Za isti novac Stari, Novi i još jedan most

0
1133
Foto: Printscreen

Tokom kampanje za lokalne izbore u Beogradu 2018. tadašnji gradski menadžer je najavio „da će u utorak 23. januara 2018. biti potpisan ugovor sa Saobraćajnim institutom CIP za izradu projekta Novog mosta, koji treba da bude izgrađen na mestu Starog savskog mosta“. Saobraćajna struka je odmah bila protiv takvog rešenja i predložila da se Novi most izgradi pored Starog, preko kojeg bi se odvijao pešačko-biciklistički saobraćaj, dok bi Novi most koristila samo motorna vozila. On bi tako bio uži i jeftiniji. Za sada je projektom predviđeno da Novi most ima dve pešačko-biciklističke staze širine 3,3 metra, kao i po 4 terase sa obe strane sa vidikovcima širine 2,6 metara. Inače, Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda za ovaj poduhvat je izdvojila 53 miliona evra bez, odnosno 63,6 sa PDV-om.

U Beogradu je krajem 2018. bilo registrovano oko 570 hiljada automobila i preko 95 hiljada drugih vozila kao što su autobusi, teretna vozila itd. Tome treba dodati i vozila koja iz unutrašnjosti dolaze u Beograd i povećavaju gužve i zastoje na mostovima. Prema dostupnim podacima mostovi preko Save imaju sledeću propusnu moć:

Most preko Ade – 12.000 vozila/sat
Gazela – 165.000 vozila/dan
Brankov most – 90.000 vozila/dan
Stari savski most – 30.000 vozila/dan

Tokom izgradnje Novog mosta, vozila koja ga koriste za prelazak preko reke Save pojavila bi se na ostala tri mosta, pre svega na Brankovom mostu, onda na Gazeli, dok bi najmanje njih prešlo na most preko Ade. Ova pojačana gužva bi trajala tokom 3 godine izgradnje Novog mosta. Pri tome ne treba zaboraviti da se broj registrovanih vozila u Beogradu svake godine povećava za preko 20 hiljada.

Da Vas podsetimo:  Minimalac i minimalna potrošačka korpa: Da li je Siniša Mali u pravu da oni nisu u vezi?

Planirana cena izgradnje Novog mosta je 1.920 evra po metru kvadratnom. U evropskim zemljama je prosečna cena izgradnje mosta sistemom proste konzolne gradnje oko 1.400, a sistemom navlačenja oko 1.100 evra po metru kvadratnom. Razlog više cene izgradnje Novog mosta je to što je projektom predviđeno da glavni raspon širine 166 metara putem zatega nose dva čelična luka, jedan visine 41, a drugi 47 metara, nagnutih jedan prema drugom za 10 stepeni. Ta dva luka bi služila „prepoznatljivosti i atraktivnosti“ Novog mosta.

Gradski arhitekta je 2. novembra prošle godine u Jutarnjem programu RTS-a najavio: „Na proleće kreće izgradnja novog mosta. Ideja je da se maksimalno zadrži stari most zbog saobraćajne veze koja je neophodna. Očekujemo da krajem sledeće godine bude demontaža i da tako svega nekoliko meseci ne bude kolskog i drugog saobraćaja“. Iz ove izjave se vidi da je prvobitni plan promenjen i da će Novi most ipak biti građen pored Starog. Ali to nas vraća na pitanje zašto bi se Stari savski most uopšte uklanjao. To bi uštedelo i 15 miliona evra koliko bi koštalo preseljenje metalne konstrukcije Starog mosta u park Ušće, što je lokacija koju su Beograđani navodno izabrali u javnoj anketi.

Zašto bi se za izgradnju Novog mosta i selidbu Starog potrošilo 65 miliona evra, kada bi za taj novac mogao da se izgradi Novi most, rekonstruiše Stari i izgradi još jedan most preko reke Save? Naime, već za 8-10 godina moraće da se izgradi još jedan most preko Save koji bi spajao bulevare Nikole Tesle i vojvode Bojovića i to na jedinoj slobodnoj lokaciji: nizvodno od Muzeja savremene umetosti.

Da Vas podsetimo:  Srbija „protiv vremena“ i Srbija u „ponovljenom vremenu“

Autor je diplomirani saobraćajni inženjer iz Beograda.

Dragomir Lukić
Izvor: Peščanik.net

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime