Predislovije. Čak je i površnim znalcima nekih zemljopisnih pojmova iz Panonske nizije lako reći da je Baranja onaj trougao između Dunava, Drave i Madžarske, ali se pri tome ne sme smetnuti s uma da je prota Stevan Mihaldžić (1861-1941), istoričar Baranje, dok je pripremao materijal za Mirovnu konferenciju u Parizu (posle Velikog rata, 1914-1918) zapisao da “nije dakle ni čudo, što o Baranji ne znađaše niko ništa, dok se slavodobitna i junačka srpska vojska ne zalete u divna polja naše Baranje! Kad je trebalo na mirovnoj konferenciji dokazivati, da je ovo srpska zemlja, tek onda se zglednuše naši istoričari – sve bolji od boljega! Tek onda priznadoše i ostali naučenjaci naši, da stanje Baranje nikako ne poznaju”.
Što će reći: ako je do tada neko nešto i pisao o Baranji, sve se to moglo svesti na nagađanja ili proizvoljna tumačenja.
Tako pre sto godina, a u međuvremenu, da se ta i takva amaterska domišljanja ne bi svrstala u “nacionalno navijanje”, zatražena je pomoć zvanične istorijske nauke. Od nje je, najpre, valjalo saznati i kako je i zašto nedugo posle Drugog svetskog rata (19. juna 1945), formirana Komisija za utvrđivanje granice između Vojvodine i Hrvatske (a ne Srbije i Hrvatske!), u sastavu: Milovan Đilas (1911-1995), kao predsednik, i kao članovi: Vicko Krstulović (1905-1988), Milentije Popović (1913-1971), Jovan Veselinov (1906-1982) i Jerko Zlatarić. I trebalo je naučno vrednovati Đilasove zabeleške iz kojih proističe da je tada u Vojvodini živelo 170.000 Hrvata, 660.000 Srba, 100.000 ostalih Slovena (bez Bunjevaca i Šokaca, u međuvremenu “unapređenih” u Hrvate), 495.000 Madžara i 359.000 Nemaca. Na osnovu tih podataka, “Čika Tuna”, Antun Babić, predsednik Jedinstvenog narodnooslobodilačkog fronta Slavonije iz Oseka, mogao je predložiti da se granica između Vojvodine i Hrvatske uspostavi linijom Subotica-Ilok-Sremska Rača, ali je konačan komisijski predlog formulisan tako da su srezovi Zapadnog Srema (Vukovar, Vinkovci i Županja), pripali Hrvatskoj, iločki srez, u većini nastanjen srbskim življem, podeljen je između Hrvatske i Vojvodine, a Hrvatskoj je, prvi put u istoriji, pripala i Baranja, izuzeta iz sastava Vojvodine skoro dva meseca ranije.
I trebalo je proveriti kako to da u zbirci dokumenata o oblikovanju Srbije, čiji su autori Branko Petranović (1927-1994) i Momčilo Zečević (1935-2017), obojica istoričari, u kojoj se nalaze dokumenti o deobi “Sandžaka” (pominju se tamo i Kosovo i Metohija), nema ni reči o “premeštanju” Baranje u Hrvatsku. Ako ništa drugo, moglo se očekivati da se u zbirci nađe barem zaključak Pokrajinskog komiteta Komunističke partije za Vojvodinu s početka aprila 1945. godine (tada još nije postojala Komunistička partija Srbije jer su se, u skladu s uputstvom druga Broza – 1892-1980 -, poznatijeg kao DrugTitoJašeNaČeluKolone, “oslobodioci” u njoj ponašali kao okupatori, za nju nije smelo biti milosti!), kojim se Komitet jednodušno izjašnjava za uključenje autonomne Vojvodine u Federalnu Srbiju, što je “najviše odgovaralo interesima naroda i čitave naše Titove Jugoslavije”. Jednom prisajedinjena Vojvodina trebalo je, dakle, da se ponovo prisajeini Srbiji, u ranijem obimu, sa Banatom, Bačkom i Baranjom, i Sremom, naravno. Petranović, istina, ne naznačuje ni u napomeni da je odluka o deobi Sandžaka (Raške, Branko, Raške!) doneta mimo narodne volje, pa mu je to moglo poslužiti kao opravdanje da prećuti sve ono što se, u isto vreme, dešavalo sa Baranjom.
A šta se zaista dešavalo (ne samo sa Baranjom, već i sa Sremom), možda je znalo i tridesetak Srba iz Zapadnog Srema koji su pošli u Beograd da se “raspitaju” o čemu se to radi, ali njih su nestali bez traga, još u putu.
Bio je to ozbiljan nauk svima da više ne pominju Baranju kao deo Vojvodine Srbske, sve dok, početkom leta 1990. godine, potpisnik ovih redaka nije predložio uredništvu novosadske Samouprave da se u jednom od narednih brojeva otvori rasprava o vraćanju Baranje Vojvodini.
Siniša Nikolić (1928-2002), glavni urednik, ovu je zamisao oduševljeno prihvatio i od Predlagača zatražio da nađe znalca koji bi napisao inicijalni tekst. Predlagač je razgovarao s akademicima Slavkom Gavrilovićem (1924-2008), Vasilijem Krestićem (1932), Čedom Popovim (1936-2012), a konsultovao je i još neke istoričare ne bi li se našao “pravi”. Gavrilović je odbio da se u tu temu upušta jer se više bavio Slavonijom i Sremom, a i pitanje je “vrlo osetljivo”. Krestić se takođe zahvalio na ponudi ističući da, i inače vrlo angažovan u traganju za istinom o srbskom narodu, ne bi želeo da svoj “naučni dignitet” krnji publicističkim istupima za “dnevno-političke potrebe”. Popov je izbegao da pomogne, pošto se tom temom ne bavi, ali je zato predložio da se razgovara s njegovom ženom Jelenom (1938), takođe istoričarom. Jelena je, reče, pre izvesnog vremena razgovarala sa Milovanom Đilasom o raznim temama, a naročito o razgraničenju Hrvatske i Srbije, uistinu: Vojvodine. Konačno, Jelena je prihvatila molbu da nešto o tome napiše, mada nije mogla reći koliko će joj vremena biti za to potrebno.
Neizvesnost oko svega potrajala je do kraja avgusta, pošto se Jelena tek tada “setila” da je ranije obećala da će, zajedno sa Čedom, o istoj stvari pisati za beogradski NIN. (Pojavio se kasnije taj tekst, a Predlagaču se učinio nedostojan ugleda njegovih autora; ne samo da je bio nesadržajan, bio je prazan). Siniša se tada sa sobom “dogovorio” da Predlagača “proizvede” u gosta-urednika za oktobarski broj, a pošto se Predlagač tome nije usprotivio, u osmom broju Samouprave, u vrhu druge strane, objavljeno je da će “Ilija Petrović, jedan od vlasnika ‘Samouprave’ i potpredsednik Odbora Srpske demokratske stranke u Novom Sadu, biti gost urednik oktobarskog broja ‘Samouprave’. Redakcija je prihvatila njegov predlog da ‘Samouprava’ otvori stranice za raspravu o vraćanju Baranje Vojvodini”.
I pored toga što su ga trojica akademika odbila, Predlagač je svoju potragu za piscem nastavio. Svoje ondašnje stranačke znance iz Baranje, Milovana Vakanjca i Đorđa Latasa (da li nastavnike istorije, ili profesore?), molio je, ali bezuspešno, da nađu nekoga ko nešto pamti o zbivanjima iz 1945. godine, da i sami nešto napišu o tome, makar i svoja imena prikrili (ako se plaše nečega, možda s razlogom). Posle svega, makar koliko to izgledalo pretenciozno od jednog amatera, Predlagaču je samo preostalo da tekst o Baranji napiše sam, a da ga Samouprava, Godina SH, oktobar 1990. broj 9( 1164), objavi na stranama 3-4, pod naslovom “Baranja pripada Vojvodini”, kako sledi:
“Za vreme Prvog svetskog rata politički život u Vojvodini gotovo da je bio zamro. Tihomir Ostojić (1865-1921), književnik i istoričar, prvi je odlučnije istupio sa ‘zahtevima za nacionalno oslobođenje i otcepljenje od Ugarske’. On je bio inicijator Subotičke rezolucije od 2. oktobra 1918. godine, kojom ‘Srbi i Hrvati Južne Ugarske jednoglasno izjavljuju da smatraju jedino Mirovnu konferenciju za merodavnu u pogledu rešenja jugoslovenskog pitanja, a u vezi s Bačkom, Banatom i Baranjom kao budućim sastavnim delovima slobodne zajedničke države sviju Jugoslovena’. Krajem oktobra iste godine, ova rezolucija dopunjena je zaključkom kojim se Narodnom Vijeću Slovenaca, Hrvata i Srba (SHS) u Zagrebu priznaju kompetencije za vođenje svih poslova u vezi s ujedinjenjem.
Suprotno ovakvim stavovima, vojvođanski radikali okupljeni oko Jaše Tomića (1856-1922) nisu podržali saradnju sa Narodnim vijećem SHS, već su isticali neophodnost da se Vojvodina sjedini sa Srbijom neposredno. Predstavnik Srema u Narodnom vijeću Žarko Miladinović (1862-1926), advokat iz Rume, počeo je krajem oktobra sve jače zastupati ideju o neposrednom priključenju i Srema i cele Vojvodine Srbiji. Čini se da je ova grupa vojvođanskih političara (protivnika ujedinjenja preko Narodnog vijeća, a pobornika neposrednog prisajedinjenja Vojvodine Srbiji) radila uz podršku vlade Nikole Pašića (1845-1926) i uz saglasnost Svetozara Pribićevića (1875-1936) koji je, nezadovoljan akcijom vođenom u Zagrebu u vezi s ujedinjenjem, a naročito stavovima Stjepana Radića (1871-1928) i njegovim državnopravnim teorijama usmerenim na zaustavljanje ‘tuđe vojske’ (srbske) na hrvatskoj granici, poručio Vasi Stajiću (1878-1947) u Novi Sad: ‘Kidajte sa Zagrebom!’
Novembra 1918. godine počinju se po Vojvodini formirati narodni odbori i narodna veća. Kada je 13. novembra sa Madžarskom potpisano primirje, položaj Vojvodine postaje nešto određeniji. Prema tom ugovoru, na severu Vojvodine povučena je demarkaciona linija koja se uglavnom poklapala sa današnjom državnom granicom. Na taj način, iako državno-pravno još uvek deo Ugarske, Vojvodina se faktički odvojila. Već formirana narodna veća postaju neka vrsta provizorne vlasti.
Baranja u Vojvodini. Prisustvo srbskih vojnih odreda u Vojvodini ulivalo je slovenskom stanovništvu nadu da će doći do formiranja nove nacionalne države. Jaša Tomić bio je sve aktivniji, a po Novom Sadu pričalo se da i Pašić podržava prisajedinjenje Vojvodine Srbiji, što je opet ocenjivano i kao “jačanje pozicije Srbije u natezanju sa Zagrebom”. Tih dana formiran je u Beogradu jedan odbor od ljudi rođenih u Banatu, Bačkoj i Baranji, sa namerom da potpomaže pokret za Bačku, Banat i Baranju. Zarad svake eventualnosti, ovaj odbor odmah je izjavio da ‘u slučaju plemenske podele Bačka, Banat i Baranja već sad traže spojenje sa Srbijom’. Istovremeno, zatraženo je da se Odbor Jugoslovena iz Ugarske odmah iz Zagreba preseli u Novi Sad i tamo stavi na raspolaganje nešto ranije stvorenom Srbskom narodnom odboru.
Ovaj Odbor (novosadski) sazvao je Veliku narodnu skupštinu za 25. novembar 1918. godine, sa ciljem ‘da Srbi, Bunjevci i ostali Sloveni u Bačkoj, Banatu i Baranji odluče slobodno, po svojoj volji, kojoj državi žele da pripadnu’. Skupština je održana u Novom Sadu i prisustvovalo joj je 757 delegata iz 211 vojvođanskih opština. Prema pisanju hrvatskog istoričara Ferda Čulinovića (1897-1971), po nacionalnosgi bilo je 578 Srba, 89 Hrvata, 62 Slovaka, 21 Rusin, 6 Nemaca i jedan Mađar. (Baveći se kasnije ovom temom, Predlagač je ‘otkrio’ da su na Velikoj narodnoj skupštini u Novom Sadu učestvovala samo dvojica Hrvata, a da je Čulinović onih ‘svojih’ osamdeset devet Hrvata – 89 – ‘pronašao’ tako što je u Hrvate ‘unapredio’ 84 Bunjevca i 3 Šokca). Tom prilikom doneta je i Rezolucija u kojoj se, između ostalog. kaže:
“1. Molimo vladu bratske Srbije, da na Kongresu mira zastupa naše interese.
2 Priključujemo se Kraljevini Srbiji, koja svojim dosadašnjim radom i razvitkom ujemčava slobodu, ravnopravnost, napredak u svakom pravcu, ne samo nama, nego i svim slovenskim, pa i neslovenskim narodima, koji s nama zajedno žive.
3. Ovaj naš zahtev hoće da pomogne ujedno i težnje sviju Jugoslovena, jer je i naša iskrena želja, da srpska vlada, udružena s Narodnim većem u Zagrebu, učini sve da dođe do ostvarenja jedinstvene države Srba, Hrvata i Slovenaca pod vođstvom kralja Petra i njegove dinastije”.
Istom prilikom, na predlog Petra Konjovića (1883-1970), prvaka Demokratske stranke u Vojvodini (koja je želela da Vojvodini obezbedi izvesnu autonomiju u novoj državi), donesena je još jedna Rezolucija iz koje posebno ističemo sledeće:
‘Banat, Bačka i Baranja u granicama, koje povuče Antantina balkanska vojska, proglašuje se dana 12/25. novembra 1918. na Velikoj narodnoj skupštini, na osnovu uzvišenog načela narodnog samoodređenja, ocepljenim kako u državnopravnom, tako i u političkom i privrednom pogledu od Ugarske… Narodni savet… postavlja Narodnu upravu i vrši nadzor nad njom. Narodna uprava upravljaće označenom teritorijom na osnovu načela potpune slobode i ravnopravnosti za sve narode…’
Početkom decembra 1918. godine, Narodna uprava preuzela je svu vlast na zaposednutoj teritoriji Banata, Bačke i Baranje. Njen položaj nije bio sasvim određen, budući da ga ni srbska vlada nije formalno priznala. Formiranjem prve vlade u Kraljevstvu SHS zatraženo je povlačenje Narodne uprave koja je postepeno svoja ovlašćenja ustupala srbskoj kraljevskoj vladi i 11. marta 1919. godine prestala da postoji.
U svemu ovome nesumnjive su bar dve činjenice:
1. Vojvodina, sastavljena od Banata, Bačke i Baranje otcepila se od Ugarske i proglasila svoju samostalnost; i
2. Vojvodina, odnosno njene oblasti: Banat, Bačka i Baranja, prisajedinjena je Kraljevini Srbiji. Odluku o prisajedinjenju odmah je prihvatila vlada Kraljevine Srbije, čime je taj akt postao punovažan i u čiju konstitutivnost nije moglo biti sumnje.
Ovde valja istaći da su odluke Velike narodne skupštine u Novom Sadu usvojene najviše zaslugom Radikalne stranke okupljene oko Jaše Tomića. Radikali, dugogodišnji borci za autonomiju Srba u Ugarskoj, bili su odlučno protiv autonomije u novoj južnoslovenskoj državi. Kako je Jaša govorio, nova država bila je toliko raznorodna u svim oblastima života, da bi autonomija i federalizam na nacionalnoj osnovi ugrožavali njen suverenitet i integritet. Na osnovu istorijskog iskustva s autonomijom u Habzburškoj monarhiji, smatrao je da se treba ‘okanuti austrijskih starudija’. Jer, valja razbijati ono što u izmenjenim uslovima mora biti celovito. ‘Pripazite, braćo, na nas koje je odljuljala kolevka Austro-Ugarske: Austro-Ugarsku rascepkanost mogli su stvoriti samo razni narodi. A oni koji traže danas i rascepkanu Srbiju, neka ne govore o jednom narodu sa tri imena, jer njihov zahtev otkriva ono šgo oni neće da priznaju, a to je da mi nismo jedan narod’. S kim ćemo i kuda ćemo, pitao se Jaša Tomić i pri tome se zalagao za ‘zajednicu sa najbližom braćom’ Hrvatima i Slovencima, ‘ali nas (vojvođanske Srbe) pustite na grudi duševne, junačke i demokratske Srbije: hoćemo da obučemo srpsku košulju, jer nam je ona najbliža a posle toga zaogrnućemo se ogrtačem Jugoslovena’.
Odluka o prisajedinjenju Banata, Bačke i Baranje Kraljevini Srbiji različito je tumačena u raznim vremenima, a mi ćemo ovde pomenuti samo dva stava dvojice istoričara. Ferdo Čulinović, godine 1961, prigovara načinu na koji je grupa radikala oko Jaše Tomića uticala na odluku Velike narodne skupštine jer su ‘inštrukcije’ dobijane iz Beograda, od Nikole Pašića, a njima nije protivrečio ni Svetozar Pribićević. A Branko Petranović u svojoj knjizi Stvaranje Jugoslavije ne može da odoli našoj posleratnoj ideologiji: ‘U završnoj fazi borbe za južnoslovensko ujedinjenje položaj srpske buržoazije prema buržoaziji ostalih jugoslovenskih naroda znatno su učvršćivale odluke predstavnika naroda Vojvodine i Crne Gore… Nikakvo drugo rešenje, sem prisajedinjenja Srbiji, nije bilo moguće u datim okolnostima, pre svega zbog nacionalnog, socijalnog i političkog sastava donosilaca odluke’.
Baranja iz Vojvodine. S proleća 1845. godine, začetnik Velike Ideje koja je trebalo da usreći čovečanstvo, a stvarno je gurnula slovenski svet bar dvesta godina unazad, zapisao je u Tezama o Fojerbahuda su ‘filozofi samo različito svet tumačili, radilo bi se o tome da se on izmeni’. Tačno sto godina kasnije, Predsedništvo Avnoja ispunjavajućn zavet Velikog Ideologa, počelo je da ‘menja svet’. Devetnaestog juna 1945. godine imenovana je Komisija za utvrđivanje granice između Vojvodine i Hrvatske, u sastavu: Milovan Đilas, Vicko Krstulović, Milentije Popović, Jovan Veselinov i Jerko Zlatarić. Predsednik komisije bio je Đilas. Na osnovu njihovog predloga, srezovi Zapadnog Srema (Vinkovci, Vukovar i Županja) pripali su federalnoj Hrvatskoj. Hrvatskoj je pripala i Baranja, izuzeta iz sastava Vojvodine još maja iste godine.
Podsećamo da je 17. oktobra 1944. godine, sa ciljem da se što hitnije normalizuju prilike i stvore uslovi za uredno funkcionisanje nove državne vlasti, oformljena vojna uprava za Banat, Bačku i Baranju. Ova vojna uprava bila je podeljena na vojnu oblast za Banat i vojnu oblast za Bačku i Baranju. Početkom aprila 1945. godine, Pokrajinska konferencija KPJ za Vojvodinu jednodušno se izjasnila za uključenje autonomne Vojvodine u federalnu Srbiju, što je najbolje odgovaralo interesima naroda i ‘čitave naše nove Titove Jugoslavije’. Jednom prisajedinjena Vojvodina trebalo je, dakle, da se ponovo prisajedini Srbiji, u ranijem obimu, sa Banatom, Bačkom i Baranjom. Komitet nije znao šta će smisliti Komisija.
Ponovo se vraćamo Branku Petranoviću (i M. Zečeviću) i njegovoj zbirci dokumenata o oblikovanju Srbije kao složene federalne jedinice. U Zbirci se nalaze i dokumenti o deobi ‘Sandžaka’, pominju se i Kosovo i Metohija, ali o ‘premeštanju’ Baranje nema ni reči. Petranović, istina, naznačuje u fusnoti da je odluka o deobi ‘Sandžaka’ doneta bez konsultacije naroda, a mi bismo sa sigurnošću mogli dodati da je na isti način postupljeno i sa Baranjom. Možda su o tom ‘premeštanju’ znali nešto i oni koje su kasnije nestali bez traga.
Baranja nikada nije pripadala Hrvatskoj. Njeno posleratno dodeljivanje Hrvatskoj, prvi put u istoriji, začetak je paklenog plana za razbijanje Srbije i odnarođavanje srbskog naroda. Đilas je bio pion u rukama OnogaOnogaKojiNasJeDovdeDoveo”.
Mihaldžićeva Baranja, Beograd 1991. Nešto više od godinu kasnije, potpisniku ovih redaka bilo je dato da na beogradskom Sajmu knjiga, uz akademika Radovana Samardžića (1922-1994), istoričara, i Dinka Davidova (1930-2019), istoričara umetnosti (člana Akademije nauka od 2006) govori o Mihaldžićevoj knjizi Baranja od najstarijih vremena do danas koju je, fototipski (prema prvom izdanju iz 1937), objavila Biblioteka Grada Beograda.
A tamo, na Sajmu, uz brojne pojedinosti već unesene u tekst objavljen u Samoupravi, izgovoreno je i ovo:
‘Prota Mihaldžić, radoznao po prirodi a rodoljubiv po osećanjima, iščitavajući već objavljenu ugarsku diplomatiku i mnoge izvore iz turskog i preturskog vremena, rano je započeo sa sakupljanjem građe za svoj nameravani spis o Baranji. Mihaldžićev već obiman rukopis preporučio ga je srbskoj vladi da na Mirovnoj konferenciji u Parizu, posle Velikog rata, postane njen istorijsko-etnografski savetnik za delikatna pitanja vezana za povlačenje državne granice sa Madžarskom. Za ovu Konferenciju Prota je pripremio skraćenu verziju knjige o Baranji, štampanu u Parizu 1919, na osamdesetak strana džepnog formata, pod nazivom La Baranya (Etudes economowues et historiques), odnosno: Baranja, ekonomske i istorijske studije. Istorijsko-etnografska i topografska dokumentacija sadržana u Protinoj knjizi o Baranji nagnala je Mirovnu konferenciju u Parizu da juna 1920. godine prizna činjenično stanje i Baranjski trokut prepusti Srbiji, odnosno u međuvremenu stvorenom Kraljevstvu Srba, Hrvata i Slovenaca.
Knjiga o Baranji prote Mihaldžića postala je tako most kojim je srbska Baranja opkoračila Dunav i privila se na grudi svoje ‘duševne, junačke i demokratske’ majke Srbije. A onaj betonski luk između Batine i Bezdana, nastao pola veka docnije kao fizička spona između Baranje i Bačke i nazvan po vojnoj formaciji koja je mnogobrojne mlade Srbe uvela u izgibiju, posvetio bi se, uvereni smo, kada bi na njegovim ulazima zablistale table sa divotnim natpisom:
MOST PROTE STEVANA MIHALDžIĆA.
Barem toliko duguje Srbstvo svome zaslužniku”.
Sa padom Republike Srbske Krajine, sve to ostalo je na zamisli.
Autor: Ilija Petrović, istoričar
izvor:borbazaistinu.rs
Иако је превише касно, добро је што се обнавља проблем Барање. Лоше је када проблем постављате на погрешне основе. Елем, д аје аутор мало више трагао за подацима о разграничењу 1945. између Војводине (?) и Хрватске, пронашао би мноштво чињеница које разјашњавају актере из сенке. Аутору препоручујем да прочита шта о свеми томе каже друга, хрватска страна. Видео би нешто због чега би се расплакао.