Pad ukrajinskog aviona u Grčkoj, koji je u subotu poleteo iz Niša, pokrenuo je i pitanja – šta se sve i kako prevozi preko Aerodroma u Nišu i kakva je bezbednost građana. Grčka „demaršuje“ Srbiju, tužilac je pokrenuo istragu, a srpski stručnjaci kažu da je slučaj pod velom tajne i da se bezbednost građana nalazi u tuđim rukama, a sumnjaju i na zataškavanje. Ministarstvo odlučno – sve bilo po propisu, oružje bilo za Bangladeš, ne za Ukrajinu, a na niškom Aerodromu ćute o pitanjima bezbednosti i da li se Nišu mogu dogoditi eksplozije i opasnost koju je doživela Kavala.
Ukrajinski teretni avion Antonov An-12, koji je poleteo iz Niša, srušio se na severoistoku Grčke, a poginulo je svih osam članova posade. Ministar odbrane Nebojša Stefanović je rekao da je avion prevozio municiju za Bangladeš. Reč je, kako navodi Ministarstvo odbrane, o avionu ukrajinske kompanije „Meridian LTD“ koji je prevozio robu kompanije „Valir“ iz Srbije.
U Kavali je bilo eksplozija, opasnosti i zabrinutosti. Grčki mediji prenose da će ta zemlja uložiti demarš Srbiji u znak protesta jer ih nisu obavestili o opasnom teretu koji je prenosio avion. Upravo je ovo jedan od razloga što novinar NIN-a Vuk Cvijić smatra da je ceo slučaj sumnjiv.
Očito da to nisu bile samo školske mine, da je tu bilo 11,5 tona oružja iz Srbije, iz raznih srpskih fabrika. Bilo je i bojno oružje, ne samo školsko, i to sve ukazuje na neke sumnje. Naročito je veliki problem što je sa tom fiirme, koja je izvozila oružje, povezan Slobodan Tešić koji se nalazi na listi SAD baš zbog trgovine oružja, dugo se nalazio na crnoj listi Ujedinjenih nacija do promene vlasti u Srbiji. Uz diplomatske napore on je skinut i dat mu je srpski diplomatski pasoš, on je bio finansijer SNS-a i na razne načine je povezan sa SNS-om – ističe Cvijić.
Novinar NIN-a kaže da je grčko tužilaštvo ozbiljno shvatilo slučaj i podiglo ga na visok nivo, za vlast i medije pod njihovom kontrolom u Srbiji kaže da pokušavaju da zataškaju celu stvar i da se tu dešava nešto neobično.
Ističe i da će se videti da li je oružje zaista bilo namenjeno Bangladešu, dok general Stojanović sumnja da je to bila zemlja za izvoz.
Ukrajina je potpuno svoje avione stavila u potrebu odbrane od Ruske federacije, po pitanju trasporta, prevoženja sredstava, tehnike, prevoženja ljudstva s jednog kraja ratišta na drugi i tako dalje. Ionako ima umanjen broj aviona, jer su ruske snage uništile mnoge aerodrome i avione, da li je onda moguće verovati da u takvoj situaciji Ukrajina izdvaja avion da bi se on bavio prevozom srpskog naoružanja u drugu zemlju, to je malo verovatno – smatra Stojanović.
Na pitanja Južnih vesti koliko često se prevoze opasne materije preko Aerodroma „Konstantin Veliki“, kao i kakve su bezbednosne procedure odatle još nema odgovora. Sa saopštenjem je izašlo Ministarstvo odbrane, a u njemu navode da organizacija leta, koji je imao rutu Niš, sa tehničkim sletanjima u Amanu, Rijadu, Ahmedabadu i krajnjom destinacijom Dakom, niti izbor kompanije za transport, nisu bile u nadležnosti Srbije.
„Bezbednost u tuđim rukama“
I pre godinu dana, kaže Stojanović, oči javnosti su bile uprte u niški Aerodrom jer su u kasnim noćnim satima sletali i poletali avioni u nepoznatom pravcu. Ta priča se, ističe, ponovila i sada.
Građani su uskraćeni za informacije šta se sve dešava, pa smatra da je onda i bezbednost pod znakom pitanja.
Pa ista bezbednost kao i u celoj Srbiji, s obzirom na da građani Srbije mnogo toga ne znaju i njihova bezbednost je u nekim tuđim tukama, a nažalost često je u rukama onih koji ovakvim postupcima direktno ugrožavaju bezbednost građana. Niški Aerodrom je putnički i da uprava aerodroma, direktor, ne zna za tu pošiljku ili da se makar ne oglašava ili to ministar odbrane pokušava da to sada, kada se desilo, da ispegla stvari. To govori koliko smo mi nebezbedni, koliko se kriminal i korupcija uvukla u naše društvo – navodi Stojanovič.
Međutim, da je Srbija u celom procesu pokazala transparentnost, poštovala međunarodno pravo i ispunila sve međunarodne obaveze, kao i da na miru pruža podršku grčkim vlastima da o svemu sprovedu detaljnu istragu i obaveste javnost saopštava Ministarstvo odbrane i negira da je naoružanje namenjeno Ukrajini. Dodaju i da bi dozvola bila izdata i da se radi o bojevoj municiji ili bilo kojoj drugoj vrsti naoružanja.
Republika Srbija nije nadležna za dozvole za prelet tuđih teritorija, jer je to suverena odluka svake države, kojima se operater u ovakim slučajevima obraća za preletnu dozvolu. Kao što smo već i saopštili naša zemlja odobrila je izvoz i transport školskih i svetlećih minobacačkih mina. S obzirom da smo izdali dozvolu za izvoz ovog naoružanja ka krajnjem kupcu Ministarstvu odbrane Bangladeša, svakako ne može biti reč o ilegalnoj trgovini, već o izvozu u skladu sa međunarodnim pravom – piše u saopštenju.
Urednik portala Tango six Petar Vojinović navodi da je Niš kao i Beograd podjednaka destinacija za utovar naoružanja i vojne opreme, a da ovom slučaju vidi sporno to kakvim se tipom aviona municija prevozila.
Ko god da je angažovao avio-kompaniju preuzeo je svojevrsan rizik zbog vrste letelice koju ona koristi…Jedini sporni detalj ovde je starost aviona i zabrinjavajuća frekvencija. Treba imati u vidu da je ta avio-kompanija odobrena da leti kroz vazdušni prostor Evropske unije i Srbije što je došlo nakon preduslova koji su morali da ispune što se tiče poštovanja pravila o prevozu opasnih materija. Tako da oni formalni jesu bili čisti osim činjenice da nisu ulagali u novije avione – kaže Vojinović.
Da li je sve urađeno po propisima pokazaće nadležni organi, ali pre svega oni u Grčkoj, za koje Cvijić ističe da su ozbiljno shvatili ceo slučaj i da će ispitati razvoj događaja.
Autor: T. Tasić
Izvor: Južne vesti