Nezavidan položaj žena u medijima

0
899

490x370_ko-pravi-vestiIako je na konferencijama za medije na jugu Srbije gotovo prava retkost sresti muškog novinara, istraživanje Globalnog medijskog monitorniga pokazalo je da su žene u medijima zastupljene svega 22%, dok ih među direktorima i vlasnicima medija gotovo i nema.

Rezultati istraživanja su pokazala da je svet vesti u Srbiji zapravo “muški”, da su žene ogromna manjina u njemu i to ne samo po broju zastupljenosti, već i po socijalnim ulogama i funkcijama koje obavljaju u vestima, ali su zato, kako kaže Snježana Milivojević, profesorka Fakulteta političkih nauka u Beogradu i rukovodilac istraživanja, većina među onima koje prave vesti.

Svet naših vesti izgleda tako da njega uglavnom nastanjuju stariji muškarci i mlađe žene, da ga prave muška ekspertiza i da se ti odnosi nejednakosti protežu i na online svet, jer smo iste obrasce tokom istraživanja ustanovili i u digitalnom mediju – ističe Milivojevićeva.

Muškarci su i dalje u većini na rukovodećim položajima, dok su žene od muškaraca prisutnije kao domaćice, seksualne radnice, zdravstvene i socijalne radnice, studentkinje i žene bez profesije, pokazuje pomenuto istraživanje.

Milivojevićeva objašnjava da su čak i posle nedavne privatizacije, žene među vlasnicima medija velika manjina ako ih uopšte i ima.

Među urednicima ih je malo više, a u proizvodnom pogonu najviše. Unutar tog sektora “proizvođača” vesti mnogo je više žena prezenterki i najavljivačica nego novinarki i reporterki, što znači da se u medijskom svetu vrednuje ženska pojavnost mnogo više nego njihovo znanje – kaže Milivojevićeva.

Evropski prosek zastupljenosti žena u medijima je da one čine četvrtinu svih onih koji se vide, čuju i pojavljuju u medijima. Srbija je blizu svetskog proseka sa 22%, ali najviše ih ima u Severnoj Americi 36%, a najmanje na Bliskom Istoku sa svega 18%.

Da Vas podsetimo:  Sa oca na sina i obrnuto

Kako navodi Milivojevićeva, najviše je žena u ulozi političarki, ali i tu se pojavljuju pet puta manje nego muškarci. Tu se, kaže ona, vidi matrica moći žene jer kada su u politici, imaju mnogo više prostora nego žene u drugim profesijama, ali i u toj profesiji su one neuporedivo inferiornije u odnosu na muškarce.

Globalni media monitoring projekat (GMMP) se od 1995. godine svake pete godine sprovodi u zemljama širom sveta. U Srbiji je GMMP sproveden uz pomoć Misije OEBS i najveći je i najdugoročniji istraživački projekat koji se bavi položajem žena u medijima na svetskom nivou.

J. Ć.

Južne vesti

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime