Polemika: Državno preuzimanje aerodroma „Konstantin Veliki“…

1
1860
Foto: skrinšot Youtube/Fly from Niš

Naša redakcija i drugi klasični mediji dobili su sinoć saopštenje ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović koje je zapravo adresirano na Tango six portal i naš jučerašnji članak „Država Srbija zvanično potvrdila – aerodrom „Kontantin Veliki“ ograničen na milion putnika sve do trenutka kad „Nikola Tesla“ ne bude dosegao 12 miliona putnika“.

Članak je zapravo sublimacija gostovanja pomoćnika ministarke zaduženog za vazdušni saobraćaj Zorana Ilića na televiziji Al DŽazira koje u početku ni jedan klasičan medij nije prepoznao kao relevantno. Iskreno, i mi smo tu omanuli – saznali smo za snimak tri dana kasnije. Bolji od nas bili su na portalu Fly From Niš gde smo juče saznali za emisiju.

Tek kada smo mi objavili pomenuti post vest su preneli drugi mejnstrim mediji (BlicJužne Vesti i Danas). Zaključak vesti je da je država pristala na ograničenje saobraćaja u ugovoru sa Vansijem koje će se odnositi na milion putnika za bilo koji drugi aerodrom u zemlji, dakle uključujući i „Konstantin Veliki“. Takođe, prvi put smo saznali i za nove detalje ovog ograničenja koje neće važiti kad „Nikola Tesla“ pređe 12 miliona putnika na godišnjem nivou.

Nakon našeg članka, kao i njegovog prenošenja u drugim medijima, ministarka Mihajlović je sinoć odgovorila saopštenjem. Drago nam je da je tek u ovom odgovoru, tek nakon pisanja Tango Sixa, do sada izneto najviše detalja u vezi planova države sa „Konstantinom Velikim“ kao i mogućih segmenata ugovora sa Vansijem. Prenosimo ga u celosti i odgovaramo detaljno, pasus po pasus, na njega u nastavku:

„Mihajlovićeva: Niko i ništa ne ograničava državu da razvija Aerodrom “Konstantin Veliki”

Razvoj Aerodroma “Konstantin Veliki” nije ograničen koncesijom za Aaerodrom “Nikola Tesla”, niti se on uopšte pominje u koncesionom ugovoru, u šta će javnost moći i da se uveri kad ugovor bude objavljen, nakon izvršene primopredaje, kaže potpredsednica Vlade Srbije prof. dr Zorana Mihajlović.

Radi istinitog informisanja javnosti, dužna sam da reagujem na tvrdnje iznete u tekstu “Država Srbija zvanično potvrdila – aerodrom „Konstantin Veliki“ ograničen na milion putnika sve do trenutka kad „Nikola Tesla“ ne bude dosegao 12 miliona putnika”, koji je objavljen na portalu Tangosix.rs.

Nekoliko puta jasno sam ukazala da je politika Vlade Srbije da svaki aerodrom u Republici Srbiji može i treba da se razvija koliko god tržišni, i samo tržišni uslovi to dozvoljavaju. Sa stanovišta Ugovora o koncesiji Aerodroma Nikola Tesla potreba “za konsultacijama” sa koncesionarom postoji SAMO I ISKLjUČIVO u periodu dok Aerodrom “Nikola Tesla” ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u radijusu od 150 km do 230 km usluži više od milion putnika godišnje. Ali ono što je od suštinske važnosti je da OBA USLOVA MORAJU BITI ISTOVREMENO ISPUNjENA.

Prema svim analizama koje su rađene, takva situacija se neće dogoditi, jer će Aerodrom “Nikola Tesla” imati više od 12 miliona putnika godišnje mnogo pre nego što niški aerodrom bude imao milion putnika u jednoj godini.

Međutim, čak i u slučaju da niški aerodrom dostigne milion putnika pre nego što Aerodrom “Nikola Tesla” postigne 12 miliona putnika, Srbija nema obavezu da automatski plaća bilo kakvu odštetu koncesionaru. U takvoj situaciji, dužnost Vlade bila bi da da obrazloženje i objašnjenje koncesionaru i da dokaže da su do toga dovele objektivne i tržišne okolnosti koje ne utiču na aerodrom u Beogradu, čime bi izbegla plaćanje bilo kakvih kompenzacija ili produžavanje perioda trajanja koncesije.

Da Vas podsetimo:  Vladimir Umeljić: ZAPADNI „DRANG NACH OSTEN“ I SRPSKO PITANjE

Takođe, kada govorimo o koncesiji Aerodroma “Nikola Tesla” treba da znate da na osnovu Zakona o privatno-javnom partnerstvu i koncesijama, koncesionar Aerodroma “Nikola Tesla”, kompanija „Vansi Aiports Serbia“, snosi operativne i komercijalne rizike u izvršenju koncesionih aktivnosti, uključujući i rizike vezane za prihode, u skladu sa odredbama Ugovora o koncesiji.

U ovom trenutku, glavno ograničenje za razvoj Aerodroma “Konstantin Veliki”, kao i u slučaju svih drugih aerodroma u Srbiji, jeste nedovoljno investiranje. Namera Vlade Srbije je da ubrzano investira u poboljšanje infrastrukture niškog aerodroma, kako bi bio konkurentan ostalim aerodromima u okruženju. Prelazak upravljanja sa Grada Niša na Vladu Srbije motivisan je upravo otklanjanjem ove ključne prepreke budućem razvoju „Konstantina Velikog“.

Ni predsednik Srbije, ni Vlada Srbije, ni ja, nemamo razloga bilo kome da se pravdamo zašto želimo da razvijamo Aerodrom “Konstantin Veliki” i zašto želimo da Vlada Srbije povrati upravljanje nad ovim aerodromom. Svima koji mogu misle drugačije zaista ne možemo da pomognemo. 

Svi mi želimo da radimo na tome da se rast putnika na niškom aerodromu bude brži nego što je planirano, jer je interes države da “Konstantin Veliki” bude konkurentan sa svim drugim aerodromima u regionu koji danas imaju čak pet puta više putnika.“

Tango Six odgovara

Poštovana gospođo ministarka, Tango six je najčitaniji i najuticajniji regionalni vazduhoplovni portal i objektnivno gledano jedan od najkvalitetnijih privatnih nezavisnih medija u regiji. Pravimo redovno male i velike greške u izveštavanju ili interpretacijama i uvek ih javno priznajemo. U slučaju teksta na koji ste reagovali nismo napravili ni jednu jedinu grešku u interpretaciji gostovanja gospodina Ilića na Al DŽaziri. Tekst nije bio mišljenje, stav ili analiza (kao na primer ovaj tekst ili analiza nakon njega) već prenošenje izrečenog u emisiji. Osoba koja je citirana zvaničnik je države Srbije – dakle sve što je on izgovorio rekla je i država Srbija.

Budući da tvrdnjama u Vašem saopštenju nesvesno i nenamerno implicitno dovodite u moguću sumnju naš novinarski kredibilitet i stručnost dozvolite da dokažemo da niste u pravu.

Tango Six u pomenutom tekstu u ni jednoj jedinoj reči nije upotrebio reč „razvoj“već evidentno postojanje „ograničenja“, nešto što je izjavio gospodin Ilić. Korektno i profesionalno smo preneli najbitniji segment izjave koja kaže da postoji ograničenje ali da se nakon ograničenja ili plaća Vansiju ili mu se koncesija produžava. Mi ne tvrdimo nigde da je „ograničenje“ katastrofa, da posle njega sve prestaje pa i „razvoj“ aerodroma, već konstatujemo da ono postoji. Štaviše, samo i jedino Ilić upotrebljava termin „ne može da razvija“.

U svojoj izjavi, prenećemo je sada u potpunosti,  gospodin Ilić, kaže (10:55 na snimku):

– Da bi koncesionar dao ponudu on je postavio određene uslove koje smo mi u minimumu utvrdili koncesionim aktom a kasnije i predlogom ugovora koji je bio sastavni deo tenderske dokumentacije. U tom ugovoru predviđeno je, da država ako razvija aerodrome u radijusu od 230 kilometara od Beograda, država ne može da razvija aerodrome koje će imati preko milion putnika a da pri tom nema obavezu naknade prema koncesionaru u koliko tako nešto ne ustanovi nezavisni veštak ili stručnjak koji će reći da nastala je šteta ili ne nije nastala šteta, došlo je do povrede ugovora ili nije došlo do povrede ugovora. Ako bi Srbija razvijala aerodorme u Novom Sadu, Subotici, Somboru, Nišu, ukoliko bi deo tržišnog kolača u zoni Beograda bio umanjen na takav način ako bi bilo više milion putnika…to uopšte ne ometa razvoj bukvalno ni jednog aerodroma. –

Da Vas podsetimo:  Balkanski Medeljin

Da država ima plan da možda nekada i „ograničava“ Ilić malo kasnije potvrđuje (15:14 na snimku):

– Mi smo rekli da će Republika Srbija ako Sombor, hipotetički, u periodu dok Beograd ne dostigne 12 miliona, Sombor će moći da se razvija do 2 miliona putnika, 5 miliona putnika, koliko god to bude imalo interesa, odnosno ukoliko njime bude upravljala Republika Srbija, onog trenutka kada Republika Srbija proceni da joj se isplati da tamo ima više od milion prihvatiće da plati eventualne penale ili za određeni rok produži ugovor koncesionaru. To je stvar dogovora i stvar veštaka. –

Dakle ako država proceni da li joj Sombor sa 2 miliona šteti ili ne. Ako proceni da li joj se isplati. Šta će biti ako država ne proceni da joj se isplati? Ovo je kontrola, ograničenje ili kako god to tumačili.

Nigde nismo napisali niti netačno interpretirali da Nišu ograničavate razvoj. Ograničavanje razvoja, da li će se aerodroma razvijati ili ne je filosofski koncept budućnosti. Mi javnost obaveštavamo na osnovu činjenica. Da li ćete ograničiti razvoj aerodroma ili ne mi zaista ne znamo u ovom trenutku, niti se bavimo konceptualnim predviđanjima. Korekteno smo naveli da postoje opcije koje ste sada prvi put otkrili nakon pomenutog „ograničenja“.

…i zatim se uplićete u veće nelogičnosti.

U svom saopštenju u prvoj rečenici kažete:

– Razvoj Aerodroma “Konstantin Veliki” nije ograničen koncesijom za Aaerodrom “Nikola Tesla”, niti se on uopšte pominje u koncesionom ugovoru, u šta će javnost moći i da se uveri kad ugovor bude objavljen, nakon izvršene primopredaje. –

Dva pasusa kasnije, u istom saopštenju nastavljate:

 Sa stanovišta Ugovora o koncesiji Aerodroma Nikola Tesla potreba “za konsultacijama” sa koncesionarom postoji SAMO I ISKLjUČIVO u periodu dok Aerodrom “Nikola Tesla” ne dostigne 12 miliona putnika godišnje i ukoliko bilo koji drugi aerodrom koji se nalazi u radijusu od 150 km do 230 km usluži više od milion putnika godišnje. Ali ono što je od suštinske važnosti je da OBA USLOVA MORAJU BITI ISTOVREMENO ISPUNjENA. –

Aerodrom „Konstantin Veliki“ se, ako uzmete kartu, nalazi se u radijusu do 230 kilometara od Beograda. Znači pominje se u ugovoru o koncesiji, možda ne imenom ali logičkim zaključkom baziranom na geografskoj daljini i pravnom posledicom koja proizilazi iz tog zaključka. Time je Vaš prvi pasus u saopštenju netačan.

Ne možemo da znamo šta će se dogoditi u budućnosti, da li će se uslovi brojeva putnika na oba aerodroma međusobno idealno poklopiti ili neće. Nepobitna činjenica je da, dok to ne vidimo, ograničenja ili uslovi postoje. Nebitno kako ćete vi ta ograničenja ili uslove naknadno platiti ili ne, produžiti koncesiju ili ne, ali oni u ugovoru, kako sami kažete postoje.

Dalje u Vašem saopštenju stoji:

– Međutim, čak i u slučaju da niški aerodrom dostine milion putnika pre nego što Aerodrom “Nikola Tesla” postigne 12 miliona putnika, Srbija nema obavezu da automatski plaća bilo kakvu odštetu koncesionaru. U takvoj situaciji, dužnost Vlade bila bi da da obrazloženje i objašnjenje koncesionaru i da dokaže da su do toga dovele objektivne i tržišne okolnosti koje ne utiču na aerodrom u Beogradu, čime bi izbegla plaćanje bilo kakvih kompenzacija ili produžavanje perioda trajanja koncesije. –

Ovo zvuči odlično. Mi ovaj podatak nismo imali do sada. Vaš pomoćnik je u emisiji jasno i nedvosmisleno izjavio, što je naš portal precizno i profesionalno preneo, da potoji ograničenje, da se nakon toga plaća penal ali je odmah jasno rekao da će to tek proceniti veštak i da će nastupiti dogovori. Jedino što ne znamo je da li će koncesionar to obrazloženje prihvatiti i da li će dozvoliti da izbegnete penale odnosno produžavanje perioda trajanja koncesije. Dakle imate ograničenje koje ćete možda, a možda i nećete, uspeti da prevaziđete.

Da Vas podsetimo:  Medijska „nacifikacija” Srba

Nastavljate:

– Takođe, kada govorimo o koncesiji Aerodroma “Nikola Tesla” treba da znate da na osnovu Zakona o privatno-javnom partnerstvu i koncesijama, koncesionar Aerodroma “Nikola Tesla”, kompanija „Vansi Aiports Serbia“, snosi operativne i komercijalne rizike u izvršenju koncesionih aktivnosti, uključujući i rizike vezane za prihode, u skladu sa odredbama Ugovora o koncesiji. –

Ovo smo pretpostavljali i deluje logično. Znamo da ste koncesionaru uspeli da uzmete dobre pare, barem u prvoj rati. Na tome vam kao državi lično čestitam jer mislim da je u pitanju izvanredan rezultat. Ni u jednom mediju u Srbiji niti regiji ne postoji analiza i predviđanje svih pozitivnih aspekata koncesije kao što je to u ovoj analizi na Tango Sixu. Dakle mi nismo protiv koncesije. Mi samo želimo da stručnu i širu javnost informišemo o svim njenim aspektima. Za to smo i više nego kvalifikovani i kao što obrađujemo svaku drugu temu – i više nego detaljni. Zbog toga nas toliko čitaju.

– U ovom trenutku, glavno ograničenje za razvoj Aerodroma “Konstantin Veliki”, kao i u slučaju svih drugih aerodroma u Srbiji, jeste nedovoljno investiranje. Namera Vlade Srbije je da ubrzano investira u poboljšanje infrastrukture niškog aerodroma, kako bi bio konkurentan ostalim aerodromima u okruženju. Prelazak upravljanja sa Grada Niša na Vladu Srbije motivisan je upravo otklanjanjem ove ključne prepreke budućem razvoju „Konstantina Velikog“. –

Da li je zbog ovoga potrebno preuzimanje vlasništva nad aerodromom? Da li ovo možete uraditi i da ne preuzmete vlasništvo nad aerodromom? Iz izjava pomoćnika Ilića zaključuje se da će svi aerodromi biti pod jednom „kapom“, verovatno u preduzeću Aerodromi Srbije, da bi mogli lakše da ih kontrolišete. OK, OK, da lakše investirate u sve njih. Kontrola i investicija nisu ništa loše. Mi samo konstatujemo da, na primer, građani Niša sada ne žele da budu pod kontrolom a pretpostavljam da ne bi imali ništa protiv da u njihov aerodrom investirate.

– Ni predsednik Srbije, ni Vlada Srbije, ni ja, nemamo razloga bilo kome da se pravdamo zašto želimo da razvijamo Aerodrom “Konstantin Veliki” i zašto želimo da Vlada Srbije povrati upravljanje nad ovim aerodromom. Svima koji mogu misle drugačije zaista ne možemo da pomognemo. –

Ni jednom jedinom rečju u Vašem saopštenju koje je poslato svim medijima a adresirano na nas ne demantujete ili ne tvrdite da smo nešto pogrešno ili netačno interpretirali. Upotrebljavate sintagmu „želim da reagujem“. Drago nam je što ste reagovali i drago nam je što smo uzrokovali da u ovoj reakciji do sada iznesete najviše detalja u vezi koncesije. Kao izabrani predstavnici građana, u konceptu građanske države, mišljenja smo da uvek na zahtev građana i medija morate, ne da se „pravdate“ ali da odgovarate i pojašnjavate. Gostovanjem pomoćnika Ilića, ovom „reakcijom“ i uopšte odličnim načinom kako inače komunicira Vaše ministarstvo svakako idete u dobrom pravcu.

Nadamo se takođe da će ugovor zaista biti objavljen kao što u ovom saopštenju tvrdite. Nadamo se da će biti objavljen u potpunosti. Trenutno smo skeptični budući da je premijerkin kabinet rekao da se to neće dogoditi nakon istog ovakvog obećanja.

Držaćemo Vas za reč. Uporno i detaljno.

nspm.rs/ Tango six

1 KOMENTAR

  1. Kao i pre, mnogo reci, sustina plitka i regionalna. Ovakav stil pisanja i donosenja ideja me podseca na Canka. Mozda bi mogao uporno i detaljno da im pomogne cuvena Biserko ili Kandicka, moze i Haradinaj, Zukorlic… i ostali slicni.
    Nis je bio i ostao veliki centar i strateski vazno mesto u Srbiji. Aerodrom u Nisu je strateski vazniji od aerodroma u Beogradu. To je ne oboriva cinjenica, dovoljno je da se kaze da je postavljen na bivsem carigradskom putu. U tom svetlu kada se posmatra napisan tekst ima sasvim drugo znacenje…..Najbolje je da aerodrom postane lokalna prcija mediokriteta i bugarofila….

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime