva, tako i gradskoj, uprkos tome što je to svakodnevna pojava u državnim bolnicama, tvrde da im niko nikada ovako nešto nije ni prijavio.

Doktor Dušan Blagojević iz Odeljenja za zdravstvenu inspekciju Ministarstva zdravlja rekao je za Pištaljku da osim naše, ta služba nije dobila nijednu drugu prijavu zbog nesavesne upotrebe pečata u državnim institucijama. „Koliko sam upoznat, drugih prijava nije bilo“, rekao je Blagojević.

Šef Odseka za zdravstvenu inspekciju Beograda Jelica Radulović rekla je za Pištaljku da je naša prijava jedina koja se odnosila na neadekvatnu upotrebu lekarskog pečata i faksimila i da su ranije dobijali prijave pacijenata protiv lekara koji su ih slali na analize kod doktora u privatnim klinikama. „Ta praksa je poslednjih godina prestala, ne znam zašto, da li su prestali da prijavljuju ili lekari to više ne rade, ne znam“, rekla je Radulović.

Da Vas podsetimo:  LEPE VESTI, MENJA SE DEMOGRAFSKA SLIKA SRPSKIH SELA: Za dve i po godine oživelo 2.650 seoskih kuća!

I iz Sektora za prava pacijenata Grada Beograda odgovorili su nam da na teritoriji prestonice, osim prijave Pištaljke, nisu „do sada imali nijedan prigovor pacijenata u kome se kao razlog za podnošenje prigovora navodi to da im je lekar dao flajer farmaceutske kuće sa pečatom i na taj način im preporučio lek ili preparat“.

Pištaljka je zdravstvenoj inspekciji i Ministarstvu zdravlja poslala skeniran letak za losion „eucerin“ na koji je dermatolog KBC Zvezdara stavio dva pečata. Taj letak sa prednje strane sadrži spisak proizvoda kompanije, a na poleđini odštampanu skraćenicu „Rp” i prostor koji lekar treba da popuni. Pacijent koji donese ovakav letak dobija poklon iste kompanije.

Lekari i farmaceutske kuće sa kojima je Pištaljka kontaktirala uglas tvrde da u ovoj saradnji nema materijalne koristi i da se sve čini samo zbog pacijenata i njihove dobrobiti. Ministarstvo zdravlja tvrdi da iz dokumentacije koju im je dostavila Pištaljka (letak za losion „eucerin” sa dva pečata) ne mogu da utvrde da li se „radi o farmaceutskom proizvodu ili predmetu opšte upotrebe”. Odgovore na to, kako kažu, treba da pruži Agencija za lekove i medicinska sredstva (ALIMS).

I sve druge odgovore vezane za reklamiranje lekova i medicinskih sredstava, Ministarstvo zdravlja prebacuje na ALIMS, kojem je nadređeno, a koji je po zakonu zadužen da odobrava i kontroliše reklamni materijal. Ipak navode da na reklamnom materijalu ne bi trebalo da stoji oznaka „Rp” i da bi to moglo da „dovede pacijente u zabludu”.

U ALIMS-u tvrde da nije dozvoljeno stavljanje oznake „Rp” na reklamne letke i da se letak za losion „eucerin” odnosi na kozmetički proizvod „a kozmetika nije u nadležnosti Agencije”. Osim nezakonitog stavljanja pečata na promotivni materijal, u ovom slučaju se postavlja i pitanje da li su lekari primili nezakonitu naknadu, odnosno mito kompanija koje proizvode ove preparate.

Da Vas podsetimo:  Strankama koje su prešle cenzus mesečno oko 1,3 miliona evra iz budžeta

Predstavnici kompanije Bajersdorf koja proizvodi „eucerin” navode da stavljanje pečata na reklamni letak predstavlja vrstu „redovne saradnje” sa lekarima i da letak koji sadrži spisak preparata služi da lekaru „olakša preporuku“. Oni navode da lekari ne dobijaju naknadu za stavljanje pečata na njihov reklamni materijal, već da je „jedina korist za lekara zadovoljstvo njegovih pacijenta“.

U ovoj kompaniji ističu da sarađuju sa svim lekarima „kako onima zaposlenim u privatnoj tako i u državnoj praksi koji imaju pacijente kojima mogu i žele da preporuče preparate u cilju olakšanja tegoba, bilo kao pomoćno sredstvo uz terapiju, bilo kao redovnu negu“. Ovakav način reklamiranja omogućio je pacijentima da dobiju poklon uz preparat. Na pitanje da li se poklon može dobiti samo uz pečat i potpis lekara, iz Bajersdorfa su odgovorili da je to samo „jedan od načina na koji osobe koje bi imale koristi od redovne upotrebe poklona mogu doći do njega“.

Načelnik Odeljenja za dermatovenerologiju KBC Zvezdara Predrag Majcan, čiji je lekar preporučio losion, rekao je za Pištaljku da već četiri-pet godina u toj instituciji postoji praksa da se putem letaka preporučuju farmaceutski proizvodi. On veruje da lekari koriste pečat da bi preporučili proizvod i da to rade „od srca”, kao i da za tu preporuku ne primaju nikakvu naknadu.

U ovakvoj praksi državnih lekara, koji platu primaju iz budžeta a istovremeno reklamiraju strane farmaceutske kuće, problem ne vide ni nadležne zdravstvene institucije ali ni lekarska udruženja. Štaviše, smatraju da su u pitanju ili altruizam ili skraćenje procedure izdavanja lekova.

Direktor Lekarske komore Srbije (LKS) Milan Dinić smatra da je „saradnja farmaceuta i lekara prirodna i u najboljem interesu pacijenata i unapređenja medicine u širem smislu” i ne veruje da lekari za deljenje reklamnog materijala primaju novac od farmaceutskih kompanija već da su stavljanjem pečata „možda hteli da daju neki legitimitet“.

Da Vas podsetimo:  IZ SRPSKOG SIBIRA VRUĆE STIŽU U AMERIKU: Čuveni sjenički majstor za pite i mantije ne može da postigne kolika je potražnja!

Dinić, koji je jedan od direktora privatnog Doma zdravlja „Vizim”, tvrdi za Pištaljku da nema saznanja da lekari državnih ustanova koji su i članovi LKS na reklamne letke stavljaju svoj i pečat ustanove u kojoj rade: „Svi imamo te flajere u ordinaciji, ali nije praksa da se tu stavlja pečat“.

Prema mišljenju Etičkog komiteta LKS saradnja lekara sa farmaceutskim kućama za određenu naknadu ili poklon nije u skladu sa etičkim standardima. „Primanje naknade za ovakav način saradnje sa kompanijom od strane lekara jeste naknada (poklon) koji nije u skladu sa etičkim standardima“, navodi LKS u odgovoru Pištaljci.

I predsednik Srpskog lekarskog društva Radoje Čolović tvrdi da nije upoznat sa praksom da lekari stavljaju pečate na reklamni farmaceutski materijal, ali smatra da u tome nema ničeg lošeg i da to ne predstavlja osnov za korupciju. „Možda to traže apoteke, da imaju potvrdu da ta sredstva nisu deljena kao na pijaci. Lekar od toga nema koristi”, kaže Čolović za Pištaljku i dodaje da je moguće da to rade specijalisti, koji nemaju zakonsko pravo da pišu lekarske recepte „pa da ne šetaju pacijente”.

pistaljka.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime