Prepoznaj BOTA i ignoriši ga

0
578

somborac-botoviPolitički astroturfing, pojava koju u Srbiji nazivamo „botovi“, istraživana je tokom četiri meseca kao fenomen koji utiče na komunikaciju na društvenoj mreži Tviter, povećava govor mržnje i uvreda i može da utiče na javno mnjenje. Analizu je sproveo Centar za nove medije Liber, a njom je obuhvaćeno 7.459 tviter naloga iz Srbije, a statistika urađena na 15.700 tvitova.

Kako pokazuju analize botovi se okupljaju u grupe (međusobno se prate i podržavaju opcijama fave i RT) i „kreću se“ u grupama kao jato, a to znači da napadaju oponente uvek organizovano. Povezuju ih ista tema, zadaci i ciljevi.

Analizom se došlo do osnovnih karakteristika bot profila. U 75 odsto slučajeva nemaju fotografiju ličnosti na avataru (fotografija profila), niti ime ili nadimak koji podsećaju na osobe. 15 odsto koristi lažno ime i fotografiju koja podseća na pravu osobu, ali takva ne postoji. Određeni profili rađaju se preko noći, odmah postaju aktivni i skreću pažnju online zajednice upadanjem u konverzaciju, kao i masovnim zapraćivanjem. 20 odsto profila nakon većih kampanja često menja ime, nadimke, profilne fotografije i kompletan identitet. U 15 odsto slučajeva jedna osoba zastupa više lažnih naloga. Dešava se i da prava osoba kreira svoj alter ego, lažan ID na tviteru, kako bi pružila podršku sebi ili opciji koju zastupa, a često i kako bi mogla da izrazi svoje mišljenje bez staha od posledica.

Botovi traže na mreži neistomišljnike i napadaju ih, upadajući u konverzacije, a time daju signal drugim članovima iste bot zajednice da je meta pronađena i da treba zajedno da je napadaju. Često targetiraju konkretne tviteraše, istaknute članove zajednice iz grupe neistomišljenika, koje onda prate i reaguju na svaku njihovu izjavu negativnim tonom.

Prosečna brzina, kojom odgovaraju na tvit targetirane osobe, iznosi 10 sekundi, a prosečno dva dana traje komunikacija sa njima kada je jednom otpočeta. Targetirana tviter žrtva dobije prosečno, svakog dana, 300 mentionsa (@) od botova.

Da Vas podsetimo:  Vreme propasti

Analiza je pokazala da botovi imaju svoj način komunikacije u kome najviše dominira sarkazam sa 40 odsto, zatim uvrede 36 odsto i psovke 24 odsto. Botovi su skloni da izvrću reči i teze, menjaju kontekst, izvlače iz konteksta, direktno napadaju i optužuju i slabosti svog “spoznora” pripisuju tviter žrtvi.

Ukoliko prepoznate bota ignorišite ga, igrajte se da njim, ako imate vremena i nerava, blokirajte ga ili prijavite ukoliko krši vaša ljudska prava vređanjem ili pretnjama.

Željka

opozicionar.com (foto: M. Somborac)

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime