Na naslovnicama pet novina blizu 1.200 lažnih i neutemeljenih vesti u 2020. godini

0
306

Pet dnevnih listova – Kurir, Alo, Informer, Srpski telegraf i Večernje novosti su prošle godine samo na naslovnim stranicama objavili ukupno 1.172 lažne, neutemeljene i manipulativne vesti. Istovremeno, u ove medije i dalje se slivaju milioni dinara iz budžeta. Samo u prošloj godini, izdavači ovih dnevnih listova dobili su najmanje 29 miliona dinara od opština u Srbiji.

Prema analizi Raskrikavanja, najdominantniji u proizvodnji laži je Srpski telegraf, sa čak 403 vesti na naslovnicama koje su bile ili skroz izmišljene ili nisu imale nikakve dokaze za tvrdnje u njima.

Tabloid Alo je imao 225 takvih vesti na naslovnicima, a Informer nešto manje – 212.

Na naslovnicama Večernjih novosti Raskrikavanje je pronašlo 169 lažnih, neutemeljenih i manipulativanih vesti, a u Kuriru svega šest manje (163).

Dnevne novine čije je naslovnice Raskrikavanje analiziralo bile su izuzetne naklonjene predsedniku Srbije i Srpske napredne stranke, Aleksandru Vučiću. Predstavljen je gotovo bez izuzetka uvek u pozitivnom kontekstu, a našao se na naslovnicama Kurira najmanje 143 puta, Večernjih novosti 111 puta, Alo-a 101, Srpskog telegrafa 92, a Informera 86 puta.

Očekivano, glavni negativac novina bio je Dragan Đilas, predsednik Stanke slobode i pravde. Zanimljivo je da je Informer Đilasa stavio na naslovnu više puta nego Vučića – čak 89. Skoro uvek u negativnom kontekstu, Đilas se na naslovnoj Kurira našao najmanje 56 puta, Srpskog telegrafa 54, Alo-a 53, a Večernjih novosti 8 puta.

U analizu su ušle sve one vesti za koje smo proverom utvrdili ili da su čista laž, ili su neutemeljene tj. bez ikakvih argumenata za tvrdnje, pristrasne ili na neki drugi način manipulativne. Nismo analizirali vesti iz sporta i šoubiznisa.

Našu detaljnu metodologiju možete pronaći ovde.

Srpski telegraf: Šampioni dezinformisanja

Srpski telegraf – jedan je od šampiona manipulativnih vesti u Srbiji – tokom prošle godine imao je čak 403 lažne, neutemeljene i manipulativne vesti samo na naslovnim stranicama.

To znači da, s obzirom na činjenicu da novine nisu izlazile svaki dan, u proseku nije bilo broja bez bar jedne manipulacije na prvoj strani. Štaviše – bilo je dana kada su novinari Raskrikavanja primetili da je baš svaki naslov na prvoj strani ovog tabloida bio netačan ili manipulativan.

Najveći broj naslova nosi ocenu „neutemeljeno”, što znači da za tvrdnju nije bilo dovoljno, ili češće – nikakvih dokaza. To su najčešće bili tekstovi koji su u potpunosti počivali na anonimnim izvorima, naslovi koji su predstavljali paušalne zaključke novinara bez dovoljno osnova, a dešavalo se i da nema nijednog jedinog izvora informacije u tekstu.

Na naslovnim stranama ovog tabloida ređali su se i pristrasni naslovi, dezinformacije, manipulacije činjenicama, teorije zavere, ali i lažne vesti – da „Putinova vakcina doživotno štiti od korone” – iako čak i sami Rusi očekuju da će imunitet trajati dve godine – ili da nas je EU ucenila rečima: „Pomrite od korone ali rusku i kinesku vakcinu ne kupujte”. Pisali su i da „svetski moćnici znali za koronu”, da „5G mreža izaziva koronu” kao i da su Kinezi doneli Srbiji lek protiv korone na bazi imele.

Lažno su optuživali novinare KRIK-a „da uhode Danila Vučića”, da je „Tramp napravio spisak terorista u Srbiji”, da su „Simpsonovi predvideli koronu”, kao i da je koronavirus „prevara veka”.

Jedan od „bisera” jeste i intervju sa tadašnjim direktorom kancelarije za KiM Markom Đurićem, najavljen na naslovnoj strani sa „Đurić otkrio šta je Tramp zaista rekao Vučiću”. U tekstu, međutim, čitalac ne saznaje baš ništa – Đurićev odgovor je bio da ne može da otkriva o čemu se pričalo na zatvorenom sastanku.

Jedna od omiljenih tema Srpskog telegrafa bila je i domaća politika koja se u suštini svodila na hvaljenje Vučića i napade na opoziciju, pre svega Dragana Đilasa. Dok se Vučić u 2020. godini našao na njihovim naslovnim stranama najmanje 92 puta i svaki put u pozitivnom kontekstu, za to vreme se Đilas pojavio najmanje 54 puta, ali svaki put negativno.

Vučić je često prikazivan kao žrtva, a „ Đilas kao bahati tajkun ili zlikovac”, o kome su pisali da je „hteo za Srbe vakcinu koja od ljudi pravi zombije”. U naslovima je nazivan i lažovom, grobarom, licemerom, pa i „pticom trkačicom” i “pobeguljom”.

Da Vas podsetimo:  Lideri opozicija saglasni ili "slobodni i fer izbori" ili narodni ustanak protiv režima

Informer: Monstruozni Đilas i Vučić koga svi žele da ubiju

U 2020. godini samo na naslovnim stranicama tabloida Informer, prema analizi Raskrikavanja, našlo se čak 212 lažnih, manipulativnih i neutemeljenih vesti.

Posebno inspirativna tema za Informer bila je pandemija koronavirusa – pre zvanične objave vanrednog stanja Informer je izveštavao u skladu sa onim što je bila i politika države: koronavirus je smešan. Tako su prve vesti u februaru prošle godine o virusu bile da „korona nije ništa više od običnog gripa”, da su „veće šanse da poginete u saobraćajci nego da se zarazite”, te da je „koronavirus smešan i da ne treba nositi maske”.

Informer je objavljivao i lažne vesti poput onih da će „sunce ubiti koronu” kao i da će vas supa i đumbir spasiti od zaraze. U skladu sa pojedinim izjavama državnih funkcionera da su gastarbajteri krivi za porast novozaraženih, tako je i Informer, bez dokaza i argumenata objavio da je u prvim danima vanrednog stanja u martu prošle godine „u Srbiju ušlo 200 hiljada gastarbajtera od kojih je 6 hiljada njih bilo zaraženo”.

Vučić se na naslovnicama ovog tabloida našao čak 86 puta, isključivo u pozitivnom smislu. Ista situacija je i sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom koji je bio na naslovnici Informera 33 puta.

Kao glavni negativac u ovim novinama očekivano je predstavljen Dragan Đilas, predsednik stranke Slobode i pravde.

Informer je tako objavljivao da „Đilas zove na državni udar”, da je „Đilasov SZO jkao JSO”, da „Đilasovci priželjkuju da Vučić umre od korone”, kao i da se sprovodi monstuozna „đilasova prljava kampanja jer napadaju Danila da ubiju Vučića”.

Na naslovnim stranicama Alo-a u prošloj godini Vučić 101 put

Tabloid Alo je u toku prošle godine na naslovnim stranama objavio najmanje 225 neutemeljenih, manipulativnih ili lažnih vesti.

Neprijatelj broj jedan na naslovnicama Aloa u toku prošle godine bio je Milo Đukanović o kome su objavili više od trideset spornih naslova. Ovaj tabloid je Mila predstavljao kao mrzitelja Srba, pa je tako već prvih dana januara objavio da „Tači šalje Milu Rosu da tuku Srbe na Badnji dan”. Ovu tvrdnju je vlada Crne Gore istog dana demantovala na Tviteru. Alo je pisao i da Milo koristi epidemiju da bi sačuvao vlast, a kada je izgubio izbore pisali su da sprema krvoproliće, što se takođe ispostavilo kao lažna vest.

Neprijatelj broj dva bio je Dragan Đilas, a često se termin „đilasovci” koristio kao sinonim za čitavu opoziciju. Alo se razračunavao u nekoliko navrata i sa susednom Hrvatskom neutemeljenim tvrdnjama da novi talas korone stiže iz Hrvatske, kao i da je ova zemlja „opasna po zdravlje”.

Pandemija koronavirusa je i za Alo bila plodno tlo za lažne vesti. Tako su preneli tvrdnje doktora Branimira Nestorovića da Srbi imaju „lavovske gene” koji ih štite od koronavirusa, za razliku od Italijana koji imaju „slabije gene”. Nestorović je međutim za Raskrikavanje demantovao da je novinarki Aloa spominjao „lavovske gene”, već joj je rekao da Srbi imaju drugačiju genetsku strukturu.

Na naslovnim stranicama Alo-a su predsednik Srbije Aleksandar Vučić pojavio se čak 101 put, a prema našim analizama bio je akter u najmanje 45 neutemeljenih, manipulativnih ili lažnih vesti.

Alo je više puta pisao i da je Vučić u opasnosti, odnosno na meti šefova narko-mafije, tajkuna, kao i „đilasovaca”.

Na meti je, prema pisanju Aloa, u više navrata bila i njegova porodica. Nakon što je u junu KRIK objavio fotografiju predsednikovog sina Danila Vučića u društvu Aleksandra Vidojevića, u policijskoj bazi označenog kao pripadnika kavačkog klana, ovaj tabloid je bez ikakvih dokaza tvrdio da je Vučić na udaru tajne službe.

Ipak, tada nisu spomenuli da je novinarki KRIK-a koja je fotografisala Danila Vučića kako sedi sa Vidojevićem u jednom beogradskom kafiću otet telefon i to u prisustvu barem jednog policajca. Čitav događaj je stavljen u kontekst prošlogodišnjih izbora uz tvrdnje da se protiv Vučića vodi prljava kampanja.

Večernje novosti: Red Rusa, red korone

Na naslovnim stranama Večernjih novosti u prošloj godini našli smo 169 neutemeljenih, pristrasnih ili lažnih vesti. One su se najčešće ticale izveštaja o našim susedima – pre svega o Crnoj Gori gde je prošla godina bila obeležena protestima predvođenim SPC-om protiv kontroverznog Zakona o slobodi veroispovesti.

Da Vas podsetimo:  Status Biljane Srbljanović o kome svi pričaju: Kako je pukovnik koji je hteo da se obesi prevario Srbiju

Na naslovnicama Večernjih novosti tradicionalno se našlo mesta i za nacionalističku retoriku i „razračunavanje” sa drugim susedima kojima su poručivali da su „Muslimani izazvali napad na Srebrenicu”, da „Crnogorci pevaju ustaške pesme, a Makedonci slave NDH” kao i da nam Hrvati podmeću nogu.

Sa druge strane, bilo je i pozitivno intoniranih naslova, ali su oni bili rezervisani za režim. Tako se predsednik Srbije Aleksandar Vučić tokom 2020. našao 111 puta, gotovo isključivo u pozitivnom, a u nekoliko slučajeva u neutralnom kontekstu. Nijedan negativni, ili kritički izveštaj, nije napisan o njemu, kao ni o Miloradu Dodiku.

Pozitivno je predstavljan i predsednik Rusije, Vladimir Putin. Istine radi, njega nije bilo često na naslovnim stranama (manje od 10 puta u prvoj polovini godine), ali je zato bilo drugih sadržaja u kojima se slavila moć Rusije.

Takav slučaj je, recimo, bio u tekstovima o virusu korona koji je bio tema najmanje 15 lažnih ili neutemeljenih naslova poput „Koronu će tući Rusi sa 16 mašina” i „Ruske mašine ubijaju koronu”.

Bilo je i drugih manipulacija u vezi sa koronavirusom – Večernje novosti su među prvima (u januaru) plasirale teoriju zavere da neko ovim virusom hoće da „Kinu baci na kolena”, o čemu je Raskrikavanje tada pisalo. Prenosili su i neutemeljene tvrdnje raznih sagovornika o tome da je koronavirus napravljen u laboratoriji, da će do juna nestati, pa i da je to „paravan Albancima da zaposednu sever Kosova”, što se nije dogodilo. Sve vreme su „ublažavale” opasnost koja preti od koronavirusa, pa su ga tako već na proleće „ispraćale” tekstovima „Srbija pobeđuje koronu – život se vratio, sve manje obolelih”, “Penzioneri prodisali”, i tvrdile da će epidemija proći dok stigne vakcina. Ništa od toga, kako se ubrzo pokazalo, nije bilo tačno.

Zanimljivo je da su Večernje novosti u oktobru o bandi Veljka Belivuka pisale kao o „novom klanu”, iako je KRIK već godinama objavljivao tekstove o povezanosti Belivuka sa državnim strukturama i krivičnim delima za koja je bio optuživan.

Kurir: Vučić glavni pozitivac, Đilas i Đukanović – negativci

Na naslovnim stranama Kurira u toku prošle godine objavljena je najmanje 163 neutemeljene manipulativne ili lažne vesti.

I ovaj tabloid ima sličnu „šemu” – negativno su predstavljali Dragana Đilasa i Mila Đukanovića, dok su Vučić i Putin i na njihovim naslovnicama bili pozitivci.

Đilas se u proseku jednom nedeljno našao na naslovnicama Kurira, od čega se najmanje 22 puta o njemu pisalo negativno, često i uz uvrede i zlonamerne fotomontaže poput jedne kada su ga predstavili kao klovna.

Sličan, negativan narativ, dominirao je i tekstovima o Milu Đukanoviću.

Sa druge strane, očekivano, najpozitivnije predstavljen političar u toku prošle godine u Kuriru je Aleksandar Vučić. Preko 140 pozitivnih vesti u vezi sa srpskim predsednikom bilo je na naslovnicama Kurira, a od toga je više od trećine bilo neutemeljeno, propagandno ili lažno.

Vučićeva uspešna politika oslikana je kroz saradnju sa Putinom od koga Srbija kupuje tenkove i jača vojsku. Čelično prijateljstvo predsednik gaji i sa „bratom Si”, koji je iz Kine poslao medicinsku opremu, respiratore i stručnjake za srpske bolnice. Kurir nije propustio ni da objavi da je čak 500 miliona Kineza videlo trenutak kada je Vučić najavio vanredno stanje u Srbiji i zatražio pomoć „braće Kineza”. „Diplomatsku pobedu” Vučić je postigao i sa Trampom prilikom posete Beloj kući u septembru.

Kurir je podjednako pozitivno izveštavao o predsednikovim posetama insitutcijama, gradilištima i važnim događajima. Nisu izostala ni njegova obraćanja građanima tokom kojih je uglavnom istican napredak Srbije.

Ovaj tabloid je takođe na naslovnim stranama objavljivao lažne i neutemeljene vesti u vezi sa virusom korona.

Još pre nego što je prvi slučaj ovog virusa uopšte zabeležen u Srbiji, objavili su da je „američki pisac pre 39 godina predvideo koronavirus”, a epidemiju najavio baš za 2020. Raskrikavanje je objasnilo da je ovo samo teorija zavere. Takođe, poput većine medija, Kurir je preneo „dramatično” upozorenje kardiohirurga Miljka Ristića da „mladi i zdravi umiru za dva dana”. Kako je Raskrikavanje pisalo, Ispostavilo se da je doktor informacije „pokupio” sa stručnog onlajn predavanja, na kojem je inače rečeno da za obdukovane pacijente nije bilo dokazano da su kovid pozitivni.

Da Vas podsetimo:  Dragi penzioneri, evo vam jedna kesica

Budžetsko finansiranje lažnih vesti

Prema javno dostupnoj dokumentaciji koju je Raskrikavanje sakupilo, u toku prošle godine ovih pet medija i njihovi izdavači su na konkursima za projektno sufinansiranje dobili više od 29 miliona dinara iz budžeta lokalnih samouprava.

Tako je „šampion dezinformisanja” Srpski telegraf dobio ukupno milion dinara od četiri opštine – Sombora, Novog Sada, Kikinde i Pančeva. Informer je sakupio nešto manje novca – oko 800 hiljada dinara, ali su njegovi Izdavači – „Insajder tim” i „Info It Media” samo od Beograda dobili još 5,9 miliona dinara.

Alo-u je nekoliko lokalnih samouprava prošle godine dodelilo najmanje 900 hiljada dinara, ali je njegov izdavač „Alo Media System” nagrađen sa još najmanje 8,6 miliona dinara za druge projekte. Najviše novca Alo je dobio od Grada Beograda – 5,7 miliona dinara.

„Večernje novosti” dobile su preko pet miliona dinara za realizaciju svojih projekata, a novine Kurir najmanje 700 hiljada dinara. Međutim, izdavač Kurira – „Adria Media” nije ostao „kratkih rukava”, pa mu je prošle godine dodeljeno još najmanje 6,9 miliona dinara za druge medije u njihovom vlasništvu, a ponovo je najviše dao Beograd – četiri miliona dinara.

Veze sa vlastima

Izdavač tabloida Informer je firma “Insajder tim” iz Beograda čiji je stoprocentni vlasnik Dragan J. Vučićević. Svoju bliskost sa režimom Vučićević nikada nije krio, naprotiv – u svojim javnim nastupima često ističe da je Vučićev simpatizer.

Vlasnik Alo novina i istoimenog portala je Saša Blagojević preko firme Alo Media System. On je ovaj tabloid otkupio 2017. godine od kompanije Ringier Axel Springer, a iduće godine je preko svoje druge firme, Global Media Technology, postao i stoprocentni vlasnik prorežimske televizije Studio B. Blagojević je, kako je pisao portal Pištaljka, dugogodišnji prijatelj ministra finansija Siniše Malog, sa kojim je išao u isto odeljenje gimnazije.

Srpski telegraf, takođe otvoreno prorežimski, osnovan je 2016. godine. Reč je o tabloidu u vlasništvu firme Medijska mreža iza koje stoje Ljubomir Dabović kao većinski vlasnik (55 odsto), dok Lazar Simić, Milan Lađević i Saša Milovanović imaju po 15 odsto vlasništva. Prema podacima iz impresuma, Milovanović je ujedno i direktor novina, a Lađević je glavni urednik. Njih dvojica su, kao i Vučićević, poznati po čestim javnim nastupima na prorežimskim televizijama poput TV Pink u kojima se “razračunavaju” sa opozicijom i medijima koji kritikuju vlast. Lazar Simić je, prema podacima iz KRIK-ove baze imovine političara, advokat koji je radio u kancelariji Igora Isailovića, poslovnog partnera premijerke Ane Brnabić i čoveka od poverenja bivšeg gradonačelnika Beograda, a sada ministra finansija Siniše Malog.

Kurir je od januara 2019. godine u vlasništvu Igora Žeželja. Izdavač Kurira je kompanija Adria Media Group, koja je nekada pripadala Aleksandru Rodiću. Iznos ove transakcije nije poznat, ali je u avgustu 2020. godine opoziciona političarka Marinika Tepić objavila ugovor iz oktobra 2018. godine prema kome je državni Telekom uložio 38 miliona evra u Žeželjevu kompaniju Wireless media, koja je sada indirektni vlasnik Kurira. Tepić je tvrdila da je upravo ovim novcem Žeželj kupio Kurir, dok Telekom nikada nije demantovao postojanje ugovora niti da je uložio milione u firmu Igora Žeželja.

Večernje novosti su od 2019. godine u vlasništvu javnosti dotada nepoznatog biznismena Bojana Rajića. Ovu novinu je za oko 2,5 miliona evra kupila njegova firma Media 026 iz Vučka u predgrađu Smedereva od tadašnjeg vlasnika štamparije Borba. Kako je Raskrikavanje tada pisalo, zanimljivo je što je tada registracionu prijavu za osnivanje firme Media 026 Agenciji za privredne registre podneo Igor Isailović, advokat poznat po svojim vezama sa ljudima iz vlasti, pre svega Sinišom Malim kome je vodio poslove sa of-šor firmama.

Marija Vučić, Milica Ljubičić, Vesna Radojević

Izvor: Raskrikavanje

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime