Savet: Istražiti kako je izveštaj dospeo u javnost

0
926

savetSavet za borbu protiv korupcije zatražiće pokretanje istrage o tome kako je u javnost dospeo njihov Izveštaj o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji, tvrdeći da su izveštaj mediji pribavili nelegalno, a ministar kulture Ivan Tasovac poručio je da je neumesno komentarisati još neobjavljen izveštaj.

„Nijedan primerak Izveštaja o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji nije stavljen na uvid, niti dostavljen nijednoj medijskoj kući i svako pozivanje na Izveštaj jeste pozivanje na nelegalno pribavljen dokument“, saopštio je danas Savet za borbu protiv korupcije.

Savet u saopštenju navodi da ovo predstavlja „eklatantan primer tabloidizacije medija i senzacionalističkog i neodgovornog novinarstva“, te ističe da će zahtevati istragu.

Inače, kako se navodi u saopštenju, Savet će Izveštaj o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji objaviti u toku dana na svom sajtu.

Nedeljnik NIN objavio je delove izveštaja Saveta o vlasničkoj strukturi i kontroli medija. Ovaj nedeljnik navodi da u poslednje dve i po godine nije bila vidljiva spremnost političkih stranaka da se odreknu uticaja na vlasničku, odnosno uređivačku politiku medija, bilo da je reč o formalnom ili neformalnom uticaju.

Savet, piše NIN, zaključuje da više od polovine analiziranih medija nema jasno vidljivog vlasnika, a više od polovine najuticajnijih medija ima kao krajnjeg vlasnika kompaniju registrovanu u inostranstvu.

Takođe, navodi se da je iznenađujuće veliki broj političara ili članova njihovih porodica, koji su vlasnici ili suvlasnici mahom lokalnih medija.

Tako je aktuelni ministar odbrane Bratislav Gašić iz SNS preko firme Saco d.o.o. vlasnik TV Plus iz Kruševca, a upravljačka prava je u aprilu 2014. godine preneo na direktora Dejana Miladinovića.

Njegov sin, Vladan Gašić vlasnik je TV Zona iz Niša, preko firme Zona plus d.o.o. a jedan je od vlasnika i Sportske TV iz Kruševca, koja je dobila dozvolu za emitovanje u julu 2014. godine.

Da Vas podsetimo:  Kosmetska kandila: Zoran Šaponjić – Put ratnog reportera

Prema podacima Uprave za trezor, ADD produkcija je za oglašavanje na Gašićevoj TV Plus primila u prvih devet meseci 2014. čak 3,7 miliona dinara budžetskih sredstava, u 2013. 4,7 miliona dinara, zatim u 2012.1,9 miliona dinara, navodi se u izveštaju.

Vojvođanska regionalna TV Most u vlasništvu je roditelja potpredsednika SPS Dušana Bajatovića, a nalazila se među korisnicima subvencija iz budžeta Vojvodine.

Savet navodi podatak da je ova televizija dobila ukupno 2,7 miliona dinara na osnovu rešenja pokrajinskog sekretara za kulturu Milorada Đurića iz juna 2011. godine i aprila 2012.godine.

Pored toga, TV Most je tokom 2013. i 2014.godine primila 2,4 miliona dinara od Kulturnog centra novog Sada i 3,5 miliona dinara od Skupštine grada Novog Sada.

Televizija Palma plus u vlasništvu je Dalibora Markovića, sina predsednika JS Dragana Markovića Palme, a među političarima, koji imaju vlasnički udeo u medijima je i funkcioner SPS Zoran Anđelković.

Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, kako navodi Savet u izveštaju, u periodu od 2004. do 2008. godine bio je direktor marketinga kompanije Interspeed, u čijem je vlasništvu bio Radio Fokus.

Savet je analizirao i spregu politike i uticajnih TV stanica sa nacionalnom frekvencijom i procenio da se ona ogleda u ustupcima i uslugama koje je vlast činila njihovim vlasnicima.

Navodeći primere TV Prva i B92, Savet konstatuje da zbog netransparentnog vlasništva u TV B92 „postoji opasnost da se iza ofšor firmi sa Kipra u ovoj i TV Prva krije isti vlasnik“.

Jedan od načina na koji političari kontrolišu medije jeste privilegovan tretman kod naplate poreskog duga, a što su vlasnici medija bliži političarima na vlasti, to je veći spektar mogućnost izbegavanja i prolongiranja obaveza prema državi, ocenjuje Savet.

Oni su naveli da je većina medija sa državnim kapitalom pod direktnom kontrolom političkih stranaka, a prevashodni oblik uticaja je putem njihovog finansiranja.

Da Vas podsetimo:  Građani Pančeva finansirali huškačke kampanje portala e-Pančevo

Tasovac: Neumesno komentarisati neobjavljen izveštaj

Ministar kulture i informisanja Ivan Tasovac smatra da je neumesno komentarisati izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije koji još nije objavljen i izvlačiti iz konteksta bilo šta iz njega pre nego što to bude učinjeno.

„U zemljama gde postoje velike debate o cenzuri u medijima bespredmetno je govoriti o tome da li postoji cenzura“, kaže Tasovac.

Ministar je gostujući u emisiji „Talasanje“ Radio Beograda 1, podsetio da do jula meseca država mora da se povuče iz svih medija i da se 11 godina čekalo na usvajanje Zakona o medijima i da sada počinje njegova primena.

Takođe, Ministarstvo kulture je podržalo inicijativu da Narodni muzej u Beogradu vrati stari naziv i da se zove Narodni muzej Srbije, jer u zemlji ima 16 muzeja sa imenom grada u kome se nalazi „i ako je sada pored problema u kome se ti muzeji nalaze, glavna tema zašto ti muzeji nose takva imena i da se na tu temu sada prave rasprave onda je to poput one narodne „Dokon pop i jariće krsti“, smatra ministar.

Kada je u pitanju Nacrt izmene i dopune zakona o kulturi Tasovac podseća da je on prošao sve javne rasprave, komentare i primedbe koje su dobili elektronskim putem i da su ih uvažili.

„Cilj donošenja takvog Zakona je da bi se stvorili okviri kako bi pozicija ljudi u kulturi bila mnogo jasnija“, kaže on.

Ministar je napomenuo i da je nedavno najavljen konkurs „Gradovi u fokusu“ čija je zamisao da lokalne samouprave same prepoznaju potencijale i da naprave projekte koje će predstaviti.

„Samo tako možemo da govorimo o decentralizaciji u Srbiji, samo tako ćemo staviti u fokus šta to gradovi u Srbiji mogu da ponude, a prema čemu se beogradska javnost odnosi ignorantski“, smatra on.
Tasovac je dodao i da je Ministarstvo kulture podvuklo jasnu crtu između kulture i estrade i napomenuo da estrada nije na budžetu Srbije.

Da Vas podsetimo:  Između krajnosti

Komentarišući Nacionalne penzije, on je rekao da će one biti ukinute jer su se pretvorile u ono što nije njihov smisao, ali i to da se ne odnosi na već dodeljena nacionalna priznanja, jer Zakon ne može da se primenjuje retroaktivno.

Tanjug

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime