Od rakija najviše pijemo šljivovicu i dunjevaču

Kažu istraživanja.......

0
86
Foto: Nova ekonomija

Ugostitelji koji posluju u Srbiji kažu da su rakije od šljive i dunje među najtraženijim pićima. Podaci o maloprodaji pokazuju da je rakija, po prodatim količinama, na drugom mestu.

Kako pišu Biznis i finansije, Beograd prednjači sa kvalitetom ponude, ali se širom Srbije još poslužuje takozvana rakija „brlja“, tvrde poznavaoci te oblasti.

Šta se od žestokih alkoholnih pića u Srbiji pije „na belo“, koliko i kakvog kvaliteta, dosta zavisi od toga gde se alkohol kupuje i konzumira.

U domaćim ugostiteljskim objektima se sve više traže kvalitetna žestoka pića, pa zato postaju sve popularnije domaće zanatske destilerije koje u restorane i kafiće ulaze „na mala vrata“.

Njihove proizvode vole domaći gosti, a stranci, skoro bez izuzetka, žele da probaju samo srpska pića. S druge strane, poznavaoci ovog tržišta kažu da u trgovinama preovlađuje prodaja manje kvalitetne i jeftinije „žestine“, te da popularnost ne gube ni „unučići“.

Marko Minić, direktor razvoja u kompaniji „G3spirits“, koja je četvrti najveći uvoznik žestokih alkoholnih pića u Srbiji, tvrdi da se kod nas u prodavnicama uglavnom kupuju jeftina domaća pića. Ova kompanija najviše uvozi votku, a zatim viski.

Minić navodi da uvozna žestoka alkoholna pića u ukupnoj potrošnji učestvuju sa oko sedam odsto, pri čemu se oko 70 odsto troši u HORECA sektoru, a preostalo se kupuje u trgovinskim lancima i prodavnicama.

„Na razvijenijim tržištima ti procenti su viši u korist trgovinskih lanaca. To što se pića iz uvoza manje kupuju u trgovinama je pokazatelj niske kupovne moći građana“, kaže Minić.

U trgovinskom lancu „Delhaize“, u okviru cele kategorije alkoholnih pića, piva i vina čine 80 odsto ukupnog prometa. Na policama, među žestokim alkoholnim pićima, nalazi se 40 domaćih proizvođača. Najtraženija domaća alkoholna pića su gorki liker i vinjak, a glavni konkurent domaćoj proizvodnji u ovoj kategoriji je viski.

Da Vas podsetimo:  Trese se Srbija, rađaju se rudnici

U trgovinama lanca „Univerexport“ jaka alkoholna pića takođe čine petinu ukupnog prometa alkoholnih pića. Od domaćih se najviše prodaju likeri, rakije i vinjaci, a od uvoznih viski, votka i džin.

Ukoliko stavimo po strani rakiju i industrijsku proizvodnju vinjaka, votke, brendija, Srbija je tek na početku razvoja proizvodnje kvalitetnih jakih alkoholnih pića, ocenjuje Jovica Stojković, direktor vinoteke „Gin&Wine“, koji je ujedno i proizvođač džina. Ipak, promene na tržištu su vidljive.

Prema njegovim rečima, sve više ljudi se okreće malim proizvođačima i u ovoj kategoriji, a skoro svi stranci žele da probaju samo domaće proizvode.

„Ako izuzmemo vina, u našem objektu su najprodavanije rakije. Šljiva i dunja su ’rame uz rame’, zatim idu kajsija i viljamovka. Nakon toga slede džinovi. Pored našeg, imamo u ponudi nekoliko destilerija. I na trećem mestu je viski“, navodi Stojković.

Slično iskustvo ima i Milica Sužnjević, vlasnica restorana „Supermarket Deli“, s tim što je kod njih prodavanija dunja od šljive, pa čak i od vina, dok je od stranih žestokih pića najtraženiji viski. Sužnjević ističe da im je pri izboru žestokih pića najvažniji kvalitet koji je već prepoznat na tržištu i dodaje da stranci najviše piju domaća pića, dok domaći „šaraju“, a žene neretko biraju alkoholne koktele.

Domaćim proizvođačima, međutim, nije lako da se probiju ni na trgovačke police, ni u ugostiteljske objekte.

„Malima su do nedavno vrata bila zatvorena, jer veliki brendovi daju velika sponzorstva i ’zaključaju’ te pozicije u ugostiteljskim objektima. To se polako menja, jer ugostitelji postaju svesni da njihovi gosti žele da konzumiraju domaće i kvalitetne proizvode, pa su sada vrata odškrinuta. Uz dobar rad, promociju i edukaciju tržišta domaća jaka alkoholna pića će biti sve zastupljenija“, uveren je Jovica Stojković.

Da Vas podsetimo:  BAKA STANA NAPUNILA 100 GODINA: Ne nosi naočare, pije kaficu sa komšinicama i jede sve što snajka spremi!

Prema podacima istraživačke kuće „Retail Zoom“ za period od oktobra 2020. do septembra 2021. godine, kraljica u maloprodaji je votka sa udelom od 27 odsto, rakija je na drugom mestu sa 24 odsto, a na trećem je brendi sa 19 odsto. U Srbiji dobro prolazi i viski, koji učestvuje sa sedam odsto u maloprodaji.

Razlog za to što, uprkos velikoj popularnosti, rakija nije na prvom mestu po prodatim količinama u trgovinama mogu biti i „vesele mašine“ u dvorištima, koje i dalje rade punom parom u proizvodnji rakije za sopstvene i potrebe komšiluka, pa i šire.

Proteklih godina u Srbiji su se otvorili i specijalizovani barovi, a jedan od najstarijih i najpoznatijih, „Rakija bar“ u ponudi ima više od 50 različitih domaćih rakija i likera na bazi rakije. Osim toga, gosti mogu da probaju i koktele sa rakijom, čokolade sa rakijom, kafu sa aromom šljivovice i mnoge druge zanimljive kombinacije.

Branko Nešić, vlasnik „Rakija bara“ i proizvođač svih pomenutih rakija, kaže za B&F da je najtraženija šljivovica, pogotovo stari destilati koji su odležali desetak i više godina u hrastovim buradima, a nakon toga dunjevača. Domaći gosti su najveći ljubitelji šljivovice, dok stranci degustiraju više različitih rakija uz mezetluke koji im se poslužuju.

Jovica Stojković primećuje da je u odnosu na situaciju od pre desetak godina, kvalitet žestokih pića u ugostiteljskim objektima sve bolji, posebno u većim gradovima.

„U Beogradu nema više toga da se iz balona pretače rakija u flaše, što je delom i rezultat oštrijih inspekcijskih kontrola“, smatra Stojković. Milica Sužnjević potvrđuje za B&F da su inspekcije česte i naglašava da će svaki ugostitelj koji drži do sebe u ponudi imati samo akciznu robu.

Isti utisak deli i Branko Nešić, bar kada je reč o Beogradu i dodaje da je kvalitet rakija u prestoničkim lokalima trenutno na visokom nivou, jer se pojavilo mnogo malih, zanatskih destilerija koje proizvode odlične voćne rakije.

Da Vas podsetimo:  Šta je sa „našim“ strankama?

„Za razliku od pre desetak godina, kada je rakija tek polako zauzimala mesto na policama, danas je situacija mnogo bolja zbog većeg izbora i kvaliteta proizvoda, ali i zato što ugostitelji bolje poznaju ovu kategoriju pića“, ocenjuje Nešić.

Marko Minić podseća da Srbija ipak nije Beograd i napominje da se poreklo i kvalitet žestokih pića u prodaji razlikuju među regionima, gradovima, pa čak i među različitim tipovima objekata.

„U užem centru Beograda sigurno nećete naići na pića sumnjivog kvaliteta, bez akcizne markice. Međutim, ukoliko se ode malo dalje, takva mogućnost nije isključena, posebno u objektima za razne proslave gde mislim da se i dalje ne zna šta gosti piju“, naglašava Minić.

Kako napominje, takvi objekti najčešće rade vikendom, kada gotovo da nema inspekcije, koja ih i ne obilazi često. Situacija je upitna i u ostatku Srbije, svi će imati na polici neku šljivu da se vidi, ali je pitanje šta je u flaši.

„Poljoprivredna inspekcija nema mogućnost uzorkovanja na licu mesta, iako već dugo postoji inicijativa da se to omogući“, dodaje Minić.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime