OEBS će kontrolisati medije samo tokom deset dana kampanje

0
895

slikaNa predstojećim predsedničkim izborima OEBS će vršiti monitoring medija samo tokom poslednjih deset dana kampanje, rekao je za Insajder.net portparol Kancelarije OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava Tomas Rimer. Suprotno dosadašnjoj praksi i zakonskim ovlašćenima, zastupljenost kandidata u medijima neće pratiti ni REM. Izveštaj REM-a o prethodnim izborima nikada nije objavljen. OEBS je u izveštaju o izborima 2016, ocenio između ostalog da su „svi privatni televizijski kanali sa nacionalnom pokrivenošću bili blagonakloni prema Vladi a neki su je otvoreno promovisali“ kao i da su „državni zvaničnici koji su istovremeno kandidati na izbornim listama bili u privilegovanom položaju.“

Na tribini „Ko nadzire medije u predizbornoj kampanji“, koja je održana juče, predstavnici medija su se saglasili da je već na početku kampanje jasno da mediji u Srbiji, posebno privatni, krše pravila o izveštavanju o predsedničkim kandidatima.

REM, kao jedino telo koje ima instrumente da zbog toga sankcioniše emitere, donelo je odluku da ne prati izveštavanje tokom predsedničkih izbora, već da nadzor vrši po prijavama građana o uočenim nepravilnostima.

Pored toga i misija kancelarije OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava, još uvek u Srbiju nije poslala misiju koja bi između ostalog trebalo da kontroliše izveštavanje medija.

Portparol kancelarije OEBS, Tomas Rimer kaže za Insajder.net da će zbog kratkih rokova misija biti poslata u Srbiju najverovatnije 20 ili 21. marta. To znači da će kampanju u medijima pratiti samo tokom poslednjih desetak dana.

„Uobičajeno da se u komisiji nalazi između četiri i osam medijskih eksperata ali kako misija još nije oformljena, ne mogu 100 odsto da tvrdim kako će izgledati njen sastav. Radiće se nadgledanje izveštavanja velikog broja medija, zbog čega nećemo retroaktivno razmatrati rad medija, odnosno uzimati u obzir period od raspisivanja izbora do dolaska naše misije“ rekao je Rimer za Insajder i dodao da će izveštaj misije biti odbjavljen dva meseca nakon održavanja izbora.

Da Vas podsetimo:  Od pogibije Jusufa Čehajića i nestanka Sima Kljajića prošlo 32 godine

Zoran Gavrilović, direktor Biroa za društvena istraživanja ( Birodi ) navodi da se u odnosu na prošle izbore tokom kojih je Birodi radio monitoring medija, gotovo ništa nije promenilo.

„ Aleksandar Vučić je i dalje dominantan u medijima. Ponovo imamo visok stepen pozitivnog izveštavanja kada je u pitanju kandidat vlasti. Mediji ne izveštavaju analitički već prenose izveštaje zabeležene partijskim kamerama“ kaže Gavrilović za Insajder.net.

On ističe da je zabrinjavajuće odsusutvo emisija koje bi se kroz dijalog kandidata bavile njihovim programima kao i činjenica da umesto njih „o izborima debatuju analitačari i istraživači javnog mnjenja koji unapred najavljuju pobedu jednog kandidata“.

Birodi će i ovoga puta pratiti zastupljenost kandidata u medijima a odluku REM-a da tokom predstojeće izborne kampanje ne sprovodi monitoring, objašnjavaju time da ovo telo nije moglo sebi da dozvoli novo brukanje, čutanjem na ovakvo medijsko izveštavanje.

Zakon o elektronskim medijima propisuje da su emiteri, između ostalog, obavezni da poštuju „zabranu političkog oglašavanja van predizborne kampanje i da u toku predizborne kampanje registrovanim političkim strankama, koalicijama i kandidatima obezbede zastupljenost bez diskriminacije“.

Bez merenja te zastupljenosti nema ni garancija da će izbori biti održani u demokratskim i fer uslovima. Umesto institucija, po svemu sudeći, kontrola medija tokom ovih izbora, zavisiće od nevladinih organizacija i građana.

Gubljenje njihovog poverenja, u takvim uslovima, jedina je moguća sankcija za medije koji krše zakone tokom kampanje.

Prema odluci REM-a, ovo telo će postupati isključivo po prijavama građana koji smatraju da je prekršen zakon o emitovanju programa.

Predstavnik Zaječarske inicijative Danko Nikolić za Insajder.net kaže da je rad REM-a netransparentan i da građani koji šalju žalbe ne dobijaju automatsko obaveštenje da je prijava primljena, a nije moguće saznati ni da li je ušla u proceduru. Zbog toga je ova inicijativa 2015. pokrenula sajt publika.rs preko kog građani mogu da se žale ovom regulatornom telu. Žalbe upućene preko ovog sajta ostaju arhivirane i vidljive javnosti tako da nije moguće tvrditi da se niko nije žalio.

Da Vas podsetimo:  Šta čeka medije u 2024: Ugovor sa đavolom ili otpor – pa šta bude?

J.J.

www.insajder.net

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime