Koje knjigovodstvene obaveze vas očekuju nakon osnivanja firme?

0
183

Obaveze iz domena knjigovodstva počinju da teku odmah nakon registracije društva u Agenciji za privredne registre. Od izbora pravne forme za koju ste se opredelili zavisiće i vaše poslovne obaveze, koje počinju od datuma upisa vaše firme u privredni registar.

Pre nego pređete na stvar i posvetite se poslovnim obavezama proizvodnje, prodaje ili pružanja usluga, mudro bi bilo da odaberete knjigovodstvenu agenciju koja će pratiti administrativna i finansijska dešavanja, o kojima će vas blagovremeno obaveštavati.

Obzirom da će knjigovodstvena agencija za koju se odlučite imati pristup najpoverljivijim podacima o vašem poslovanju birajte pažljivo – pouzdanu agenciju sa transparentnim knjigovođama kojima ćete moći da verujete.

U nastavku teksta ćete saznati kakve vas obaveze očekuju nakon osnivanja firme i kako vam odabir pravog knjigovođe i računovođe može olakšati poslovanje (a i život)!

Registracija poreskog obveznika i dodeljivanje pib-a

Nakon što ste se registrovali u Agenciji za privredne registre (APR) imate obavezu da se registruete i kao poreski obveznik u Poreskoj upravi, nakon čega ćete dobiti jedinstveni poreski identifikacioni broj (PIB), koji služi za identifikaciju.

PIB je neophodan za poslovanje i vođenje poslovne dokumentacije svih privrednih subjekata. Za preduzetnike, DOO i ostale pravne forme privrednih društava PIB se sastoji od devet cifara. Bez PIB-a firma ne može da otvori račun u banci, ne može obavljati poslove platnog prometa, niti može podneti poreske prijave niti izmirivati poreske obaveze.

PIB ne može da se menja – on ostaje isti sve vreme vašeg poslovanja, ali poreska uprava ima pravo da u toku poreske kontrole privrednom subjektu privremeno oduzme PIB.

Razlozi za oduzimanje PIB-a su neplaćanje poreza, nepodnošenje poreskih prijava (ili kašnjenje), ako se utvrdi da prilikom dodeljivanja PIB-a nisu pružene verodostojne informacije, ukoliko dođe do zabrane raspolaganja novčanim sredstvima kod banke i drugi razlozi u skladu sa Zakonom.

Da Vas podsetimo:  Bajka o novogodišnjim praznicima

Oduzimanje PIB-a stopira poslovanje firme u svim segmentima.

Obaveze iz domena knjigovodstva nakon osnivanja firme

Već smo napomenuli da pre nego firma počne sa radom treba da odaberete knjigovodstvenu agenciju koja će razumeti kakve su vam usluge potrebne. Jasno definišite poslove koje ćete vršiti, broj zaposlenih, očekivane finansijske obrte, kako ne bi došlo do nesporazuma usled loše komunikacije.

Evo najčešćih poslova koje knjigovodstvene agencije obavljaju za nove firme:

  • Predaja prve poreske prijave. U roku od 15 dana od dana upisa u APR u obavezi ste da podnesete prvu akontacionu ili akontativnu PDP prijavu (poreska prijava poreza na dobit pravnih lica). Poresku prijavu za vas popunjava i predaje knjigovođa, a može se podneti i elektronski na sajtu Poreske uprave.
  • Popunjavanje PDP prijave. U PDP prijavi morate navesti predviđene prihode, troškove i dobit jer će vam se u odnosu na podatke iz prijave obračunati porez na dobit.  Na dobijenu dobit se obračunava porez od 15% (za DOO) koji se deli sa brojem meseci poslovanja u tekućoj godini. Dobijeni iznos predstavlja visinu mesečne akontacije koja se plaća svakog 15-og u mesecu, za prethodni mesec.
  • Bilans osnivanja. Nakon popisa imovine i obaveza na dan registracije firme otvara se bilans osnivanja – poslovne knjige koje započinju početnim stanjem.
  • Sastavljanje popisne liste imovine. Popisuje se sva materijalna i nematerijalna imovina kojom osnivači preduzeća raspolažu na dan registracije firme. Nakon popisa početno stanje se unosi u popisnu listu. Na ovo početno stanje knjigovođa unosi sve promene koje nastaju tokom rada firme.
  • Evidentiranje poslovnih promena. Knjigovođa evidentira sve promene u poslovanju, a zatim ih knjiži u knjigovodstvenim programima. Tu spadaju: specifikacije, nalozi za prenos, nalozi za isplatu, ulazni i izlazni računi, gotovinski računi, izvodi iz banke, ugovori, odluke i druga dokumentacija. Poželjno je da predajete knjigovođi originalna poslovna dokumenta najmanje jednom nedeljno, pošto je rok za knjiženje tri radna dana.
  • Završni račun. Čuveni završni račun se izrađuje na kraju poslovne godine, a čini ga set finansijskih izveštaja u koje spadaju bilans stanja, bilans uspeha i statistički aneks.
Da Vas podsetimo:  Bolna ispovest majke heroje sa Košara

Kako odabrati knjigovodstvenu agenciju?

Agencija za knjigovodstvene i računovodstvene usluge ima mnogo, a agencija koje kvalitetno obavljaju svoj posao i ne toliko, zato birajte kome ćete pokloniti poverenje prema stručnosti osnivača i  zaposlenih u agenciji.

Obratite pažnju na cene – ne treba da budu ni suviše niske, a ni previsoke i nikako ne prihvatajte paket aranžmane sa uslugama koje vašem preduzeću nisu ni potrebne. U prvom razgovoru se informišite o načinu rada i transparentnosti agencije, kako ne biste kasnije bili na gubitku usled loše komunikacije ili nesavesnog vođenja vaših poslovnih knjiga.

Ako imate specifičnu delatnost i potrebne su vam složene usluge najbolje je da angažujete agenciju za koju znate da ima klijente u vašoj oblasti. Agencija za knjigovodstvo koja imaju iskustva u usko specijalizovanim oblastima će brže i lakše obavljati sve obaveze za vas.

 

 

 

PODELI
Prethodni tekstDEFETIZAM
Sledeći tekstLinija podele

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime