Priča o vozaču koji je odbio da vozi „kantu bez klime“ upalila alarm u GSP

0
210
Ilustracija, Foto: printscreen (GSP)

Objava vozača Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd na društvenoj mreži Tviter, u kojoj je napisao da je prvi put posle 15 godina prekinuo smenu i otišao kući jer „voziti autobus u kome je 48 stepeni je stvarno previše“ izazvala je pravu buru na ruštvenim mrežama. Portal Nova.rs krenuo je tragom te vesti, a zaključak je jednostavan – situacija u beogradskom javnom prevozu je još gora.

Za volanom autobusa GSP sede umorni, iscrpljeni, poluskuvani, a često i neiskusni vozači, zbog čega je ugrožena i njihova, ali i bezbednost putnika.

„Nije tačno da samo 11 odsto vozila nije opremljeno klima uređajima, procenat je mnogo veći. Tačno se zna koji tipovi autobusa imaju hlađenje, a koji nemaju, ugrađeni su u modele proizvođača, Solaris, Higer i još nekih, ali nisu ni tu svi ispravni, tako da je različit i broj ugrađenih od broja onih koji rade“, objašnjava predsednik Sindikata vozača GSP Nebojša Mitrović.

Temperatura u vozilima dostiže i više od 40 stepeni, kako je neidentifikovani vozač napisao u tvitu – čak 48 stepeni celzijusovih. Problem je mnogo veći, jer zbog broja radnih sati i radnih dana u nedelji, vozači ne stižu da se odmore.

„Pre nekoliko godina iz Zaštite na radu su uradili istraživanje koje je naručio GSP Beograd i rezutati su bili upravo onakvi kako je rukovodstvo želelo. Zbog odliva vozača nama je produženo i radno vreme i povećana radna nedelja. To je direktno kršenje zakona. Umesto dotadašnjih 6 časova, radno vreme je produženo na 8, što je više nego što propisuje zakon, a radna nedelja je produžena na 6 dana umesto dotadašnjih 5. Ali, plata nije toliko povećana, već se to računa kao prekovremeni rad, koji ljudi potroše na hranu, piće“, objašnjava Mitrović.

Da Vas podsetimo:  PRVI PUT U ISTORIJI: Većina građana Srbije protiv ulaska u EU!

I dok mnogi putnici, sa pravom, gunđaju posle 30-40 minuta provedenih u pretis-loncu u koji su se pretvorili autobusi, često svoje nezadovoljstvo usmeravaju na vozače, koji em nisu odgovorni, em trpe još više od putnika.

„Postoje četiri vrlo duge linije, to su 17, 18, 85 i 95 na kojima tura, u jednom pravcu, traje oko 70 minuta, u zavisnosti od gužve u saobraćaju, broja putnika i ostalih stvari. Zamislite da ste u tom autobusu, na toj temperaturi više od sat vremena? A gutljaj vode možete da uzmete na semaforu ili na stanici? A onda kada dođete na okretnicu, imate pet minuta odmora, malo da protegnete noge, pa nazad. A po ranijim propisima, vozači su imali pravo na pauzu od 45 minuta u toku radnog dana“, objašnjava Mitrović.

Poznato je da je veliki broj šofera napustio GSP i otišao u inostranstvo zbog više plate i boljih uslova rada, pa su oni koji su ostaali „čašćeni“ jednim radnim danom više.

„Ljudi ne stižu da se odmore kako treba i to ugrožava i njihovi, ali i bezbednost putnika. Dehidracija, toplotni udar, sve su to stvari sa kojima moramo da se suočavamo. Zbog toga se i povećava broj bolovanja, ljudi ne mogu da dobiju slobodne dane da ih iskoriste za odmor ili za svoje privatne obaveze i odlaze kod lekara. Osim toga, po nekoj mojoj računici, mi među članovima imamo samo trećinu starih vozača. Ostali su novi, nemaju dovoljno iskustva. Za samo 7 dana obuke, oni treba da nauče nešto za šta treba mnogo više vremena, a to je i voziti autobus i upoznati sve linije GSP-a. Da problem bude još veći, zbog malih prihoda mnoge kolege posle smene u GSP moraju da rade i kod privatnika“, objašnjava predsednik Sindikata vozača GSP Nebojša Mitrović.

Da Vas podsetimo:  Srbija ima 6,8 miliona građana, Novi Sad jedan od gradova sa najvećim rastom broja stanovnika

Što se tiče anonimnog vozača sa Tvitera, pitanje je da li će snositi neke posledice zbog svog postupka.

„Dovoljno je da ode kod lekara i ispriča u kakvim uslovima radi i dobiće sigurno bolovanje. Ljudi ćute, u strahu su, pritisak rukovodstva je sve veći, a firma se urušava“, zaključuje predsednik sindikata. Ipak, tu su drugi, „nezvanični“ načini kažnjavanja, premeštaj u drugi pogon do kojeg vozaču treba duže vremena, premeštaj na drugu liniju, to su instrumenti koji uteruju zaposlenima strah u kosti.

Piše: Miloš Ž. Lazić
Izvor: Nova

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime