Pančevo: Medijska monotonija predizbornog doba

0
896

Nekoliko dana pred izbore u Pančevu je potpuno jasno šta koji medij želi da poruči i kojoj je političkoj opciji blizak. U tom smislu nema više nikakvih iznenađenja. Prava bitka vodi se na internetu i na ulici – tačnije na bilbordima, za kojima ovih dana vlada prava jagma 

SLIKA-12
Zlatibor Lončar

Na primeru Pančeva najbolje može da se vidi poguban uticaj privatizacije medija u Srbiji. Iako je ideja u načelu bila dobra i teorijski garantovala veću nezavisnost medija, privatizacija je u praksi pokazala da će – umesto do tada važećih gradskih i državnih fondova i onih koji njima upravljaju – medijima ubuduće upravljati politička usmerenja i poslovne ambicije novih gazda. Zahvaljujući tome, u gradovima u kojima su najgledanije, najslušanije i najčitanije medije pokupovali lokalni moćnici povezani s ovom ili onom strankom  predizborna kampanja ličila je na sve – samo ne ravnopravnu medijsku utakmicu u kojoj se poštuju neka pravila.

Ko nema para ni interesa da bude na RTV Pančevo, a nedostaje mu novca da se oglasi u nedeljniku Pančevac, dovija se kako zna i ume. To po pravilu znači da se rejting traži na ulici i na internetu

Radio-televizija Pančevo, koju je nedavno kupio Radoica Milosavljević, kao i svi drugi Milosavljevićevi mediji, u prvi plan stavlja aktivnosti SNS-a. Nedeljnik Pančevac, koji je kupio lokalni privrednik Zoran Peševski, otvoren je za različite političke opcije, iako i dalje nema jasan uređivački koncept.

Zona slobodnog informisanja uglavnom je prepuštena portalima www.013info.rs, www.pancevo.mojkraj.rs i www​.voxer​.rs. pa je recimo na 013​.info tokom predizborne kampanje moglo da se pročita ono što nije moglo da se vidi na lokalnoj televiziji ili u Pančevcu.

Takva situacija nije se promenila ni do poslednje sedmice predizborne kampanje.

Apoteka – od tragedije do optimizma 

Medijsko-politička podeljenost u Pančevu očigledna je i kada je reč o temama koje nemaju direktne veze s izborima. Jedna od takvih, a pritom vrlo aktuelnih u ovom gradu, jeste i priča o Gradskoj apoteci: račun ove ustanove u blokadi je zbog računa od 300 miliona dinara, dug je stigao na milijardu, a izvršioci su uzeli sve lekove sa polica. Zaposleni su u međuvremenu započeli štrajk, a tema je izgubila na aktuelnosti sa zahuktavanjem izborne kampanje.

Da Vas podsetimo:  Otvoreno pismo Generalnom direktoru Radio televizije Srbije – Mreža srpskih rodoljuba

Prethodne sedmice apotekari su protestovali ispred Vlade Srbije u Beogradu, da bi ih nakon toga primio gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov, a sutradan se u Pančevu pojavio i ministar zdravlja Zlatibor Lončar. Mediji nisu propustili ovaj događaj, ali svaki iz svog ugla, svaki različito.

SLIKA-21
Svega ima: Portal 013​.info​.rs i deo rezervisan za izbore

Javni servis RTV Vojvodine bio je na licu mesta i beležio nezadovoljstvo farmaceuta, iz čega je bilo jasno da se stanje ne popravlja, kao i da je najnovija direktorka pred ostavkom.

Portal 013​.info izvestio je o prijemu kod gradonačelnika, konstatujući da Apoteci predstoje kritični dani.

Što se tiče RTV Pančevo, ona se fokusirala na rešenje, tj. na optimizam: u fokusu je bio ministar Zlatibor Lončar, koji je prilikom posete gradu na Tamišu objasnio kako će gradski apotekari primiti decembarske plate, a da će im zatim biti uplaćeni i doprinosi da bi dobili zdravstvene markice.

Podela podeljenog

U međuvremenu, Radio-televizija Pančevo počela je i sa besplatnim predstavljanjem gradskih političkih opcija. Jedan deo tog „paketa“ jesu gostovanja predstavnika lista od 25 minuta, koja se premijerno emituju oko 11 časova, a reprizno posle 23 časa istog dana. Drugi deo čine debate i razgovori, u kojima se predstavnici 11 lista koje konkurišu za upravljanje Pančevom sreću po manjim grupama i razgovaraju u neznatno dužem medijskom prostoru.

Medijsko-politička podeljenost u Pančevu očigledna je i kada je reč o temama koje nemaju direktne veze s izborima. Jedna od takvih, a pritom vrlo aktuelnih u ovom gradu, jeste i priča o Gradskoj apoteci

RTV Pančevo inače nastavlja da direktno prenosi mitinge SNS-a, ali i da intenzivno prati aktivnosti funkcionera stranke svuda po južnom Banatu. Emituju se i predizborni spotovi naprednjaka, ali i spotovi koalicije Dveri–DSS.

Nedeljnik Pančevac objavio je izdanje kojim je dominirao lokalni DS sa svojom listom: četiri strane u boji sa porukama gradskih demokrata praktično su sakrile čitave novine i u drugi plan bacile sve poruke ostalih stranaka. To se pre svega odnosi na SNS, čija je plaćena poslednja strana u novinama ostala nevidljiva. Daleko od efekta cene veoma skupog marketinškog prostora.

Da Vas podsetimo:  Sednice niške Skupštine prenosi TV šefa odborničke grupe SNS, građani to plaćaju 100.000 dinara po satu

Ko nema para ni interesa da bude na RTV Pančevo, a nedostaje mu i novca da se oglasi u nedeljniku Pančevac, dovija se kako zna i ume. To po pravilu znači da se rejting traži na ulici i na internetu. Ulica je u tom slučaju znatno skuplja, zahteva logistiku, pa i moć – o čemu svedoči devet bilborda oko autobuske stanice u centru grada, koje je zauzeo isključivo SNS. Borba za medije nije toliko žestoka. Glavni zgoditak – Radio-televizija Pančevo – već je pripao naprednjacima. Sve ostalo u toj priči ipak nema toliki značaj.

SLIKA-3
Mediji novog doba: Dobijena bitka za bilborde

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga, lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? Tokom predizborne kampanje, o ovim temama za Cenzolovku pišu novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

Vladimir Đoković

Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime