Onlajn fiskalne kase

1
2424

U petak, 21.08.2015.g. mediji su preneli izjavu ministra finansija g. Vujovića:

„Država uvodi onlajn fiskalne kase! Naplatu PDV-a realno je podići između 15 i 20 odsto i sa sadašnjih 400 milijardi dinara možemo da podignemo na 420 ili 440 milijardi najmanje“, rekao je Vujović novinarima.“

2015-08-31_091851Ne treba biti matematičar i odmah uočiti neistinu koju je izgovorio „portir“ srpskih finansija: povećanje naplate PDV-a od 15% može biti SAMO 60 milijardi, povećanje od 20% može biti SAMO 80 milijardi dinara, što znači da bi ukupno naplaćeni PDV mogao biti 460 milijardi, odnosno 480 milijardi dinara. Povećanje od 20 milijardi dinara može biti povećanje od SAMO 5%, povećanje od 40 milijardi može biti samo 10%, i NIKAKO drugačije! Veliki ekspert, sa svetskim diplomama, ministar finansija Vujović nije slučajno pogrešio, sa namerom je hteo da dezinformiše građane. Kao i mnogo puta do sada.

Kako je uopšte došlo do predloga da se postojeće fiskalne kase zamene novim, online kasama?

Država je ozbiljno shvatila problem sive ekonomije zbog čega je krajem prošle godine imenovala Koordinaciono telo za borbu protiv sive ekonomije na čijem čelu je postavljena Kori Udovički. Ministarka je prosledila NALED-u zadatak da napravi program za borbu protiv ovog uništivača privrednika i države. Ne znamo tačno koji su kriterijumi odlučili da jednoj nevladinoj organizaciji bude dodeljen ovako ozbiljan posao, sigurni smo da stručnost nije bila na prvom mestu, možda neki drugi interesi.

Svoju „stručnost“ NALED je pokazao krajem 2013.g. kada je titulu reformatora godine u Srbiji dodelio Ivanu Simiču, direktoru Poreske uprave Srbije, na čijem čelu je bio ukupno 15 meseci. Po zvaničnim rezultatima koje je objavio Fiskalni savet, ovaj poreski stručnjak, čak osam godina najbolji u Sloveniji, imao je najgore rezultate u naplati poreza u poslednjih deset godina u Srbiji

IVAN SIMIČ – NAJGORI DIREKTOR PORESKE UPRAVE SRBIJE U PRETHODNOJ DECENIJI!

Rezultati Simičevog rada bili su: naplata jedva iznad plana koji je uvek projektovan na dva do tri posto iznad polovine svih mogućih poreskih prihoda, učešće sive ekonomije u ukupnom prometu roba i usluga „pogurao“ je najmanje za 10% iako je bila proklamovana Dinkićeva NULTA TOLERANCIJA, stavio je u zaštitu najveće (tajkune) dužnike, desetine hiljada privrednika i preduzetnika izbacio je iz reprograma, blokirao mnoge druge. I još mnogo toga…

Pitali smo se kako je NALED mogao da napravi ovakav previd, najgorem direktoru najvažnije službe u Srbiji da dodeli prestižno priznanje REFORMATOR GODINE, nismo imali odgovor? Odgovor nemamo ni za druga pitanja, zašto u javnost izlaze vrlo često sa različitim podacima: godinama su govorili da je potencijal bolje naplate u Srbiji 370 miliona evra, na godišnjem nivou, da bi na sastanku sa predstavnicima Vlade, krajem 2014.g., izneli podatak da gubitak poreza zbog utaje na dnevnom nivou dostiže 8 miliona evra , na godišnjem nivou daje gubitak budžetskih prihoda od tri milijarde evra.

Da Vas podsetimo:  “Amerikan Bife” & Pelivan – dva lica BG ugostiteljstva

Krajem maja Naled je uradio predlog Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije, dostavio je mnogima na razmatranje. Uvidom u Nacionalni program može se konstatovati sledeće:

Predlozi u programu su katastrofalni, polaze od potpuno pogrešno utvrđenog stanja na terenu:

1.“Da bi se adekvatno pristupilo rešavanju problema sive ekonomije identifikovan je obim, uzroci i posledice sive ekonomije“. – piše na prvoj strani NACRT-a radne verzije.
U tome i jeste problem, sva tri ključna parametra stručnjaci Naleda identifikovali su pogrešno:

1. OBIM – Naled uzima FREN-ov podatak, iz Novog nalaza, da je obim sive ekonomije 30,1% – potpuno pogrešno, skoro da nema branše gde je promet van legalnih tokova ispod 50% (pekarska industrija 50%, turizam 70%, ugostiteljstvo preko 50%, kladionice i kockarnice 70 do 80%, proizvodnja i prodaja alkohola čak 80%, građevinarstvo preko 50%, drumski prevoz preko 50%, komunalna grobarska delatnost 80%, građevinarstvo 55%., estrada do 90%, drumski legalni prevoznici putnika rade 50% nelegalno uz nepoznat promet neregistrovanih prevoznika.

2. UZROK – Stručnjaci Naleda kao uzroke navode: nizak poreski moral gradjana i privrednika, previsoka opterećenja, visok stepen tolerancije inspekcijskih organa, visoka nezaposlenost i siromaštvo, sto je potpuno pogrešno, pravi su:

a. kriminalan rad državnih službenika, dela kriminalizovane birokratije, koja umesto da suzbija sivu ekonomiju upravo radi suprotno, štiti velike utajivače, primer: na carini godišnje izađe do četiri milijarde evra manje robe nego što je došlo, kroz carinjenje se „opere“ roba koja na tržištu dostiže vrednost 8 do 10 milijardi evra. Korupcija je zastupljena u ogromnoj meri, najozloglašenija je tržišna inspekcija, ne zaostaju mnogo saobraćajna, sanitarna, fitosanitarna, turistička i mnoge druge. Iako najveću krivcu za ogromne utaje snosi Poreska uprava Srbije, moze se reći da je to najnekorumpiranija služba i da se uz drugačiju organizaciju rada jedina može izboriti sa sivom ekonomijom.

b. Perfidno je plasirana laž da je siva ekonomija socijalna kategorija i da služi siromašnom stanovništvu da preživi, istina je drugačija: sive ekonomija je način bogaćenja kriminalizovanog dela birokratije i velikih utajivača koje štiti upravo birokratija. Dokaz tome su utaje poreza koje prelaze tri milijarde evra (odakle siromašnima toliko novca) i neregistrovani promet robe, neprimećen, i usluga preko deset milijardi evra.

c. „Destimulativna poreska politika“, tačno je samo u delu previsokih stopa opterecenja zarada, moraju biti niže za trećinu, ostale stope su u granicama evropskog proseka.

d. Naled tačno identifikuje ogroman problem kod uvoza robe gde deo carinskih službi radi kriminalno, samo ne navodi kako će fiskalne online kase da reše taj problem.

e. Potpuno je pogresno bačen akcenat na neregistrovane privrednike, nisu oni najveći utajivači – NAJVEĆA SIVA EKONOMIJA SE VRŠI POD LEGALNO OSNOVANOM FIRMOM, firme rade i ne prijavljuju promet, ne prijavljuju radnike. Problem su i zaštićeni biznismeni koji mogu da prijave više stotina radnika, da godinama ne uplaćaju doprinose a zaradu isplaćuju u gotovinu na ruke – Naled ne navodi kako će online kase rešiti ove probleme.

Da Vas podsetimo:  SREMSKI AUTOPUTEVI: Što više kilometara, skuplja izgradnja? ZAŠTO?

Na osnovu svih pogrešno utvrđenih parametara Naled prognozira još lošije rezultate ako se usvoji i primeni njihov Nacionalni program, snižavanje sive ekonomije od samo 6% za 5 godina???

Matematički gledano rezultat će biti: korist za državu bila bi na godišnjem nivou 100 miliona evra bolje naplate, odnosno, 2,9 milijardi evra biće ostavljeno utajivačima u prvoj godini primene online kasa. U drugoj godini naplata bi bila veća za 200 miliona evra, utajivačima bi ostavili 2,8 milijardi evra!!! I kada zadatak bude ispunjen utaje će i dalje ostati 2,4 milijarde evra na godišnjem nivou! I za ovakve rezultate privrednici moraju da zamene 190 hiljada fiskalnih kasa??? U nacrtu Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije primećuje se još jedno katastrofalno obrazloženje: „Na nivo sive ekonomije najznačajnije utiču: visina i struktura poreskog sistema“

POTPUNO netačno: utiče isključivo nedostatak kontrole i korupcija!

Makedonija je snizila sve stope i skoro ništa nije postigla, bez pojačane kontrole nema rezultata. Srbija je po visini poreskih stopa slična većini zemalja u Evropi, jedino su troškovi opterećenja zarada previsoki (62% do 65%) zbog čega je u velikoj meri izražen rad na crno

Poreska uprava ima potpuno pogrešan sistem odabiranja obveznika za kontrolu, mnogi privrednici nisu imali niti jednu proveru ispravnosti dokumentacije a rade 10 do 20 godina. Služba Analize rizika u PU lošim radom je omogućila neprimećen rad 700 hiljada radnika na crno, promet robe preko deset milijardi evra van legalnih tokova, utaje preko tri milijarde evra. Ovoj službi ne smeta što 400 hiljada radnika ima minimalno isplaćenu zaradu (mnogi lekari, stomatolozi, pekari majstori i drugi „rade“ za malo više od dvadeset hiljada…) Tačno je da poreskih inspektora ima „samo“ 700, ali to uopšte nije malo. Inspektori i ne treba da stignu do svakog obveznika. Naled manipuliše u predlogu podacima kada kaže da ima 333 hiljade obveznika koje treba kontrolisati – u ovom broju su više desetina hiljada paušalaca raznih zanimanja, taksisti i mnogi drugi preduzetnici, koji nemaju razloga da budu kontrolisani.

Da zlo bude veće, nosilac sprovođenja ovog programa treba da bude baš Poreska uprava Srbije koja je objavila podatak da čak 90 hiljada imaoca fiskalnih kasa, od ukupno 190 hiljada, uopšte ne šalje fiskalne izveštaje! Pa ko je kriv? Nisu krivi obveznici koji ne šalju, već radnici Poreske uprave Srbije koji nisu radili svoj posao. Ko garantuje da će ti isti nesavesni radnici poreske službe ovoga puta raditi svoj posao? Razloge za sumnju nam daje izjava novog direktora te službe Dragane Marković, data u februaru ove godine, da nivo sive ekonomije u Srbiji iznosi 20%!!! Kako će služba, na čijem je čelu, izvršiti zadatak koji će dobiti od Vlade i NALED-a, suzbiti sivu ekonomiju sa 30,1 na 24% ako je ona u startu 20%?

Da Vas podsetimo:  SRBI JOŠ UVIJEK UČE IZ KOMUNISTIČKIH UDžBENIKA: Zapostavljena ili izbrisana slavenosrbska tradicionalna književnost!

Na osnovu svega iznetog nameće se ZAKLJUČAK:

Naled-ov predlog je katastrofalan, gura na mala vrata uvoz dve stotine hiljada online kasa, kompjutersku opremu I softver, gde bi privrednici pretrpeli štetu od više stotina miliona evra. Što je najgore, jedan početnik preduzetnik bio bi zaustavljen u startu sa pokretanjem bilo kakve privredne aktivnosti jer ne bi mogao da nabavi preskupu opremu. Razlog protiv uvođenja online kasa je i povećanje poreskih inspektora, kao i čitav niz novih službenika koji bi radili kao podrška zameni kasa.

Sa druge strane, Naled uopšte ne daje rešenja kako će fiskalne online kase sprečiti dve do četiri milijarde evra prokrijumčarene robe na granici (najveći izvor robe na crno), ne daju rešenja za promet duvanskih i naftnih proizvoda u sivoj zoni gde država gubi 300 miliona evra akciza i poreza, ne predlažu rešenja za ogroman promet alkoholnih pića van legalne zone, kao i za otkrivanje, gore pomenutih, 700 hiljada radnika koji rade na crno. Naled ne obrazlaže kako će to bolja naplata omogućiti snižavanje poreskih opterećenja za privrednike. Verovatno zato što nije nemoguće! Bilo koja poreska stopa da se snizi, rastereti privreda, manja naplata u budžetu bila bi minimalno par stotina miliona evra, Nacionalni program za suzbijanje prognozira bolju naplatu od samo 100 miliona svake godine dodatno što ne bi bilo dovoljno da se minus u budžetu pokrije.

Ostaje nejasno zašto je Min. finansija Vujović uporan u predlozima za uvođenje online kasa. Brine i pasivnost Ministarstva privrede i Unije poslodavaca, oni ne bi smeli da dozvole ovu prevaru koja bi dodatno osiromašila naše privrednike sa jedne strane, obogatila korumpirane državne službenike i uvoznike, upravo one koji ne dozvoljavaju suzbijanje sive ekonomije i koji su približili našu privredu bankrotu.

A zašto borba protiv sive ekonomije ne bi išla drugim tokom uz program koji postoji više godina, koji garantuje suzbijanje za samo godinu dana? Smanjenje na nivo evropskog proseka od 12% do 15%, država u prvoj godini dobija bolju naplatu najmanje od 1 milijarde evra, u drugoj između dve i tri milijarde evra!

TAKAV PROGRAM POSTOJI, ne iziskuje nikakva dodatna sredstva, niti dodatno zapošljavanje!!! I što je najvažnije, najmanje tri milijarde evra prometa robe i usluga uvelo bi se u legalne tokove već u prvoj godini primene, što bi omogućilo rekordno povećanje BDP.

*************************************************************************************

Tako je to u banana državama gde bi svi da prevare, da zarade na muci privrednika, zato iznose neusaglašene, lažne, podatke.

Zaboravljaju da je matematika uvek lako proverljiva, 2 + 2 je uvek 4! Čak i kada sabirci zamene mesta!

Dragan Radović

Dragan Radović, Beograd

1 KOMENTAR

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime