Partnerstvo Telekoma i Euronewsa

1
237

Direktna upletenost države u dovođenje Euronewsa u Srbiju, i to preko Telekoma koji se već svojski trudi da za račun vlasti utiče na medijsku scenu u Srbiji, izaziva sumnje čak i kada je jedna tako ugledna medijska kuća u pitanju

Vest da će međunarodni informativni kanal Euronews u saradnji sa Telekomom Srbija, preko firme HD-Win, pokrenuti kanal Euronews Srbija, veliko je iznenađenje za domaću medijsku scenu, ali i novost koja otvara brojna pitanja.

Pre zvanične posete predsednika Francuske Emanuela Makrona Srbiji, mediji su već pisali o tome da će velika kompanija doći u našu zemlju. Nije bilo poznato o kojoj se kompaniji radi, ali su onda informacije počele da cure i jutros se saznalo da svoju ispostavu u Srbiji otvara Euronews.

Prva osoba koja je zvanično potvrdila ove informacije bila je savetnica predsednika Srbije za medije Suzana Vasiljević.

Nije poznato kada će Euronews Srbija početi sa radom. U HD-Winu, kompaniji koja je od 2011. u vlasništvu Telekoma Srbija, za Cenzolovku nisu odgovorili na to pitanje do objavljivanja ovog teksta. Ipak, ono što je poznato jeste da će u srpskom sektoru Euronewsa biti zaposleno 100 osoba.

U saopštenju Telekoma navodi se kako „Euronews namerava da promoviše pouzdane i nezavisne medije u Srbiji, a potencijalno i na drugim teritorijama gde je srpski jezik u upotrebi“.

Dodaje se i da osnivanje kanala Euronews Srbija predstavlja stratešku ambiciju Euronewsa da se pozicionira kao prva glokalna (globalno-lokalna) medijska kuća na svetu. Nasuprot tome, Telekom će, barem po onome što piše u saopštenju, imati korist od „prepoznatljivosti i reputacije brenda Euronews, vezujući svoj novi kanal sa dobro poznatim imenom u nezavisnom novinarstvu“.

Za generalnog direktora Telekoma Predraga Ćulibrka partnerstvo sa Euronewsom je potvrda da je Telekom „kompanija koja posluje po visokim evropskim standardima“. 

Obradović:  Neverovatno bi bilo da Telekom radi na svoju štetu

Koliko god vest o dolasku Euronewsa u Srbiji predstavljala iznenađenje, jer su se pregovori očigledno odvijali u tajnosti, toliko ovaj posao državne kompanije otvara mnogobrojna pitanja. Zbog nedostatka informacija o onome šta će Euronews Srbija podrazumevati, malo je onih koji uopšte žele da komentarišu ovu vest. 

Kako stoji u saopštenju, glavnog urednika srpskog programa biraće Euronews, dok će kompanija uspostaviti i kontrolisati uređivački odbor. Taj odbor će i donositi odluke kojima će se uspostaviti pravila uređivačke politike i opšte programske ravnoteže, što su, kako se navodi, osnovne vrednosti ove medijske kuće – uređivačka nezavisnost, sloboda izražavanja, nepristrasnost.

Za bivšeg predsednika Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašina Obradovića to sve zvuči dobro, ali postoji mnogo nepoznanica i nejasnoća u vezi sa dolaskom Euronewsa u Srbiju i partnerstvom sa Telekomom.

„Mi imamo državnu kompaniju koja, nakon deklarativnog povlačenja države sa medijskog tržišta, sada sa ovom franšizom ponovo ulazi na to polje. Teško je reći koji je tu interes Telekoma, ali on verovatno postoji. Na osnovu ovog malog korpusa činjenica kojima raspolažemo, teško je reći šta će Euronews Srbija predstavljati i šta će medijskoj sceni doneti partnerstvo sa Telekomom. Potpuno mi je neverovatno da jedna državna kompanija, čija je uloga na domaćoj medijskoj sceni poznata, radi u korist sopstvene štete, odnosno štete vlasti, i da dovodi jednu uglednu mrežu u Srbiju, koja će, kako se navodi, promovisati pouzdane i nezavisne medije“, poručuje Obradović za Cenzolovku.

Kako kaže, saopštenje koje je dostupno javnosti previše dobro zvuči, pogotovu deo koji se odnosi na pravila uređivačke politike i programsku ravnotežu. Zbog svega toga, nejasno je da li bi javnost u ovom slučaju trebalo da se rukovodi onom izrekom kako se treba čuvati Danajaca (čitaj: vlasti) i kada darove nose.

„To je nešto što je možda i deo naše paranoje, ali je svakako u pitanja legitimna dilema, jer, kao što nisam siguran u motive Telekoma, tako nisam siguran ni u to da bi ugledna mreža kao što je Euronews stavila na kocku svoj ugled zbog nekih nižih političkih interesa u Srbiji. Strašno bih voleo kada bismo dobili medij koji će se zasnivati na vrednostima koje su navedene u saopštenju, pa makar to bila i franšiza ili Telekom bio suvlasnik, ali se politička ideologija vladajuće stranke u Srbiji zasniva na potpuno suprotnim pravilima kada su u pitanju mediji“, dodaje Obradović. 

Ostaje da vidimo kako će izgledati ugovor ove dve kompanije, ko će biti angažovan i kakav će biti program, kako bismo mogli da prosuđujemo o tome da li Euronews Srbija doprinosi medijskom pluralizmu ili je reč o „jednoj solidnoj maski, koja treba da prekrije ono malo nezavisnih medija u Srbiji, a da zauzvrat ponudi vrlo malo“, zaključuje Vukašin Obradović.

Mašić: Telekomov odgovor na N1

Jedan od prvih koji je prokomentarisao dolazak Euronewsa u Srbiju bio je menadžer poslovnog razvoja BBC-ja za region Dušan Mašić, koji je na svom Tviter profilu napisao da je Euronews Telekomov odgovor na N1. Zašto tako smatra detaljnije je objasnio za Cenzolovku:

„Telekom pokušava da sa tim brendom napravi svoju ponudu koja će odgovoriti potrebama onih koji svoja interesovanja za vesti nalaze kod SBB-a na N1. Pitanje je koliko franšize mogu, žele i hoće da poštuju uređivačku politiku kuće čiju su franšizu kupili. Postoji varijanta da se oko toga pregovara, dogovara, tako da to nije ništa novo i to je problem sa franšizama generalno, nevezano samo za ovaj konkretan slučaj“, zaključuje Mašić. 

Programski direktor Televizije N1 Jugoslav Ćosić rekao je za Cenzolovku da ne može da komentariše ovaj potez Telekoma, kao ni to da li je reč o protivteži televiziji koju vodi, jer ne postoji dovoljno informacija o čitavom poslu.

Iako je reč o uglednoj medijskoj kući koja postoji već četvrt veka, čiji se program emituje u 160 zemalja, ono što izaziva skepsu jeste direktna upletenost države u ovaj posao. Ipak, generalni direktor Euronewsa Majkl Piters, koji je u Srbiju doputovao kao član francuske delegacije, garantuje „nepristrasan tretman vesti“ i obećava „nezavisan medij kao što je Euronews oduvek i bio“. 

U svemu tome postoji još jedna dilema koja bi mogla da bude odgonetnuta kroz angažman Euronewsa u Srbiji, a ona se tiče toga da li država zaista može da shvati novinarstvo kao javno dobro. Ukoliko se vodimo primerom javnih servisa, zaključak je da je aktuelna vlast za tako nešto nesposobna, te će biti zanimljivo videti kako će se ponašati u slučaju Euronewsa.

Zoran Strika
Izvor: cenzolovka.rs

1 KOMENTAR

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime