Od rialitija, abortusa i nadrilekara do “naučili smo lekciju”

0
62
Milomir Marić / Snimak ekrana, Tv Happy

Analiza poslednja dva Izveštaja REM-a pokazala je da u posmatranom periodu na programu Hepi TV nisu emitovani dokumentarni, dečji, naučno-obrazovni, kulturno-umetnički i sportski programski sadržaji, i da su samim tim prekršili Pravilnik. Za razliku od TV Pink-a, koja je samo jednom opomenuta u ovom periodu, TV Happy je najkažnjavanija televizija, ali nijednom nije kažnjena zbog kršenja Pravilnika i nedostatka programa na koji su se obavezali.

Hepi TV se dokazala, iako je imala različita lutanja kroz sadržaje, da može da ostvari zavidne rezultate u gledanosti i u informativnom delu. Sada smo se profilisali i potrebno nam je da nastavimo”, istakao je Milomir Marić, glavni urednik ove televizije, prilikom predstavljanja elaborata članovima REM-a na razgovoru sa kandidatima za nacionalne fekvencije.

Marić je odgovorio da je TV Happy toliko kažnjavana i da su izvukli pouku.

– Prihvatili smo sve vase primedbe i kazne koje su bile vaspitne. Happy sada niko ne može da prepozna, pa ni mi sami sebe – poručio je Marić, dodajući da dve godine nisu kažnjavani.

Judita Popović, članica Saveta REM-a, ga je ispravila navodeći da su imali upozorenja prošle godine, a Marić je rekao da su to „sitne mere, i da više nema nikakvih problema“.

– Niko se više ne žali na nas – poručio je Marić.

Prema podacima TV Happy je dakle emiter sa najviše izrečenih mera – ukupno 20 (od čega tri od ukupno četiri mere zabrane emitovanja programa) do 2020. godine što čini oko 30% mera izrečenih svim pružaocima medijskih usluga zajedno.

S obzirom na to kakav se sadržaj emituje na ovoj televiziji, pravo je iznenađenje da Hepiju još uvek nije oduzeta nacionalna frekvencija, na šta je REM imao pravo. Ujedno, uz TV Pink TV Happy je imao najviše procesuiranih prekršaja Zakona o oglašavanju tokom 2020. godine – TV Happy 3343, a Tv Pink 5309, dok je TV Prva imala 1916.

Umesto dečijeg programa, za šta je dobila dozvolu, televizija je postala mesto za vređanje neistomišljenika. Tako je nedavno Apelacioni sud presudio je da je portal “Objektiv“ objavio neistine prenoseći izjavu lidera SRS-a Vojislava Šešelja, o novinarki RTRS Nataši Miljanović Zubac i Vladiki Grigoriju. Šešelj je zapravo tu izjavu dao na TV Happy, a “Objektiv” je tu izjavu preneo .

Često se u njihovim programima promovišu ljudi sa margine i ratni zločinci, a emisija u kojoj su se tumačile natalne karte žrtve i nasilnika, naišla je na osudu Poverenice za zaštitu ravnopravnosti Brankice Janković, koja je zatražila reakciju REM-a.

Emisija „Posle ručka“ našla se u fokusu javnosti nakon što je tokom pomenutog programa postupak kiretaže predstavljen kroz kratki, užasavajući video-zapis u kome se vidi komadanje i sečenje formiranog fetusa. Sve je u emisiji bilo skandalozno: od teme – da li u 21. veku treba zabraniti abortus, preko gostiju koji su o tome govorili – nadrilekar i rijaliti zvezda. Međutim, najšokantniji je bio animirani film koji je prikazan tokom emisije gde je slikovito prikazano komadanje delova tela deteta u majčinom stomaku.

Da Vas podsetimo:  UNS: Finansije su novinarima u Srbiji najveći problem

Vređanje žena je postao standard na TV Happy. Pored poređenja sa kravama, televizija Happy sklona je vređanju žena. Svojevremeno je profesor Dejan Miletić u jutarnjem programu ove televizije rekao, između ostalog, „da kod nas žene nisu bliske sa političkim razmišljanjem“.

Samo dve mere upozorenja su izrečene TV Happy 2020. godine, kao i dve mere privremene zabrane objavljivanja programskog sadržaja. Zabrane se odnose na slučaj kada je voditelj na “vulgaran način oplodnju krava poredio sa metodama lečenaj steriliteta”. Emisija “Bolja zemlja “ na kojoj je izrečeno imala je zabranu 15 dana emitovanja.

Emisija “Goli život” dobila je zabranu od sedam dana jer je u emisiji gost Mihajlo Ulemek izneo informacije “kojima se podstiče, na otvoreni način, diskriminacija protiv lica i grupe zbog rasne pripadnosti”, kako je konstatovao Savet.

U 2019. TV Happy je dobio dve mere opomene i to jer je u rijaliti programu „Parovi“ emitovao neoznačen programski sadržaj u kome je prikazan sadržaj nepodesan za osobe mlađe od 18 godina, emitovanjem sadržaja u kojem je prikazano fizičko i verbalno nasilje nad jednim od učesnika.

Druga opomena se odnosila jer je u emisiji „Dobro jutro, Srbijo“ emitovao programski sadržaj u kome su iznete informacije kojima se podstiče, na prikriven način, diskriminacija zbog nacionalne pripadnosti kao ličnog svojstva profesora Filozofskog fakulteta Danijela Sinanija.

Iste godine je izrečena i mera upozorenja jer je u rijaliti programu „Parovi“ emitovao nepravilno označen programski sadržaj nepodesan za osobe mlađe od 18 godina, emitujući pre ponoći prizor oralnog seksa među akterima tog programa.

Ono što posebno bode oči je da TV Happy nije imala nijednu opomenu zato što nije imala program na koji se obavezala. Judita Popović, članica Saveta REM-a, je na razgovoru potencirala da nisu emitovali dokumentarni, dečji, naučno-obrazovni, kulturno-umetnički i sportski programski sadržaji, i da su samim tim prekršili Pravilnik.

Happy TV, sa učešćem od 4,28%, nije ostvarila zakonom predviđenu obavezu udela evropskih audio-vizuelnih dela nezavisnih producenata od najmanje 10%.

Televiziji Happy u ovoj formi postoji od 2010. godine kada je dobila dozvolu od od nekadašnje TV Košave, ali i TV Happy, koji je emitovao dečiji program. Ono što se zaboravlja je da je sa dozvolom TV Happy zapravo nasledila i elaborat od nekadašnje TV Košave,

Elaboratom TV Košave, sa kojom je dobijena nacionalna frekvencija, a koju je nasledila Happy TV, najavljeno je veće učešće kvalitetnog filmskog, serijskog i dokumentrnog programa, direktni prenosi važnih događaja, veći broj rijaliti emisija i kvizova, kao i veći udeo zabavnog i kulturnog programa. Posebno je istaknuto da će se „u oblasti informisanja distribuirati važne informacije kroz emitovanje kratkih vesti“, kao i da će se predviđene emisije prilagođavati temama od interesovanja na nacionalnom nivou, sa prisustvom većeg broja emisija sa socijalnim temama (privatizacija, zapošljavanje, izgradnja, mogućnosti izlaganja i dr.).

Da Vas podsetimo:  Posledice odluke Saveta EU da hitno obustavi distribuciju ruskih državanih medija - RT ("Raša tudej") i "Sputnjik" na teritoriji cele EU osetila se i u Srbiji.

Uporednom analizom programske šeme iz Elaborata i programa tokom 2019. i 2020. godine zaključuje se da su rijaliti formati tokom posmatranog perioda zastupljeni daleko više nego što je bilo najavljeno, a da određeni žanrovi programa nisu ni emitovani. Osim toga, suprotno navodima iz Elaborata najavljeni kvalitetni filmski i serijski sadržaji A produkcije u praksi su zamenile uglavnom turske serije i reprize domaćih filmova. Umesto dečijeg preovlađujući program postao rialiti i to sa 39,18 učešća u programu, a informativni sa 30,62. Dokumetarni i naučno i kulturni nemaju učešće.

Potpuno odsustvo dečjeg programa sa ove televizije možda ne bi bilo toliko čudno da 2006. godine, kada su dodeljivane frekvencije, TV Košava i tadašnja TV Hepi, kao specijalizovana dečja televizija, nisu delile frekvenciju i da je polovina programa svakog dana bila mahom namenjena deci.Žanrovska struktura program Tv Happy 2019.Žanrovska struktuta TV Happy za 2020. godinu.

Izveštaj REM-a za 2021. godinu još uvek ne postoji, iako smo već prošli polovinu godine. Ali primetno je da u njemu je sve manje zastupljen rialiti. Po svemu sudeći to nije zato jer TV Happy poboljšala već, kako je Marić priznao, usled tržišne utakmice sa drugom televizijom.

“TV Pink je preuzeo sve naše glavne rialiti igrače”, naveo je Marić.

“ Rijaliti program predstavlja žanr koji je sa ostvarenim učešćem od 38,21% bio najzastupljeniji u ukupno prikazanom programu Hepi TV. Ovaj žanr u poslednje tri godine pokazuje trend smanjenja udela u ukupno prikazanom programu Hepi TV: sa 46,94% (2018.) na 38,21% u 2020. godini. Dominirale su premijerna izdanja (99,65%), dok je celokupan žanr u potpunosti realizovan u sopstvenoj produkciji. Najveće učešće u okviru rijaliti programa imao je autentični format prisilnog okruženja Parovi (98,17%). Ovaj sadržaj isprva zamišljen kao složeniji, već u trećoj sezoni bitno je izmenio svoj koncept, dok se nakon decenije prikazivanja (2010. godine započeta prva sezona) sveo na tek osnovne karakteristike standardinih rijaliti formata – takmičarski projekat u okviru kog učesnici žive određeni broj dana u izolaciji u zatvorenom prostoru, uz konstantan nadzor većeg broja kamera, s krajnjim ciljem proglašenja pobednika, putem specifičnog sistema eliminacije. Odlikovan pojedinačnim učešćem aktera različitih profila uglavnom iz Srbije i regiona (mahom poznati samo i po učešću u rijalitijima), neretko je praćen verbalnim i fizičkim konfliktima (samo neki od faktora dramatizacije ovog formata). Svakodnevno je beležen u nekoliko dnevnih termina i tokom cele noći”, navodi se u Izveštaju REM-a.

Prema njihovim navodima programska ponuda Hepi TV značajnim delom nije bila u skladu sa zakonom utvrđenim odredbama, kao i navodima iz Programskog elaborata. Dokumentarni program, koji je posebno predviđen elaboratom Hepi TV, zabeležen je u 2020. godini, s tim da je reč o minimalnom procentu. Igrani program (filmski i serijski) realizovan je umesto u najavljenoj A produkciji, najpre putem turskih serija, odnosno repriza domaćih filmova.

Hepi TV je tokom posmatranog perioda zadržala programsku koncepciju u kojoj su značajno učešće imala samo tri žanra: rijaliti, informativni i zabavni programi. Rijaliti programi su u 2019. godini ostvarili za skoro 8% manje učešće u odnosu na prethodnu godinu, ali su uprkos tome ostali dominatni u ukupnom emitovanom programu ovog pružaoca medijskih usluga. Već treću godinu za redom Hepi TV beleži najveće učešće rijaliti programskih sadržaja u odnosu na svim komercijalnim pružaocima medijskih usluga sa nacionalnom pokrivenošću. Svi prikazani rijaliti formati su proizvedeni u sopstvenoj produkciji Hepi TV. Najzastupljeniji format su „Parovi“ čije učešće od 87,36% . Znatno manje učešće ostvarili su formati „Novajlije“, „Provodadžije“, „Sudbine „ i „Srbija na dlanu“.

Da Vas podsetimo:  Apelacioni sud oborio i drugu presudu za paljenje kuće novinara Milana Jovanovića

Dnevničke i emisije vesti ostvarile su učešće od 23,34% u ukupnom informativnom programu. U okviru redonog informativnog programa emitovane su emisije „Ćirilica“, „Goli život“ i specijalizovana emisija o poljoprivredi „Bolja zemlja“.

Zanimljivo je da se pod dokumentarnim programom ove televizije smatra posebno izdanje prikazano nakon smrti pevače Bore Drljače, pod nazivom “Poslednji pozdrav Bori Drljači” gde su u studiju prijatelji preminulog razgovarali sa novinarom.

Komentarišući kontroverze oko dodele nacionalnih frekvencija 2006. godine jedan kolega, napisao je da je simptomatično da se odluka donosi  baš u pretpraznično        ( uskršnje) vreme – trenutak kad je Srbija poslovično lenja da se buni protiv bilo čega. Da li je i sadašnji, letnji momenat, simptomatičan.


Vlasništvo

Posebno je ostalo zanimljivo  vlasništvo TV “Košave”, koja je počela sa radom 1998. godine i čiji je vlasnik bila Marija Milošević, ćerka Slobodana Miloševića. Nekoliko godina posle promene režima dvojica beogradskih advokata se upisuju u Registar kao novi vlasnici. Boris Tadić, tada Savezni ministar telekomunikacija, je rekao da kada je “Košava” obnovila rad da je „ekipa inspektora Saveznog ministarstva za telekomunikacije, istog dana bila na terenu i utvrdila da ta stanica legalno emituje signal“. Ostalo je pitanje porekla tehnike, koje nije ispitano, kojom je raspolagala TV stanica Marije Milošević jer se smatralo da joj je dobar deo opreme „ustupio“ tadašnji RTS. Ujedno se emitovala na jednim od frekvencija RTS-a.

Spominjalo se da su kasnije televiziju kupili tadašnji vlasnici Blica, da bi na kraju TV “Košava” dobila nacionalnu frekvenciju (tada je nisu dobili nemački RTL, BK TV…) zajedno sa TV Happy koji je emitovao dečiji program. Od 2010. godine dolazi do fuzije ove dve televizije pod imenom TV Happy i promenom programske šeme, a vlasnik je biznismen Predrag Ranković Peconi.

Pravilnik

Članom 11. Pravilnika o minimalnim uslovima za pružanje medijske usluge i kriterijumima za odlučivanje u postupku izdavanja dozvole za pružanja medijske usluge na osnovu sprovedenog javnog konkursa definisano je da pružalac opšte medijske usluge u svom programu mora imati: informativni, naučno-obrazovni, kulturno-umetnički, dokumentarni, dečji i program za maloletnike. Tokom ovih godina na programu Hepi TV nije emitovan kulturno-umetnički, naučno-obrazovni, dokumentarni i dečji program, čime ovaj pružalac medijske usluge nije ispunio Pravilnikom definisane obaveze.


Piše: Miloš Miloradović
Izvor: NUNS

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime