Vulinovo Ministarstvo godinama obnavlja vozni park ustupljenim kolima

0
893

Uprkos merama štednje Vlade Srbije i racionalizaciji voznog parka iz 2015, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja sve to vreme pribavlja nova luksuzna kola tako što ih ustanove socijalne zaštite na spornim tenderima kupuju za njih, pokazuje istraživanje Južnih vesti.

800x600_koda-superb-foto-JVOtkako je Srpska napredna stranka (SNS) došla na vlast, postala je praksa da ustanove socijalne zaštite širom Srbije najpre od Ministarstva dobiju novac za kupovinu novih automobila, a da ih samo nekoliko dana po kupovini ustupe tom istom Ministarstvu. Uglavnom su u pitanju luksuzne „škode superb“, ali i nešto jeftinije „škode oktavia“.

Međutim najveći broj njih, odnosno, najmanje 11, ustupljeno je u periodu od 2015. do marta 2017.

Samo u 2017. su, prema ugovorima o ustupanju do kojih su došli novinari Južnih vesti, ustanove socijalne zaštite Ministarstvu na čijem je čelu Aleksandar Vulin predale ključeve najmanje 4 luksuzne “škode”. Inače, svi automobili su kupljeni na spornim, identičnim tenderima, od firme “Auto Čačak” ili njenih distributivnih kuća.

Kola je Ministarstvu na korišćenje u januaru 2017, pored Gerontološkog centra iz Niša, Centra za stare i penzionere iz Apatina i Centra za zaštitu dece, odojčadi i omladine iz Beograda, ustupio i Gerontološki centar iz Kragujevca.

Kada se ovim kolima pridodaju i dve “škode superb” koje je 2015. i 2016. ustupila Nacionalna služba za zapošljavanje sa sedištem u Kragujevcu, dve “škode oktavie” koje je kupio Republički zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje Beograd i jedna “opel insignia” beogradskog Gerontološkog centra, postaje jasno da je najveći broj vozila na ovaj način pribavljen upravo nakon što je i samo Ministarstvo početkom 2015. rasprodalo „suvišna“ vozila, kao deo mera štednji.

Mehanizam za zaobilaženje mera štednje

Mehanizam za obnovu voznog parka; infografik: Nikola LazarevićPravni savetnik “Transparentnosti Srbija” Rade Đurić smatra da sve ukazuje na to da je Ministarstvo, želeći da nabavi nova kola u vremenu dok su mere štednje Vlade Srbije još na snazi, prosleđivalo novac ustanovama socijalne zaštite da to učine za njih, čime je javna nabavka velike vrednosti, „rascpekana na više javnih nabavki malih vrednosti“, a kao takve podležu manjoj kontroli.

Na taj način izbegnuta je detaljnija kontrola tendera i dobija se manja transparentnost – rekao je Đurić.

U prilog tome, navodi Đurić, ide i to što je tehnička specifikacija tih javnih nabavki identična.

Da Vas podsetimo:  Politički darvinizam i "drugo poluvreme"

Inače, i pre dolaska SNS-a na vlast 2012. godine, pojedine ustanove su Ministarstvu ustupale kola, ali znatno ređe. Tačnije, od 2005. do 2012. godine to se desilo samo 3 puta:

– Dom za decu i omladinu ometenu u razvoju Sremčica je ustupio „hondu akord“
– Republički zavod za socijalnu zaštitu ustupio „opel astru klasik“
– Zavod za vaspitanje dece i omladine Ministarstvu ustupio luksuznu „škodu superb“

Kad Ministarstvo nabavi nova, ustanovama vraća stara kola

Ministarstvo je dve „honde akord“, jednu kupljenu i ustupljenu 2005, a drugu 2014, vratilo početkom ove godine ustanovama koje su ih kupile.

Pored njih, nakon 6 godina korišćenja, februara 2017. vraćene su i dve „škode superb“.

Međutim, upravo u vreme kada je vratilo stara kola, Ministarstvo je kroz mehanizam „ustupanja“ nabavilo 4 nove „škode“ istog tipa.

Ne zna se ko vozi sporne „škode“

I pored veoma spornih procedura kupovine i ustupanja limuzina Ministarstvu, građani zapravo još ne znaju ni ko te automobile vozi.

Kola sa ovako zatamnjenim staklima, prema Zakonu, ne smeju da voze ni direktori ustanova, ali ni službenici Ministarstva S obzirom na to da su najmanje dvema “škodama superb” – i to onoj koju je kupio Gerontološki centar Niš, kao i onoj iz apatinskog Centra za stare i penzionere – nakon ustupanja, a o trošku ovih ustanova, zatamnjena sva stakla sem vetrobranskog na 95%, ova kola ne bi mogli da voze ni direktori ustanova socijalne zaštite, ali ni zaposleni u Ministarstvu, jer prema Zakonu, bočna stakla smeju da budu zatamnjena do 35%.

Zatamnjena stakla od 95 %, prema srpskim propisima mogu da voze samo predsednik Republike, predsednik Vlade, predsednik Skupštine, kao i pripadnici državne bezbednosti i vojska.

Bočna okna u ravni vozača mogu biti naknadno zatamnjena tako da ukupna vrednost prigušenja svetla ne prelazi 30%. Odredbe ovog člana ne odnose se na vozila kojima se prevoze predsednik Republike, predsednik Vlade, predsednik Narodne skupštine, kao i na određena vozila koja upotrebljavaju odnosno koriste organi unutrašnjih poslova, službe bezbednosti i službe za vanredne situacije, određena vojna vozila i vozila namenjena za hitnu medicinsku pomoć, koja se koriste za poslove koji zahtevaju naknadno zatamnjenje – navodi se u Pravilniku.

Novinari Južnih vesti odgovor na pitanje „ko vozi sporne automobile“ nisu uspeli da dobiju od državnih sekretara Ministarstva Vladimira Ilića i Nenada Ivaniševića, koji su kazali kako „su državni sekretari daleko od luksuznih ‘škoda’ “ i da se kolima „ne bave državni sekretari, već tehničke službe“.

Da Vas podsetimo:  NAJPOZNATIJI STOČAR U SRBIJI: Milenko Plavšić sa Krčedinske ade

Međutim, upravo je Ivanišević potpisao nekoliko ugovora o ustupanju, a na poslednjim ugovorima ne stoji potpis nikakvog „tehničkog lica“, već još jednog državnog sekretara ovog Ministarstva – Dragana Popovića.

Odgovor na pitanje „ko iz Ministarstva vozi ova kola“, novinari nisu dobili ni od ministra Vulina, koji se umesto da odgovori, samo zahvalio na pitanju.

Iako je ostavio javnost bez odgovora o tome ko i zbog čega vozi takva kola, kao i zašto se uopšte sve to radi, Vulin je dodao da će se „sa praksom ustupanja kola nastaviti i ubuduće“.

S. Marković

www.juznevesti.com

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime