OTAC SRPSKE AVIJACIJE: Ivan Sarić je prvi Srbin koji je poleteo, i to avionom koji je sam napravio!

0
83

Duvao je jak, neprijatan vetar, ali to nije omelo gotovo sedam hiljada Subotičana da se te nedelje, 16. oktobra 1910. godine okupe na Gradskom hipodromu, u predgrađu Subotice.

Svi su netremice gledali u mladog mršavog čoveka i njegovu mašinu na sredini travnatog terena, napregnuto očekujući da se ovde pred njihovim očima dogodi čudo koje će biti upisano u istoriju i Suboticu označiti kao jedan od gradova koji hvata korak sa tehničkim dostignućima na početku veka.

O tom događaju ovako je izvestio subotički mesečnik „Neven”:

Ivan Sarić sa roditeljima i porodicom (levo) i u mladosti (desno) / Wikimedia Creative Commons

„Svakome je poznato da se i jedan sinak bunjevačke nane već odavno bavi idejom letenja. Načinio je svojeručno leteći stroj, te već više meseci pravi pokušaje. Sada mu je već pošlo za rukom uzleteti, pa se već više kilometara vozio u vazduhu u jedan mah. Dne 16. 10. hoće da se javno prikaže subotičkom građanstvu. Ivan Sarić je 16. 10. letio na visini od 30 metara oko 3 km.”

Izveštaj je dokumentovan sa dve fotografije, ali nažalost, novine iz toga perioda ne beleže više detalja o ovom događaju, osim da je publika vikala „Živio”, stavljajući na muke buduće istraživače da iz fragmenata sastavljaju sliku o ovom velikom događaju.

Ono što je, međutim, nesumnjivo jeste da se tog vetrovitog prepodneva pre tačno 100 godina na tlu današnje Srbije čovek prvi put uz pomoć letelice odlepio od tla i počeo da ostvaruje Ikarov san.

Let Ivana Sarića smatra se začetkom naše avijacije.

Avion Ivan Sarića u Muzeju vazduhoplovstva / Wikimedia Creative Commons

Ivan Sarić (1876–1966) po mnogo čemu je bio ispred svog vremena, a u bukvalnom smislu i ispred svojih savremenika. Jer njegova strast je bila brzina: iako zaposlen kao državni činovnik, Sarić se u početku posvećuje biciklizmu, nakon toga trkama s motorima, pa automobilima, a u svakom sportu osvaja medalje na takmičenjima širom Austrougarske kojoj je Subotica u to vreme pripadala, ali i šire.

Da Vas podsetimo:  Životni put vojvode Radomira Putnika

Automobilski reli ga je i odveo u Pariz 1909. godine, šest godina nakon prvog leta avionom braće Rajt, a sedmicu pre prvog leta avionom preko Lamanša, pa upija uzbuđenje koje donosi ova novina.

Ivan Sarić se po dolasku u Suboticu zatvara u podrum svoje kuće u ulici Braće Radić i od materijala koji su mu pri ruci – drvo, šper-ploča, platno, klavirske žice, kako svedoče neki izvori – pravi prvi avion.

Ivan Sarić / Wikimedia Creative Commons

Ova prva letelica je nakon „probnog leta” stradala prilikom kasnijih sletanja, te Sarić konstruiše još jedan avion, poznat kao „Sarić-2”. Nakon prvih uspešnih pokušaja Ivan Sarić posle nekoliko godina odustao je od letelica. Možda su tehnički zahtevi i složenost konstrukcije, ali i mnogobrojni problemi koji su pratili poletanje njegova dva aviona bili razlog što nije ostao veran letenju, već se vratio motociklizmu, ali svi potonji poduhvati ostali su u senci uspeha njegovog prvog leta.

Foto: Wikimedia Creative Commons

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime