Težak položaj dostavljača Glova. Po 12 sati vožnje kako bi se došlo do zarade

0
516

„Osnovno bi bilo da dostavljači moraju da budu prijavljeni kao radnici.“

Dostavljač Glova čeka da preuzme dostavu; Foto: printscreen

Novi talas epidemije je doneo i novo pogoršanje radnih uslova za dostavljače koji rade preko aplikacije Glovo. Veliki deo njih je nezadovoljan poslednjim promenama u načinima rada koji im kako tvrde otežavaju mogućnost ostvarivanja pristojne zarade i stavljaju ih u poziciju da dnevno rade i po 12 sati čime ugrožavaju zdravlje ali i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju dok privatni život postaje krajnje napet.

Najveći problem dostavljača je umor. Primorani smo da radimo duže nego što možemo da izdržimo da bi smo zaradili prosečnu platu. Radeći ovim tempom bezbednost nam je svima ugrožena.

Ovako za Mašinu trenutnu situaciju komentariše Petar1, koji radi dostave za Glovo od početka godine „po 12 sati 5 dana nedeljno“.

Poslednjih meseci, a naročito usled uvođenja restriktivnijih epidemioloških preventivnih mera, veliki broj restorana, pekara i prodavnica brze hrane se usmerio na dostavu svojih proizvoda. Time je stvorena veća potražnja preko aplikacija koje se koriste za dostavu ali ujedno i veći pritisak na kurire koji zarađuju vršeći usluge dostave koristeći automobile, motocikle, bicikle, ali i peške. Pritisak na dostavljače ne predstavlja samo povećan obim posla već i stalni priliv novih ljudi koji pokušavaju da zarade preko istih aplikacija. Zanimljivo je da veliki broj tih novih dostavljača čine upravo oni koji su bili neformalno zaposleni u ugostiteljstvu gde su usled smanjenog obima posla ostali bez angažovanja.

Nikola, još jedan od dostavljača Glova sa kojim smo razgovarali kaže da se promene u načinima rada dešavaju bez ikakvih najava:

„Osnovni problem glovera su konstantna pogoršanja uslova rada od strane Glova, kako putem smanjenja zarade, tako i putem povećanja broja sati na dnevnom i nedeljnom nivou u cilju postizanja zadatih bonusa. Bez ikakvih upozorenja pred promene, niti izlazaka u susret gloverima nakon njih.“

Da Vas podsetimo:  Vučić tvrdi: Poljoprivredne penzije poklon države, dobijaju ih iako ne plaćaju doprinose(??!!)

Petar nam objašnjava da je nešto jači marketinški nastup konkurentskih firmi doveo do manje potražnje kod Glova, ali i da istovremeno agencije preko kojih su angažovani kao dostavljači konstantno angažuju nove ljude.

„Trenutna dnevna zarada je pala na 3000 dinara bruto. Kada se odbije između 1300-1600 dinara za gorivo, dnevno se zaradi nekih 1500 dinara. Na bonus ne računamo jer za 130 dostava, koliko je sada potrebno za bonus, bi morali da radimo 6 dana po 12 sati i u nedelju ako zafali da izađemo da dopunimo do 130 dostava“, kaže Petar.

„Glovo ne pokazuje ni minimalan stepen razumevanja“, nadovezuje se Nikola. Kaže da Glovo organizuje „otvorena vrata“ za dostavljače i da su navodno spremni su da saslušaju, ali i da uvek daju „tipske odgovore“ koji „suštinski ništa ne znače i ne donose nikakav boljitak“.

Još jedan od glovera sa kojim smo pričali, Stefan koji duže od pola godine radi preko ove aplikacije, kaže da bi „dosta toga trebalo da se popravi“.

„Osnovno bi bilo da dostavljači moraju da budu prijavljeni kao radnici a ne da te uslovljavaju da se registruješ kao preduzetnik ako hoćeš zdravstveno i penziono da uplaćuješ. Treba menjati i neke stvari oko samih mogućnosti zarada dostavljača, odnosno stalnih pomeranja granica mogućnosti ostvarivanja neke razumne zarade – kako bi se to ostvarilo moraš da budeš sve više i više sati na ulici“, zaključuje Stefan.

Pre tačno godinu dana dostavljači Glova su se prvi put obratili Mašini kako bi izneli svoje probleme koji se po malo čemu razlikuju od trenutnih. Oni su tada započeli i sa organizovanjem kako bi se izborili za bolje radne uslove. Nažalost, nisu imali puno uspeha što i ne treba da čudi ukoliko se uzme u obzir da se radi o radnim mestima sa izuzetno velikom fluktuacijom ljudi koji su u izuzetno prekarnom položaju. Ovi problemi nisu specifični za Srbiju a primeri iz inostranstva pokazuju da je moguće učiniti i neke pomake za šta je potrebno da se uključe i drugi akteri, pre svega sindikati.

Da Vas podsetimo:  ZAŠTO JE SRBIJI POTREBAN AUTOPUT NIŠ –PRIŠTINA?
Bilbord sa reklamom za aplikaciju Glovo; Foto: printscreen

Glovo: Regulisanje radnog statusa dostavljača je od izuzetne važnosti za nas kao kompaniju

Branimir Đurović, koordinator Glova za Srbiju, potvrđuje za Mašinu da je do promena u uslovima rada došlo.

„Namera je da damo priliku dostavljačima koji rade puno radno vreme da zarade isto ili više nego do sada putem bonusa na ostvareni broj dostava. Količina od minimalno 130 dostava na nedeljnom nivou, kao osnov za bonus, određena je kao realan cilj na osnovu našeg dosadašnjeg iskustva, ne samo u Beogradu, već i u zemljama regiona. Samim tim, naša ideja nipošto nije bila smanjenje mogućnosti za jednaku zaradu, već upravo suprotno. Kako bismo povećali efikasnost (tj broj dostava po radnom satu) dostavljača i omogućili im da ostvare gore navedeni bonus, smanjili smo prosečnu udaljenost po porudžbini, što ujedno doprinosi većem broju dostava za isti vremenski period“, kaže Đurović.

Predstavnik Glova kaže da su do sada uslove rada više puta menjali i da su nailazili na sličan otpor, „ali se ipak ispostavilo da nismo oštetili flotu, naprotiv svaki put smo omogućili rast“. Ipak, sudeći po nezadovoljstvu glovera „rast“ ne znači i bolji radni položaj ili bolju zaradu za dostavljače.

Đurović kaže i da su, nakon što prođe određeni period, oni spremni da revidiraju svoju poslovnu odluku ukoliko se pokaže da novi model ne donosi željene promene i benefite.

S obzirom da većina dostavljača nema ugovore o radu, već da su povremeno angažovani preko posredničkih agencija koje „iznajmljuju“ radnike Glovu, koordinatora ove kompanije za Srbiju smo pitali da li je moguće regulisanje radnog statusa dostavljača u okviru kompanije Glovo.

„Regulisanje radnog statusa dostavljača je od izuzetne važnosti za nas kao kompaniju“, kaže nam Đurović.

Da Vas podsetimo:  Vlasnik firme u Šapcu primorava radnike da se vakcinišu

Ipak, on objašnjava da je njihov fokus na „razvijanju digitalne platforme, aplikacije i softvera koji omogućavaju ljudima što kvalitetniju i raznovrsniju ponudu“. Tako je Glovo samo „posrednik“ između korisnika aplikacije, dostavljača i, na primer, restorana, ili supermarketa. U tom smislu, kako nam kaže Đurović, njihova kompanija ne planira da menja taj sistem i njihova uloga će ostati posrednička.

„Međutim, mi jesmo zainteresovani za dalji razvoj celokupnog ekosistema, u kom će kuriri imati adekvatan tretman i u kom će svi biti što zadovoljniji. To se odnosi i na činjenicu da agencije preko kojih su kuriri zaposleni nastave da uplaćuju poreze i doprinose na njihove zarade, da brinu o zdravstvenom osiguranju, kao i o njihovom pravnom statusu. O takvim detaljima vodimo veliku brigu, ali to je proces i zahteva strpljenje“, zaključuje Đurović.

Glovo je španska kompanija osnovana 2015. godine, dok je u Srbiji prisutna od 2019. godine gde je registrovana kao preduzeće za konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije. U 22 zemlje više od 50.000 dostavljača vrši usluge preko aplikacije ove kompanije.

  1. Imena dostavljača su izmišljenja za potrebe teksta, stvarna imena su poznata redakciji.

Marko Miletić

Izvor: Mašina

 

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime