Srbija na koridoru E-8

1
2530

Da li je autoput Niš-Priština “velika Albanija”?

Novi-autoput-je-kicma-velike-albanije-640x438Premijer Aleksandar Vučić odbacio je tvrdnje da je autoput Niš-Priština autoput Velike Albanije. “Oni koji to pričaju govore gluposti”, kaže Aleksandar Vučić. Autoputevi po definiciji nisu “glupost” jer povezuju ljude, robe i interese. Premijer kaže: “Svi naši putevi vode u Niš. Koridor 10 – istočni krak Niš-Sofija, južni Niš-Skoplje, a kada budemo izgradili moravski Koridor opet izlazi na 60 kilometara do Niša”, dodajući da već postoji autoput na Kosovu do Tirane, što je bitno za privredu. Tačno je da Balkan treba da bude koridorima “umrežen”, ali postavlja se pitanje koje dubinske interese ima Srbija ako ne jača svoje geostrateške saobraćajne interese prema Grčkoj, Republici Srpskoj, Crnoj Gori ili umrežavanju Srbije “po dubini” svoje teritorije.

Nemački i NATO prioritet

Premijer Aleksandar Vučić projektom povezivanja Niša i Prištine ispunjava obaveze prema EU i Nemačkoj jer se povezuje Jadransko i Jonsko more sa Crni morem. Glavnina auto puta Priština-Tirana-Drač preko Kosova nosi naziv “Ibrahim Rugova”. Kosovo dobije šansu da postane prekomorska država, i ima svoju luku u Draču ili Sendžin. Sa druge strane SAD i NATO dobijaju mogućnost preko niza svojih luka u Albaniji, Crnoj Gori za kratko vreme budu na Crnom Moru gde imaju svoje baze. Ovim auto putem se povezuje Jadransko-Jonska inicijativa koja je pod okriljem Nemačke i uvezuje se sa crnomorskim državama EU i NATO, Bugarskom i Rumunijom. Ovom magistralom jača pre svega Albanija i njen “satelit” Kosovo, a Srbija je “tranzitna zona” manjih dometa i uticaja. Srbija će imati određene efekte od tog autoputa ali mnogo manje nego što će to imati Albanija i Kosovo. Ako Srbija ima sve manji pristup na Kosovu i teško može da realizuje svoje državne, ekonomske interese i da zaštiti svoju imovinu, postavlja se pitanje kome se to pravi ustupak?Srbiji ili Albaniji i Kosovu? Premijer Aleksandar Vučić kaže: “Time će ljudi iz Gračanice i južno od Ibra imati najbrži prevoz do Beograda, moći ćemo da dovedemo investitore u Toplicu. Ne razumem kakav je to smisao da nam to nije potrebno. Hoću Srbiju autoputeva i fabrika, to je Srbija budućnosti.”

Da Vas podsetimo:  Postoji jedan jezik srpski i više kandidata za njegove nove frustrirane zaperke

Albanski interesi na jugu Srbije?

Teško je da će investitori iz EU doći u toplički kraj, ali je sigurno da će toplički kraj biti “meta” albanskih investitora i kompanija sa Kosova i Albanije i Makedonije, i moguće je da se na taj način nametnu kao ekonomski “gospodari” ovog nerazvijenog kraja Srbije koji je odavno na meti veliko-albanske ekonomske strategije. Jasno je da premijer Srbije želi autoputeve i fabrike ali postoje i državno nacionalni interesi. Da li je auto put Niš-Priština državni i nacionalni interes teško je pitanje, ali sigurno je da nije prioritetan za Srbiju ali jeste za Albaniju, Kosovo, Nemačku, EU i NATO. Građenje auto puta Niš –Priština je pored ekonomske pragmatike i vid priznanja državnosti Kosova. Ako predsednik Srbije ili premijer, ministri ili privrednici imaju ograničenje ulaska i delovanja na Kosovu, kao i otežani ulazak građana Srbije, onda se postavlja pitanje razloga urgentnosti izgradnje auto-puta Niš-Priština koji i pored obrazloženja Aleksdandra Vučića je značajnija infrastruktura Kosova i ”velike Albanije” kao interesa EU i nATO na jugu Balkana. Srbija je dobila zadatak od EU i Nemačke i to mora da se realizuje.

Tomislav Kresović

www.vidovdan.org

1 KOMENTAR

  1. mi nemamo lokalnih puteva a on pravi našim neprijateljima autoput.ovi koji ga podržavaju će biti odgovorni za izdaju srpskih nacionalnih interesa.ovi nas vode u gradjanski rat.da ne bude da to nije niko upozoravao.komunisti su na sve spremni,samo da ostanu na vlasti.narode pamet u glavu.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime