Kampanjom jeste dominirao Vučić, ali je opozicija želela takvu kampanju
Predsednica Vlade Srbije u tehničkom mandatu o izveštaju ODHIR-a o izborima. (SNS/Youtube, 28. 2. 2024. godine)
„Imamo potpuno kristalno jasno u izveštaju da je kampanjom dominirao predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, potpuna dominacija predsednika u kampanji. Tačno, tačno. Ja bih rekla da je opozicija, ukoliko se sećate, pravila ovu kampanju kao referendum – da li ste za Aleksandra Vučića ili niste za Aleksandra Vučića, tako da naravno da je dominirao kampanjom.“
Nekoliko sati uoči objavljivanja finalnog izveštaja ODHIR-a o izborima u Srbiji, održanim 17. decembra, predsednica Vlade u tehničkom mandatu Ana Brnabić održala je konferenciju za medije, na kojoj je je komentarisala zaključke izveštaja i preporuke ODHIR-a. Jedan od njih bio je i zaključak ODHIR-a da je izbornom kampanjom dominirao aktuelni predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
„Imamo potpuno kristalno jasno u izveštaju da je kampanjom dominirao predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, potpuna dominacija predsednika u kampanji. Tačno, tačno. Ja bih rekla da je opozicija, ukoliko se sećate, pravila ovu kampanju kao referendum – da li ste za Aleksandra Vučića ili niste za Aleksandra Vučića, tako da naravno da je dominirao kampanjom“, rekla je Brnabić.
Svoju izjavu obrazložila je tvrdnjom da je opozicija u debatnim emisijama na bilo koju temu – o uvođenju sankcija Rusiji, Kosovu i Metohiji ili životnoj sredini, navodno imala samo jedan odgovor – mi smo protiv Aleksandra Vučića.
„Pa, naravno da je dominirao kampanjom. Opozicija je želela takvu kampanju“, rekla je Brnabić, dodavši kako misli da takva kampanja nije bila u interesu opozicije, dok Srpska napredna stranka nije imala problem sa tim jer se ponosi Aleksandrom Vučićem.
Zatim je nastavila:
„Ja ovu tvrdnju da je kampanjom dominirao Aleksandar Vučić zaista ne bih uzela kao nešto što se pripisuje nama, opozicija je želela takvu kampanju. Ta kampanja je bila kampanja, festival mržnje prema Aleksandru Vučiću i njegovoj porodici. Čitava kampanja im je bila bazirana na tome da je on nepomenik, da je psihopata, da je lažov, da je tiranin, da je diktator, da mu otac nije otac, da mu dete nije dete nego komšijsko dete, najgore insinuacije za njegovu majku, to je bila njihova kampanja. Da, dominirao je kampanjom.“
kampanju tokom prošlogodišnjih izbora obeležila referendumska atmosfera, ali u njenom kreiranju nije učestvovala samo opozicija, već i mediji i predstavnici vladajuće većine, koji su izbore predstavljali kao odlučujuće, odnosno kao izbore na kojima se glasa za ili protiv predsednika Srbije i njegove politike “koja jedina ne vodi državu i građane u propast”.
To je jedan od zaključaka Završnog izveštaja Posmatračke misije Crte. Drugi zaključak, baziran na monitoringu medija, glasi da je na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću u periodu izborne kampanje, mereno u sekundama, Vučiću bilo opredeljeno identično vremena koliko celoj opoziciji zajedno – nešto više od 36 sati. Njegova zastupljenost u segmentima informativnih programa bila je još veća i iznosila je skoro dve trećine ukupnog vremena namenjenog političkim akterima (61 odsto).
U čak 71 odsto vremena predsednik Srbije bio je u prilici da se aktivno obrati građanima, a u poslednjih nedelju dana kampanje obratio se sa televizija sa nacionalnom pokrivenošću najmanje jednom, u pojedinim danima i više puta dnevno, a ukupno 17 puta.
Vučićeva izloženost u medijima tokom kampanje, navodi se u izveštaju Posmatračke misije, bila je poduprta brojnim direktnim obraćanjima i intervjuima. Samo tokom kampanje, predsednik se direktno obratio publici sa televizija sa nacionalnom pokrivenošću 46 puta, od čega su 12 bili intervjui.
Dalje, svaki stranački skup Srpske napredne stranke, gde je bio centralna figura, Vučić je prenošen na više od 30 lokalnih i kablovskih televizija. Crta je zabeležila da se Aleksandar Vučić ukupno obratio građanima 304 puta u 2023. godini, što, kako se navodi, dodatno naglašava intenzitet i obim njegove kampanje koja je trajala tokom čitave godine.
Vučić je najčešće bio predstavljen neutralno (72 odsto), ali u preko četvrtine slučajeva pozitivno (27 odsto), dok negativno predstavljanje čini samo jedan odsto. Mediji su ga predstavljali kao ključnog lidera zaslužnog za sve pozitivne promene u državi, ali i kao čuvara nacionalnih i državnih vrednosti, čija je uloga esencijalna kako na domaćem, tako i na međunarodnom planu, kaže se još u Završnom izveštaju Posmatračke misije Crte.
Dakle, u periodu kampanje Vučić je na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću dobio identično vremena koliko cela opoziciji zajedno – nešto više od 36 sati, a direktno se obratio građanima 46 puta. Predsednik je najčešće bio predstavljan neutralno, u preko četvrtine slučajeva pozitivno, a negativno samo u jedan odsto vremena. Stoga za izjavu da kampanjom jeste dominirao Aleksandar Vučić, ali zbog opozicije, Ana Brnabić dobija ocenu „kratke noge“.
Naslovna fotografija: FoNet
Čuveni ekonomista Vlahović tvrdi da nijedna zemlja se nije razvila isključivo na stranim investicijama. Srbija je moguće da se razvijala isključivo stranim investicijama i donacijama, jer domaća sredstva su pokradenna ili na ličnoj adresi utrošena, a niko za to niti je odgovara, niti će odgovarati. Kriminalne afere oko Jovanjice, Lućani, Krušik i drugih već su zaboravljeni, a sredstva utrošena za svoje namene vodećih političara. Ovakvi slučajevi u zemlji ima na pretek.