Savet za štampu: Kurir, republika.rs i Media portal prekršili Kodeks

0
170

List Kurir, portal lista „Srpski telegraf“ – republika.rs i Media portal prekršili su Kodeks novinara Srbije, odlučili su članovi Komisije za žalbe Saveta za štampu razmatrajući pristigle žalbe na poslednjoj onlajn sednici, 30. decembra prošle godine.

Razmatrajući žalbu advokatice poznate voditeljke Ane Grubin (Mihajlovski) na tekst u Kuriru u kojem je, kako je navela, otkriven identitet žrtve silovanja jer se otkriva da je reč o sestri voditeljke, članovi Komisije jednoglasno su odlučili da je taj mediji povredio pravo na privatnost žrtve, kao i voditeljke.

„Kodeks novinara jasno propisuje u kojim situacijama je pravo na privatnost javnih ličnosti suženo, ali ništa od toga nije primenjivo u ovom slučaju. Ne postoji nikakav javni interes da se zna da je žrtva silovanja sestra Ane Grubin, niti da se ona uopšte pominje u kontekstu tog događaja“, zaključak je Komisije.

Po žalbi lekara Lidije Kandolf Sekulović i Željka Mijuškovića na seriju tekstova na portalu lista „Srpski telegraf“ – republika.rs u kojima su, kako su naveli, iznete brojne netačne informacije, bez ikakve provere i dokaza, članovi Komisije izrekli su javnu opomenu tom mediju. Portal republika.rs prekršio je Kodeks u delovima koji se odnose na istinitost izveštavanja i novinarsku pažnju, odlučeno je.

Komisija je vodila objedinjenu raspravu o žalbi Kandolf Sekulović i četiri žalbe Mijuškovića jer se odnose na iste tekstove na portalu republika.rs. Ocena članova je da su povređena prava lekara, zato što su mesecima izloženi kampanji koju portal vodi protiv njih.

Članica Komisije Snežana Andrejević ocenila je da za optužbe koje su iznete protiv ovih lekara nisu ponuđeni nikakvi dokazi, a optuženi su za ozbiljne zloupotrebe i za to da su uzimali novac od specijalizanata za istraživanje. Dodala je da je uvek za to da mediji ukažu ukoliko postoji neka zloupotreba i da o tome treba pisati, ali da u ovom slučaju nijedna činjenica nije dokazana.

Da Vas podsetimo:  Šta je UNS rekao, a šta (ni)je objavljeno

Ocena Komisije je i da je taj portal tekstovima povredio i javni interes jer se i pacijenti pozivaju, koji su učestvovali u kliničkom ispitivanju, da tuže lekare zbog toga što su se navodno lažno predstavljali kao subspecijalisti onkologije.

„Klinička ispitivanja su veoma važna za obolele i često su im poslednja nada za ozdravljenje i zbog toga je posebno opasno na ovakav način narušavati njihovo poverenje i u lekare koji sprovode ispitivanje i u ustanovu u kojoj se to radi“, obrazloženje je Komisije.

Komisija je po žalbi Pavla Jelesijevića izrekla javnu opomenu Media portalu, koji je prekršio Kodeks novinara u odeljku koji se odnosi na istinitost izveštavanja. Jelesijević se naime žalio na tekst u tom mediju u kojem je, naveo je, na njegov račun izneto „niz neistinitih tvrdnji, optužbi i neosnovanih kvalifikacija“.

U odgovoru na žalbu redakcija „Media portala“ navela je da je žalba podneta da se „iskoristi za lični propagandni obračun, tako što će se Jelesijević javno hvaliti i pokušati da portal spreči da konkuriše za sredstva na javnim konkursima“. Tekst je, naveli su, napisan kao odgovor na niz „uvreda i laži“ Jelesijevića na Fejsbuku na račun vlasnika tog medija.

Redakcija je istakla i da Savet za štampu, stajući na stranu „pojedinca koji kleveće, obeležava i izlaže opasnosti vlasnika jednog od najčitanijih medija u Čačku“, snosi odgovornost za to što podržava stvaranje atmosfere linča prema novinarima.

Govoreći o ovom odgovoru, članica Komisije Tamara Skrozza je naglasila da će ona biti uzdržana u ovom slučaju, jer odbija da se izjašnjava u situaciji kada se vređaju članovi Komisije i da će tako nastaviti i ubuduće.

Ona je navela da zna da se Komisija ne izjašnjava o odgovorima na žalbe, ali da je odgovor Media portala degradacija svakog od članova i nedopustiv pritisak, jer su iznete otvorene pretnje. Ljiljana Smajlović, članica Komisije, međutim, ne smatra da je Komisiji prećeno.

Da Vas podsetimo:  Međunarodne organizacije od ministra Stefanovića traže odgovornost za policajce koji su tukli novinare

Ocena Komisije je da se u spornom tekstu Media portala ne pravi „nikakva razlika između činjenica, pretpostavki i nagađanja, te da se iznose neosnovane optužbe i glasine“, kao i da žaliocu „nije pružena mogućnost da na bilo koju tvrdnju odgovori, a čitav ton teksta je uvredljiv“.

Izvor: Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime