Kako je ajvar postao jači brend od EU i NATO-a

2
997

Uprkos upinjanju svetskih političkih mešetara da referendum u Makedoniji uspe i da građani Makedonije legitimišu odluku o promeni imena zemlje u kojoj žive, većina građana ostala je kod svojih kuća i pravila ajvar.

Dok su svetski i evropski mediji, političari i magovi političkog marketinga sve svoje snage usmerili na uspeh referenduma u Makedoniji, Skopljem i ostalim makedonskim gradovima i selima širio se miris pečenih paprika.

Ajvar se pravio naveliko i većina građana najjužnije bivše jugoslovenske republike odlučila je da ostane kod svojih kuća, peče paprike, meša ih sa patlidžanom i upržava ajvar umesto da na glasačkim mestima donosi, za režim makedonskog premijera Zorana Zaeva i ostatak sveta, „istorijsku odluku“ o promeni imena zemlje.

Građani Makedonije, što očigledno pokazuju rezultati referenduma, nisu shvatili dogovor koji su juna ove godine postigli Zoran Zaev i grčki premijer Aleksis Cipras kao nešto od istorijskog značaja, čim je na njih više uticala neformalna kampanja da je bolje da ostanu kod svojih kuća i prave ajvar nego kampanja koju su sprovodili pobornici Prespanskog sporazuma.

Ajvar je sve vreme kampanje bio glavni lajtmotiv pobornika bojkota referenduma na društvenim mrežama, dok je na drugoj strani stajao davno razrađeni i debelo plaćeni mehanizam političkih mešetara, marketinških stručnjaka i makedonskih vlasti.

Iako su sve svoje snage uprli ka cilju da referendum uspe, doživeli su neuspeh.

Makedonska prestonica Skoplje postala je pred glasanje omiljena destinacija zapadnih političara. Teško je reći kada je jednu državu, veliku ili malu, značajnu ili marginalnu, posetilo toliko stranih državnika za tako kratko vreme.

Britanska premijerka Tereza Mej, nemačka kancelarka Angela Merkel, austrijski kancelar Sebastijan Kurc, generalni sekretar NATO-a Jens Stoltenberg, američki sekretar za odbranu Džim „Besni pas“ Matis, evropski zvaničnici Johanes Han i Federika Mogerini smenjivali su se u Skoplju u gotovo ravnomernim razmacima kako bi „ohrabrili“ Makedonce da donesu „ispravnu odluku“.

Da Vas podsetimo:  DANIJEL IGREC: Zašto ćutimo na stvaranje Velike Albanije?

Međutim, ajvar je pobedio, i to ubedljivo. Nadjačao je marketing koji je proizišao samo iz duha naroda. A postignuta su dva cilja: makedonski ajvar je postao svetski popularan proizvod, a referendum nije uspeo. Jednim udarcem — dve pobede.

Jedno od pravila spinovanja glasi da se pažnja prebaci sa konkurentskog događaja na događaj koji vi želite, kaže direktor PR agencije „Pragma“ Cvijetin Milivojević.

„Kampanja sa ajvarom je vrlo jednostavna. To je poruka: ’Gledajte vi ljudi, od čega se živi, pustite EU, NATO, promenu imena i razne druge vrste integracija. One se ne mažu na hleb‘. Ili, što bi rekao naš Palma, to se ne sipa u traktor“, objašnjava on.

Makedonske vlasti su, prema Milivojevićevom mišljenju, napravile kardinalnu grešku time što su od makedonskih građana zahtevale da se u jednom referendumskom pitanju izjasne o tri stvari odjednom, uz sugestiju: „Probajte da kažete ne“.

Kako da građani kažu „ne“ ulasku u EU ili ulasku u NATO, kada je Severnoatlantska alijansa jedina koja može da spasi Makedoniju od sila koje joj prete, pita se Milivojević. Treće pitanje odnosi se na odricanje od, kako Milivojević kaže, još malo državnog identiteta, kako uslova za ulazak u EU i NATO.

„Kada postavite takvu vrstu pitanja, vi zapravo potcenjujete zdrav razum građanina. Građanin kaže: ‘Ej, čekajte, da niste stvarno malo preterali‘. Tako da su ajvar plus ovakvo idiotsko pitanje rezultovali time da je izlaznost oko 36 odsto, iako ne sumnjam da u Makedoniji postoji više nego većinsko raspoloženje za ulazak u EU. Sigurno je više od dve trećine birača za ulazak u EU i sigurno više od polovine smatra da je ulazak u NATO bolja opcija nego ostati izvan NATO-a“, naglašava on.

Da Vas podsetimo:  Svanulo je lijepo jutro – Kukavice su pobjegle, narod je rekao svoje

U Makedoniji je godinama stvaran nadidentitet, pozivanjem na tradiciju Aleksandra Makedonskog, a od toga se odjednom odustalo pod pritiskom zapadnih sila. Građani su se, prema Milivojevićevom tumačenju, zapitali šta se događa i pobedio je njihov zdrav razum, a ne njihovo političko osećanje.

Sve se to ukrstilo sa sezonom pravljenja ajvara, svetih dana za makedonske građane, zaključuje Milivojević.

Nikola Joksimović
rs.sputnik.rs

2 KOMENTARA

  1. Salu na stranu, posto referendum nije uspeo, Makedonija je dobila krizu! Predsednik Drzavne izborne komisije Oliver Derkoski je izjavio zvanicno da referendum o promeni imena drzave u dogovoru s Grckom, NIJE uspeo, odnosno propao! Demonstracije su bile i u Grckoj protiv tog referenduma i promene imena. I Makedonci i Grci su pokazali veliki otpor. Sta se moze desiti u stvari? Posto u Makedoniji, prema nekim podatcima, ima 25% siptara, sto cini jednu cetvrtinu stanovnistva, oni su najvecim delom izasli na glasanje ( i turska manjina), i tako moze da se desi, da siptarska manjina, paradoksalno, odluci o tom pitanju a ne vecinski makedonski narod!?! Ovakvim glasackim debaklom su zapadnjaci postali nervozni jer im je ugrozena citava politicka operacija: ulazak Makedonije u NATO i EU. Takodje njihova vazalna vlada (Zaev) je u opasnosti jer ce ovaj problem morati da resavaju u novim parlamentarnim izborima ili ce morati da pridobiju 12 glasova od opozicije iz vladajuce opozicije. U Parlamentu, refereddumsku odluku mora potvrditi 2/3 glasova, pri cemu vladajuca koalicija premijera Zaeva mora dobiti 81 od ukupno 120 glasova delegata. Trenutno on ima samo 69, a za dve nedelje ce tesko moci da pridobije toliki broj glasova iz redova opozicije, onda ce morati da idu na privremene izbore. A to znaci nastavak politicke nestabilnosti u zemlji i u odnosima izmedju vecinskog makedonskog naroda i manjinskog siptarskog naroda. Onda ce slwditi medjunarodna izolacija, pritisci od strane Atine, ucene od Zapada, pokusaji korumpiranja-kupovine glasova opozicije….kriza! A sto se tice makedonskog ajvara, zaista je odlican i ja ga kupujem! Samo da makedoncima ne presedne njihov ukusni ajvar, da im ne postane gorak?

  2. Narod je bojkotovao zapadne lobiste i njihove predsednike! Ali, americka ironija: americki ministar odbrane Mattis je optuzio Rusiju za mesanje u unutrasnje poslove Makedonije, jer su sprecili (???) Makedonce da izadju na biracka mesta?!?!? Svoj poraz i sramotu prebacili na koga? Na Rusiju, koja je za americke vlasti veciti „dezurni krivac“!! Americke vlasti i njihove specijalne (spijunske ) sluzbe su od Drugog Svetskog rata se mesale, obarale, namestale izbore u 87 DRZAVA SIROM SVETA! Zaboravih na Sorosa, koji je nama dosao glave (krvavi satana!). Po nasem srbskom se to kaze: al’ su zapadnjaci popusili! I to debelo!

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime