Iako je, kako je Raskrikavanje već pisalo, Tviter nedavno uklonio više od 8.500 naloga koji su promovisali Vučića i Srpsku naprednu stranku, mreža „botova“ je i dalje prilično aktivna. Tokom pandemije su naročito bili fokusirani na promociju kineske pomoći Srbiji, pokazuje analiza Digitalnog forenzičkog centra iz Podgorice. U jeku pandemije, od 9. marta do 9. aprila velika mreža provladinih „bot“ profila veličala je kinesku pomoć, ali i prijateljstvo između dve ove dve zemlje.
Digitalni forenzički centar Atalantskog saveza Crne Gore je, prateći objave na temu korona virusa u ex – YU zemljama, pronašao je čak 30 hiljada tvitova podrške kineskoj pomoći Srbiji i Aleksandru Vučiću.
„Prateći objave zapazili smo da se značajan deo njih odnosi na „bratski odnos Kine i Srbije“ i kinesku pomoć. Tako smo ustanovili čak 30.000 tvitova na tu temu, od čega je 71,9% ili 21.572 objava došlo sa bot profila“, kaže za Raskrikavanje Milan Jovanović iz DFC-a.
Tačnije, reč je o 1.124 „bot“ naloga.
„Dok su neki nalozi bili kreirani još 2009, mreža „bot“ profila obrađena u istraživanju krenula je sa rastom 2018. godine, kada su započeli protesti jedan od pet miliona širom zemlje, nastavila da se povećava u 2019, da bi doživela pravu ekspanziju u prvom kvartalu 2020. godine, kada su kreirana čak 954 profila“, navodi se u analizi.
Milan Jovanović iz ovog centra za Raskrikavanje objašnjava kako su utvrdili da se radi o mreži „botova“ najveće vladajuće partije u Srbiji.
Najpre, na ovim profilima gotovo da nije bilo originalnog sadržaja, već je isključivo retvitovan postojeći sadržaj. U slučaju ove analize, to su bili tvitovi koji sadrže heštegove poput #vucic, #srbija, #celicnoprijateljstvo, #kina.
Navodi takođe i da su fotografije u velikom broju slučajeva bile preuzete sa tuđih profila ili reklamnih sajtova. „Veliki broj naloga je imao imena sa više od pet nasumičnih cifara u njima. U svim slučajevima, na profilima se mogao naći isključivo sadržaj, fotografije i video snimci povezani sa predsednikom Srbije i Kinom“, navodi Jovanović.
Zaključuje i da na ovim profilima gotovo da nije bilo originalnog sadržaja, što je jedna od glavnih karakteristika bot profila.
„Velika većina „bot“ profila, njih 85,4%, kreirano je u prvom kvartalu ove godine. Naše analize pokazuju da ekspanzija takvih „bot“ kampanja uvek prati neki bitan socio-politički događaj, kakav je pandemija ili upravo izbori koji očekuju Srbiju i region. Ustanovili smo da je rast ove mreže u Srbiji počeo tokom 2018. poklapajući se sa startom protesta 1 od 5 miliona“, kazao je Jovanović za Raskrikavanje.
Glavni zadaci ove „bot“ mreže pored veličanja srpsko-kineskog prijateljstva bili su i da hvale predsednika Srbije i Vladu za dobro preduzete korake, ali i da kritikuju EU i navodni izostanak pomoći.
„Nalozi su u kontinuitetu radili na jačanju Vučića, Vlade Srbije i Kine – retvitovanjem i odgovaranjem pozitivnim porukama na sadržaj povezan sa njima“, navodi se u analizi. „Dodatno, ističe se da je predsednik Vučić svojom politikom ojačao položaj Srbije u svetu, pa joj zato pomažu Rusi i Kinezi“.
Od posmatranih 30 hiljada tvitova, nalog @avucic spomenut je više od 11 hiljada puta.
„Još jedna zapažena aktivnost bila je promovisanje sadržaja koji dolazi sa različitih adresa, koje su bliske vlastima u Srbiji. Tako su Instagram profil predsednika Vučića, njegov zvanični sajt www.vucic.rs, zatim provladini tabloidi Informer, Kurir i TV Pink, bili spoljni izvori na koje su se botovi najčešće pozivali“, navodi se u analizi.
„Simptomatično je što se hakerski napad na naša tri sajta desio nedugo nakon što je Sputnjik objavio našu analizu uz naslov: „NATO se iz Podgorice brine što je Beogradu Peking bliži od Brisela“, navodi se na sajtu DFC-a.