UZROCI I POSLEDICE „REKLA KAZALA“ INFORMISANjA

0
76

Ako hoćeš da znaš šta ima novo i Rusiji dođi u Beograd.

. Ako hoćeš da veruju u ono što pričaš i znaš samo kaži da „tako pišu

mediji“.

. Ako hoćeš da uspeš kao vlasnik medija moraš da imaš zmiju i žabu.

Piše:Milorad Antonić

Dobro je. Dobili smo Privremeno nadzorno telo za praćenje medija tokom izborne kampanje.

Nije dobro što je privremeno i što prati medije samo tokom izborne kampenje.

Jer šta će tek biti kad telo završi svoj rad? Kako će da izgleda informisanje tada kad je sada evo ovakvo.

Na televizijama se ustalilo pravilo pozivanja na nedefinisane izvore , serviranja neproverenih informacija,…

Tako pre neki dan jedna voditeljka na jednoj televiziji svojim sagovronicima ovako je postavila pitanje:

“Evo, kako mediji pišu, kaže ona, „u Rusiji više nema mesta za sahranjivanje umrlih od korona virusa…!“

Uz to, da bi sagovornike ubedila u istinitost pročitane vesti, a verovatno i da bi ostavila utisak da je dobro informisana, tokom daljeg izlaganja problema umesto izvora ponovo potencira „kako mediji pišu“. I validnost te informacije pojačava naglašavanjem da je zbog toga što u Rusiji nema mesta za sahranjivanje zavladala opšta konkurencija na tenderima za otvaranje krematorijuma.

ŽRTVE

Voditeljka sve to čita sa famoznog papira bez navođenja izvora.

Nije ,bez obzira što je to i lako i praktično, ponudila faksimil vesti navela konkretan izvor ,bilo šta drugo osim otkucane vesti na papiru. Verovatno je ubeđena da je njen autoritet gledaocima dovoljna garancija da je pročitana informacija tačna?! Diskutabilno nego šta! Ali zato je poverenje nas koji to gledamo i profesionalizam dovela u pitanje. Istovremeno je svoje sagovornike, dva naša lekara u Rusiji, dovela u veoma nezgodnu situaciju. Začuđeno su je slušali i očigledno, da je ne bi na bilo koji način povredili jer pročitano pitanje i njima je ličilo na nebulozu i izmišljotinu, odgovorili da nisu čuli za tako nešto.

Ono što je pored toga čudno to je da ova voditeljka niti je prva,nije ni jedina, a daj bože da je poslednja, koja na televiziji sa nacionalnom frekvencijom priča nebuloze, nabraja i nagađa kao da je kod komšinice na trač partiji. Da podsetim, inače, sagovornici u njenim emisijama su kostolomci,travari,beli magovi,pa i osoba koja je na Kalinića pijaci prodavala džemove …?! I neka su. Ali za takve „stručnjake“, nisu stručne teme vezane za zdravlje i ishranu i probleme čije rešenje život znači. Jer njihova iskustva više su problem,a nikako nešto što bolesnima i unesrećenima može da pomogne.

I što je najgore nije to ništa neobično. Redovno skoro svakodnevno , danonoćno kako god hoćete razni voditelji raznih tv emisija potkrepljuju istinu i događaj rečima „kako pišu mediji“,kako stoji „na društvenim mrežama“. Tako i toliko se pozivaju na nevidljive često i izmišljene i nevalidne izvore, uveličavaju ih kako bi što bolje neprovereni događaj , pa čak i izmišljen, prikazali istinitim.

Cena takvog verovanja u ništa koju mediji nude je da konzumenti informacija ,neko pre neko kasnije ,ali sigurno,uvek postaju žrtve.

ZABLUDE

Takvi pristupi informisanju imaju isti efekat kako kad vam o obaveznoj higijeni i lečenju zuba priča krezav zubar.

Tragedija ovakvog informisanja dešava se kada se verujući razočara u savete i recepte koje im je ponudila prodavačica sa tezge na Kalinića pijaci, neki beli mag i kostolomac i izražava je izjavom „ma mediji svašta pišu“. Tragedija je i u tome što se to izgovara lagodnije i bezbrižnije nego da kažete “dobar dan“. Rezultat je da mediji gube krediblitet a vi zdravlje. Bespovratno.

Još tragičnije je što oštećeni to govori da bi prikrio svoje naivno verovanje u prazne priče.

Jer konzument informacija na osnovu onoga što sazna iz medija jede, pije, oblači se, leči se, putuje, zimuje, letuje ,formira svoje političke stavove, vredonosne kvalitete…! I on nikad nije sam. On je u porodičnom i poslovnom lancu i veoma brzo i lako emituje informacije po sistemu „rekla kazala“ u poslednje vreme kod nas nejefikasnijem sredstvu informisanja.Tako,tada i time uvek, kraj delo krasi pa kad shvatimo da nam je lekar loše uradio zube menjamo ga. Ali kad shvatimo da smo obmanjeni od strane medija retko skoro nikad ne izbacimo televizor iz upotrebe.

Da Vas podsetimo:  AFORIZMI - VELIKO U MALOM

Možda se baš zato urednici ili vlasnici tv stanica ne trude da obustave ovu farsu inmformisanja po sistemu rekla kazala u kojoj mnoge tv emisije kao pomenuta s početka ovog teksta, sve više liče na skup rekla kazala. A vlasnicima televizija zapravo odgovara da svi u stidiju počev od voditelja do poslednjeg gosta govore u isto vreme, jer je tako diskusija uspešna,zaniljivija.

Mislio sam da je to trend. Međutim ne. Tu odmah u našem komšiluku preko granice svi ćute dok jedan, pogotovo voditelj govori.

Nisam stručnjak, ali skoro sam siguran da je to zato što imamo krizu autoriteta. Gosti ,kao u pomenutom slučaju ne mogu drugačije da se ponašaju jer nemaju izgrađen okvir učestvovanja u razgovorima. Osnovni pristup svakog gosta je da njegova reč bude poslednja i da je samo on u pravu.

Povrh svega sve to pogoršava i činjenica da od nekoliko gostiju uvek nekoliko njih plaćaju gostovanje u tv emisijama u kojima vide mogućnost da na relativno dobar način izreklamiraju svoje nadprirodne moći, čarobne preparate, magije koje kao rukom odnose sve probleme. I šta je njima prioritet? Pa normalno prioritet im je da kažu što više o sebi svojim uslugama i proizvodima .I svako od njih ima isti rezon da kaže što više. Pa kad procene da nisu dovoljno rekli, da drugi govore više od njih stupaju u akciju mešanja u razgovore.

ZMIJA I ŽABA

Tako je i sa neuvažavanjem težine navođenja izvora informacije.Tv auditorijum se u početku zadovolji sa tim saopštenjem „kako pišu mediji“ ,ali posle, kad bolje razmisli, shvati da greši jer bezrezervno veruje medijima. Negde pre negde kasnije dolazi se do zaključka da, kao u pomenitim slučaju sa Rusijom, ne morate ići u Rusiju, dođite u Beograd da saznate šta se u Rusiji dešava.

Dok se oni ne dozovu pameti, hajde da se malo upitamo.U kom grmu leži zec?! Zašto je to tako?

Kao prvo. Da li vam je bar malo čudno da blanko pozivanje na to „kako pišu mediji“ bez fakasimila,bez navođenja izvora tako pročitanih vesti takvo informativno novinarstvo gubi autoritet. I profesionalizam?

Gledati takvu emisiju i takvo kićenje nepostojećim perjem tužno je i žalosno koliko je i ružno!

Nama koji to gledamo trud te voditeljke da bude ubedljiva nameće nedvosmislen utisak je da je ona sama napisala tu vest i da ju je samo ona pročitala. I niko više nigde nije pronašao tu vest.

Tako televizija ne računajući novčani dobitak(od zakupljenih termina za gostovanje) gubi na rejtingu a voditelji žive u zabludi da im je takva emisija bila dinamična i samim tim uspešna.Možda im je i to dobitak?! Ostaje nejasno da li se isplati ulagati toliko truda i rizika u laž ?

I zato bi nadzorno telo za praćenje medija bez obzira na izborne kampanje dobro došlo.

Ono što takođe zabrinjava je to što nam ovakvi prizori ostavljaju utisak da zec leži u grmu krajnjeg nepoštovanja tv auditorijuma kome se dotična televizija i njena voditeljka obraćaju. Svakako ni profesija ne ostaje neokaljana.

Jasno je, a ovo je samo jedan primer, da je tim i takvim televizijama svejedno što možda nisam jedini koji sam nezadovoljan neprofesionalizmom. Njima nije stalo da li će i drugi ovako kao ja ,biti nezadovoljni.

Da Vas podsetimo:  AFORIZMI-MOST SARADNjE

Posebna priča je ponašanje sagovornika u stidiju ili na vezi,svejedno. Oni dok ih gledamo kako se nemoćno koprcaju da bi dali adekvatan odgovor više liče na to da su opsednuti potrebom da kažu nešto,pa svom svojom snagom umom i razumom prihvataju da nađu adekvatan odgovor na nebuloze. Jasno je da ga nemaju, jer na nebuloze i apsurde teško je bilo šta reći.Svaki odgovor na apsurd i laž je smešan. I na štetu je onoga koji je prihvatio da ga daje.

Niko od tih sagovornika i ne razmišlja o tome u kavu lošu kombinaciju stavlja sebe i svoj autoritet,….!? I niko od njih i ne razmišlja da je u ovakvim situacijama jedini pametan odgovor odbiti odgovor i komentarisanje neproverenih stvari. Ne to ne ! Oni prihvataju sve .Kao da se plaše voditelja?! I neodoljivo liče na male robove u kandžama moćnih medija koji ih dave kao zmija žabu.

Jednostavno takva praksa je neprofesionalizam profesionalaca.

Televizijama gledansot a njima „slava“ što su tamo bili.

Ružno da ružnije ne može biti.

DUGME NA DALjINSKOM

Jednom sam,tačnije 07.12.2020,god. https: //www. sedmasila.rs/krojaci-verovanja-u-nista/ između ostalog napisao nešto slično :

„Imamo problem već duže vremena. I imamo društvene mreže i posebnu atmosferu utrkivanja ko će više da slaže, obmane i zloupotrebi čitaoce koje ovakve i slične prigovore pravdaju njihovim pravom na slobodno mišljenje. Ali zašto je taj neko (a sve više ih je ) nameran da svojim mišljenjem drugima izazove probleme,patnju, nanese zlo…?! I zašto je to pravo svakog da kaže šta misli postalo sveta krava,a print mediji,čak i u slučajevima gde je istina očigledno zanemarena,ta mišljenja prenose kao nešto što je tako i nikako drugačije.“

Dan za danom,eto i godina dana će tome što su mi tada smetale laži zloupotrebe informisanja.

Dan za danom,eto i godine će ali ovaj problem neprofesionalizma neće se aminovanjem rešiti. Kad kažem aminovanjem mislim na urednike programa i vlasnike televizija koji očigledno nemaju pojma šta im se na televizijama dešava. Pogotovo nisu svesni da im tv emisije na način kako se voditelji „igraju“ sa izvorima informacija i istinama ,liče na igraonice.

Dan za danom evo desetak dana posle opisanog događanja sa početka ovog teksta ista voditeljka ,na istoj televiziji razgovara sa svojim gostima na temu zaštite naših naciolanih interesa.

Govore sagovornici, podvlače i naglašavaju da mi moramo u svakom segmentu života ,na svakom koraku čuvati naš govor,pismo,kuturne vrednosti…Voditeljka se žestoko bori da nam prioritet bude očuvanje nacionalnog interesa.Toliko se borila da sam morao da upotrebim daljinski upravljač i pređem na drugi kanal,(kako je samo svemoćno to dugme na daljinskom) jer to je ta ista voditeljka koja je pre izvesnog vremena počela i dalje koristi izraz „učinkovit“.

Ljut sam na sebe što tada nisam reagovo.

A da,pre neki dan i Milo Đukanović reče „da je bilo neučinkovito…“.A ali za njega nije ni čudo.

PAMETAN SE STIDI, GLUP SE PONOSI

Da se vratimo na one jadne sagovornike i obmanute tv gledaoce .

Dakle, da li je upravo u cilju zaštite i informisanja i svoje ličnosti logično da sagovornik odbije odgovor na nebulzno neprovereno pitanje koje izaziva sumnju? Jeste!

I trebalo bi da bude i obaveza, jer i voditelji koji se zaklanjaju iza pisanja neimenovanih medija i društvenih mreža i sagovornici koji odgovaraju na takva pitanja lažima i izmišljotinama daju legitimitet. I to nije ništa drugo nego ustoličenje neproverenih informacija i laži na pijadestal vrednih informacija.

Kad bi voditelji znali kako oni nama sa ove strane ekrana deluju nesposobni nespremni, sagovornici za žaljenje a televizija koja im aminuje ovakve promašaje i neprofesionalizam kao nekakva vrsta bosanskog lonca u kome se sve kuva ne zato što tako treba nego zato da vatra badava ne gori.I uz to su u zabludi da je takva emisija imala povećanu gledanost. Jeste imala je povećanu gledanost, ali ko su ti posetioci ?Ko su ti gledaoci kojima je interesantno to što voditelj/ka lupa,i ostaje živ/a? Pa naravno u većini su jer za druge vrednosti informacija ne znaju. Oni su verna tv publika koja opstaje zahvaljujući istini da čega se pametan stidi glup se ponosi. Nezgodno je jedino to što tako gledanost pada,jer vlasnici televizija nisu svesni koliko su oni koji su juče bili njegovi gledaoci ,već danas nečiji drugi. Otišli su da traže veće laži. Tako se verujući u svoje laži kao vredne informacije televizije uporno u proizvodnji gluposti i dezinformacija takmiče.

Da Vas podsetimo:  Sve će to narod isplatiti

Napisao sam (19.12.2020.god.) i ovo: https://www.sedmasila.rs/informativni-otrovi/ i ponavljam jer samo je jedna istina.

„Nekad su merila vrednosti bili print i elektronski mediji. Imali su svoj kredibilitet .Koristili pouzdane izvore: bili su to akademici , dekani ,prodekani , profesori , doktori , inžinjeri, naučnici,službe zadužene za proveru i tačnost informacija ,druge ugledne novine,radio stanice komentatori…Danas , su to mesto zauzele društvene mreže i trenutno su društveno prećutno prihvatljiva prevara.

Šta to znači? Znači da su u nedostatku validnih izvora informacija mediji ,ali i država, prihvatili informisanje kao proizvodnu alatku za upravljanje ljudskim ponašanjem ,razmišljanjem,potrebama u cilju sticanja profita. Ništa čudno.Mediji su uvek donosili profit! ALI! Danas ,čini se ,ovo je ipak zloupotreba informisanja. Sadašnja postavka u kojoj je državi važno da komercijalni mediji budu zadovoljni -čitaj – ostvaruju svoj profit ,možda je i ok,mada nije logično da im država toliko čini,jer baš tim činjenjem zanemren je poguban uticaj još pogubnijih sadržaja na kvalitet života. Da se razumemo slično su se ponašali svi sistemi,samo je razlika u količini doze. Jednostavno neki sistemi vlasti su imali moralne granice ,uvažavali su postulate istine i odgovornosti i imali su crvene linije . Danas su uloge zamenjene.”

ŽUTA KUĆA

I otišli smo korak dublje. Kad nema izmišljotine na društvenim mrežama postalo je normalčno slagati i reći „kako mediji pišu“,pa vi proveravajte da li zbilja pišu.

A znate kako da saznate da li zaista pišu?

Znaćete tako što će te i sami početi da prepričavate to što ste čuli na televiziji kao što je opisano na početku ovog teksta.

Možda će se neko naći da vas isparvi,ali teško! Ako vam se to ipak desi obratite pažnju da li će vam taj neko reći da to nije „učinkovito“.Tu reč je pre godinu dana prvi put počeo da upotrebljava voditelj jedne dobre političke emisije na televiziji koja u naslovu ima jedno slovo i dva broja.

Ili.Na televiziji koja slovi kao javni servis godinama već ide kviz Slagalica.

Vispren,edukativan,sveobuhvatan i interesantan…Mnogi ga gledaju kao posebnu porodičnu encikolopediju znanja.

Unazad par godina,čini mi od kad je postalo nevažno da informacija bude tačna, precizna, validina, da televizija drži do retinga i u Slagalici su počele čudne stva da se dešavaju.

Prvo su se počeli pojavljivati termini,izrazi ,činjenice iz susedne nam države Hrvatske.

A pre neki dan u delu Slagalice koji se zove Igra asocijacija između ostalih ponuđene reči su ŽUTA i reči KUĆA .Takmičari su trebali da kažu na šta ih to asocira. Neukusno,odvratno,sramno!

REZIME

Pa posle neka neko kaže da mediji ne utiču na ponašanje ljudi i da „na televiziji pričaju kojekave gluposti.

Pa kad su gluposti zašto ih onda prihvatamo?! A to što utiču na ponašanje možda će jednog dana biti za kajanje!

https://www.sedmasila.rs/

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime