Lažni sajt „Južnih vesti“ – još jedan način za obračunavanje sa profesionalnim medijima

0
283

Početkom februara pojavio se sajt www.južnevesti.info koji je plagijat Južnih vesti – sa istim imenom i logoom, dizajnom i bojama koje takođe podsećaju na pravu verziju našeg medija. Sajt je registrovala firma čiji je vlasnik osnovao i gasio brojne kompanije, a osim vesti koje su neutralnog sadržaja, ovaj portal je objavio i tekstove kojima želi da diskredituje prave Južne vesti.

Umreženi mediji koji „pozajmljuju“ imena drugih medija; foto: printsceen

Sajt kopija Južnih vesti osnovan je početkom 2021. godine, a vlasnik domena je firma TV Super-Sat communication d.o.o. iz Beograda, koja je registrovana juna 2020. Njen vlasnik i glavni i odgovorni urednik, prema javno dostupnim infomacijama, jeste Ivica Golubović.

Ovako izgleda plagijat „Južnih vesti“; foto: scrennshot

Golubović iza sebe ima nekoliko firmi koje su zatvorene, u stečaju ili blokirane, a jedna od njih je ICI Finance Consulting. Osim toga, vodi i udruženje Rom press, a urednik je i TV Info 24.

Firme koje vodi povezuju isti broj telefona i zajedničke adrese sa drugim medijskim kompanijama.

Tako istu adresu – Mekenzijeva 79 u Beogradu, prema dostupnim podacima, imaju TV Super-Sat communication, ali i Global media broadcast d.o.o i Preduzeće za informisanje Info 24 Media d.o.o. čiji je vlasnik Marko Aćimović.

Postoje od proške godine; foto: scrennshot

Isti kontakt telefon povezuje firme u Golubovićevom i Aćimovićevom vlasništvu, koje zapravo pripadaju mreži radio stanica, televizija i portala Info 24 media d.o.o. Predsednik ove medijske mreže je Zoran Majdak, koji se javno deklariše kao član Srpske napredne stranke.

Upravo taj broj telefona okrenuo je i novinar pravih Južnih vesti, ali se na njega javio, kako kaže, predstavnik marketing službe Nikola Nikolić. Na pitanje kako stupiti u kontakt sa glavnim i odgovornim urednikom Super-Sat communication d.o.o. Ivanom Golubovićem dobili smo odgovor da se obratimo mejlom.

Inače, ove firme iz mreže Info 24 dobijale su pozamašne svote novca na javnim konkursima za sufinansiranje medija širom Srbije.

Da Vas podsetimo:  Napadi na KRIK: „Mafijaško koljački portal“ koji je „opalio prvi metak u predsednika i državu“.

Kopiranje indentiteta već ustaljena “šema”

Da Južne vesti nisu usamljen slučaj, da je ovo mehanizam koji je već primenjivan, pokazuje i podatak da je plagijat svog sajta pre godinu dana dobio i najčitaniji portal u Čačku, OzonPress.net.

Upravo firma Info 24 Media kupila je domen istog imena, ali sa drugim nastavkom – rs, što je vlasnik Marko Aćimović potvrdio za portal Raskrinkavanje.

– Domen ozonpress.rs je bio slobodan i mi smo ga zakupili, a vizuelni identitet samog sajta je javno dostupan i teme mogu slobodno da se kupe – rekao je tada Marko Aćimović za Raskrikavanje.

Pravi (gore) i kopirani (dole) sajt Ozon Pressa; foto: scrennshot

Inače, isti broj telefona koji je kontakt firme koja je registrovala kopiju Južnih vesti, navodi se i na plagijatu sajtu OzonPress-a.

Godinu dana kasnije, postoje i rade oba sajta, a urednik OzonaPress.net Stojan Marković kaže je kopiran vizuelni identitet sa pokušajem da se umanji uticaj pravog portala, ali i da bi taj novi sajt iskoristio tuđi rad za svoje interese.

– Oni su klasični pamflet naprednjački, sa bajatim vestima i svako ko bi otvorio njihov sajt i pročitao hvalospeve o Vučiću, shvatio bi da nije reč o našem sajtu. Niko ne bi mogao da poveruje da mi to pišemo – kaže Marković.

Smatra da je čitaoce teško prevariti, kao i privatne oglašivače, ali da je moguće da se ti novi portali koriste kako bi dobijali novac preko medijskih projekata, ali i kroz oglašavanje javnih preduzeća.

Kako je pisao sajt Raskrinkavanje, više puta se dogodilo da firme Majdaka i Aćimovića stoje iza kopiranih portala, čija su imena lokalnom stanovništvu već poznata, samo sa drugim domenom.

Tako je valjevski portal kolubarske.rs 2017. godine dobio svog imenjaka sličnog dizajna – kolubarski.info. Portal kolubarski.info registrovala je firma In Network Solution, čiji je direktor, upravo Zoran Majdak, a adresa ove firme opet je ista kao i drugim povezanim firmama – Mekenzijeva 79.

Da Vas podsetimo:  Zaštita ćirilice – prva brana ideološkom nasilju nad srpskim jezikom

Slična situacija se dogodila i u Gornjem Milanovcu 2019.godine kada osnovana firma sa sličnim imenom kao portal gminfo.rs. Inače, ta firma je trenutno u likvidaciji.

Plagijati portala kao novi alat za diskreditaciju i uzurpaciju nezavisnih medija

Redakcija Južnih vesti suočavala se sa brojnim pritiscima, pretnjama i pokušajima diskreditacije, a i ovoga puta oslanja se na postojeće zakone. U saopštenju Južnih vesti navedeno je da započinju pravnu bitku protiv plagijatora.

– U međuvremenu, najvažnije nam je da upozorimo čitaoce, naše partnere i saradnike na zloupotrebu imena koje smo godinama gradili i koje je prepoznatljivo kao izvor pouzdanih informacija. Svi koji su ikada pratili naš rad znaju da ovu užasnu zloupotrebu nećemo koristiti za obračune, ali nećemo dozvoliti da se niko obračunava, vređa i diskredituje naš medij i naše ljude. Ovaj problem prevazilazi jedan medij. Nije reč samo o plagiranju, napadima i pokušajima diskreditacije, već o direktnom ugrožavanju javnosti koju dezinformišu i realnoj opasnosti za sve kredibilne medije za koje je profesionalno novinarstvo jedino novinarstvo – stav je Južnih vesti.

Južne vesti upozorile su partnerske medije da kada prenose informacije obrate pažnju da li su izvor Južne vesti ili lažni sajt koji se isto zove, a izgled takođe može da ih dovede u zabludu.

Autorka:Jelena Canić Milanović

Izvor: Ozonpress

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime