Kako su u kampanji izveštavali Pink, Hepi, Prva i B92 – apsolutna dominacija liste „Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane“

0
45

Nakon izbora u decembru, REM je objavio izveštaj o tome kako su neki mediji izveštavali tokom kampanje. U njemu se nisu nalazili podaci za televizije sa nacionalnom frekvencijom jer je REM tvrdio da ih nema. Međutim, to nije bilo tačno. CINS otkriva šta ti podaci pokazuju.

Veče pred početak izborne tišine u decembru prošle godine, voditeljka televizije Pink uvela je u studio predsednika Aleksandra Vučića. Kao i godinu pre toga, kada je sa teglom krastavčića izašao iz frižidera i pridružio se ostalim naprednjacima u studiju i sada je uz gromoglasan aplauz i pesmu predsednik našao svoje mesto za jednim od pet okruglih stolova koji su se tu nalazili.

Ovu skoro dvosatnu emisiju kao i drugi program na Pinku i ostalim televizijama sa nacionalnom frekvencijom za vreme izborne kampanje pratilo je i Regulatorno telo za elektronske medije (REM).

Međutim, u izveštaju koji su objavili nakon izbora, krajem decembra, nije bilo podataka za Pink, Hepi, Prvu i B92.

Kada im je nevladina organizacija Biro za društvena istraživanja (BIRODI) tražila monitoring i ovih televizija, iz REM-a su kratko odgovorili da „pored podataka koji su objavljeni, ne poseduje druge podatke“.

Ipak, ovo nije bilo tačno.

Udruženje novinara Srbije (UNS) objavilo je da je Stručna služba REM-a pratila programe ovih televizija i da ti podaci postoje.

Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) imao je uvid u njih. Evo šta nam oni govore:

1. Dominacija liste Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane

Na televiziji Pink listi Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane je bilo posvećeno preko 18 sati izbornog programa, dok su svi ostali učesnici zajedno imali oko pet sati.

Hepi je listi okupljenoj oko naprednjaka posvetio oko 20 sati izbornog programa, a za njima su išli radikali sa oko šest sati. Drugi učesnici izbora dobili su oko 11 sati prostora.

Lista okupljena oko Aleksandra Vučića imala je više od 12 i po sati na televiziji B92. Ostali akteri imali su oko tri sata. Na televiziji Prva naprednjaci su dobili nešto više od osam sati izbornog prostora, a ostali nešto manje od pet sati.

Da Vas podsetimo:  UNS-ova baza: U 2023. godini dvostruko više pritisaka i gotovo dvostruko više fizičkih napada nego u 2022. godini, broj pretnji smanjen

2. Negativno o opoziciji, pozitivno o vlasti

Nije samo razlika u dobijenom vremenu bila velika. Sve ove televizije su u velikoj meri negativno izveštavale o opoziciji, dok se o samoj vlasti govorilo pozitivno. Tako je, na primer, gotovo polovina izbornog programa na Pinku i televiziji B92 imala negativan tonalitet prema opoziciji i njenim pojedinačnim članovima.

Vlasnik i urednik provladinog tabloida Informer Dragan J. Vučićević je tokom 45 dana kampanje čak 12 puta gostovao u Pinkovim emisijama. U jednom od svojih gostovanja u Novom jutru Vučićević je govorio je da su „đilasovci radikalizovana manjina“ koja je „iznad zakona“, nasuprot „tihe manjine“ pristojnih ljudi koje predstavlja Aleksandar Vučić, pisalo je Vreme.

Isto tako i na Hepiju se mogla čuti kritika opozicije i njenih lidera u skoro 40 posto programa posvećenog izborima. Gotovo četvrtina programa i televizije Prva bila je usmerena kritici opozicije.

U isto vreme, na svim televizijama sa nacionalnom frekvencijom izveštaji o potezima vlasti i Srpske napredne stranke (SNS) većinski su bili u pozitivnom tonalitetu.

Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja kaže za CINS da postoji sistem koji proizvodi nejednakost, odnosno favorizuje Aleksandra Vučića bilo da je učesnik izbora, bilo da je podržavalac liste.

„Kada se pogleda vreme, tonalitet i teme to je prosto propaganda Aleksandra Vučića koja se emituje kroz sistem kontrolisanih medija.“

3. Analitičari kao promoteri vlasti

Iz monitoringa REM-a može se videti da su na televizijama sa nacionalnom frekvencijom tokom izborne kampanje analitičari u velikoj meri promovisali poteze vlasti, a kritikovali opoziciju.

Stručne službe REM-a su zabeležile da su analitičari na Pinku tokom izborne kampanje dobili preko 28 sati, što je više od trećine ukupnog izbornog programa ove televizije.

Gotovo trećinu izbornog programa činili su razgovori sa analitičarima i na televiziji Prva. Kao analitičare na ovoj televiziji REM je označio direktorku i glavnu i odgovornu urednicu Studija B Ivanu Vučićević, kao i glavnog i odgovornog urednika Srpskog portala Dejana Vukelića. Oni su kao gosti „Prelistavanja“ komentarisali to što je preko 2.000 javnih ličnosti podržalo listu okupljenu oko SNS-a. Tom prilikom hvalili su potez svih potpisnika i kritikovali opoziciju.

Da Vas podsetimo:  Apelacioni sud otvorio proces za paljenje kuće novinara Milana Jovanovića, kome je pred kraj ročišta pozlilo

„Za sve je kriv Vučić, to mi je negde lid u ovoj celoj kampanji što se tiče opozicije za svaku temu“, rekla je Vučićević tom prilikom, dok je Vukelić objasnio da „ovde deo ljudi živi u jednom potpuno paralelnom, izmišljenom, United Media univerzumu (…) u kom je ovo Mordor, ovde ništa ne radi“.

Više od četvrtine izbornog programa analitičarima je posvećeno i na televiziji Hepi, gde su u redovnom programu i specijalnim izbornim emisijama bili zastupljeni preko 24 sata.

Analitičari su činili i petinu ukupnog izbornog programa televizije B92, gde su njihova izlaganja trajala oko 10 sati.

Gavrilović kaže da je ovakav odabir analitičara simuliranje javnosti, jer oni za svoje analize ne koriste nikakva istraživanja.

„To su ljudi koji su tu da prikriju i odmene učesnike izbornog procesa, pre svega vladajuće stranke, i da izgovore sve one negativne stvari koje bi izgovorio neko iz stranke, ali to ne radi.“

4. Vučić kao predsednik pomogao kampanju

Pored izbornih aktivnosti stranaka, REM je posebno beležio pojavljivanja državnih funkcionera u toku trajanja kampanje. Sve komercijalne televizije izveštavale su o aktivnostima predsednika Republike, kao i predsednice Vlade, ministara i drugih članova vlasti.

Tako je Aleksandar Vučić, kao predsednik Republike, na televiziji Pink dobio oko 14 sati programa, a isto toliko i na B92. Televizija Hepi prenosila je aktivnosti predsednika šest i po sati, dok je na Prvoj bio sat vremena manje.

Pre raspisivanja izbora izmenjen je Zakon o elektronskim medijima. Izmenama je zabranjeno medijima da 30 dana pre izbora izveštavaju o skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti ili se obeležava početak izgradnje takvih objekata, ako na njima prisustvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike ili odbornike.

Da Vas podsetimo:  Dopunske delatnosti – manje vremena za novinarski rad ili „slamka spasa“ za kvalitet sadržaja

Međutim, u kontekstu ovih izbora, novo pravilo nije imalo velikog uticaja. Naime, ova odredba Zakona odnosi se samo na one funkcionere koji su istovremeno i kandidati na izborima. Iako je Aleksandar Vučić bio nosilac liste Srpske napredne stranke, on nije bio kandidat, pa je samim tim bio izuzet od ove zabrane.

Ako se ovim vremenima pridoda učešće liste Srbija ne sme da stane, čiji je Vučić nosilac, ali i gostovanja analitičara koji su na svim komercijalnim televizijama mahom govorili u korist vlasti, može se uočiti apsolutna medijska dominacija naprednjaka tokom ove kampanje

Ako se ovim vremenima pridoda učešće liste Srbija ne sme da stane, čiji je Vučić nosilac, ali i gostovanja analitičara koji su na svim komercijalnim televizijama mahom govorili u korist vlasti, može se uočiti apsolutna medijska dominacija naprednjaka tokom ove kampanje.

Nadzor televizija tokom izborne kampanje

Naime, svaki put kada se organizuju izbori Stručna služba REM-a prati izveštavanje televizija. Tada se na sednici Saveta odlučuje nad kojim televizijama će se vršiti nadzor i on uglavnom podrazumeva praćenje javnih servisa, televizija sa nacionalnom frekvencijom i nekih kablovskih tv stanica. REM tom prilikom prati redovan informativni program, specijalizovane izborne emisije kao i gostovanja funkcionera i kandidata koji se na izborima takmiče.

Stručna služba REM-a se pred poslednje izbore obavezala da spremi i objavi tri periodična izveštaja koja će obuhvatati po 15 dana programa emitovanog u izbornoj kampanji. Pored periodičnih, oni su morali da objave i završni izveštaj po okončanju izbora. U svim tim dokumentima trebalo je da se vidi koliko je vremena koja televizija posvetila izbornoj kampanji, odnosno svakom učesniku izbora pojedinačno. Uz to, izveštaji su u sebi morali da sadrže i to koliko je vremena posvećeno državnim funkcionerima, kao i koje su bile dominante teme i tonalitet izveštavanja.

Na kraju, REM je bio u obavezi da da preporuke za buduće ponašanje medija tokom izborne kampanje.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime