VLADIMIR UMELjIĆ: O OTVORENOJ RANI

0
103

Razgovor sa istoričarom, pravoslavnim filozofom i književnikom Vladimirom Umeljićem o njegovom novom naučnom delu, koje će u izdanju izdavačke kuće „Prometej“, Novi Sad, biti predstavljeno na predstojećem Sajmu knjiga (nedelja, 22.10.2023. u 15.00).

P: Na predstojećem Sajmu knjiga će biti predstavljene dve Vaše nove multidisciplinarne studije, jedna sa naučno-istorijskim težištem a na temu Srbocida, genocida nad Srbima u hrvatskoj državi 1941-1945, naslovljena sa: „Kada mrtva usta progovore (O Srbocidu hrvatske države 1941-1945.)“ i jedna jezičko-filozofska: „Istina u svetu relativizma i nihilizma ili kako se vlada ljudima“. Kada se podsetimo na to da ste 2013. dobili „Nagradu Akademije Ivo Andrić“ za najbolju satiričnu knjigu godine a 2022. „Nagradu Janko Veselinović“ za najbolji istorijski roman godine na srpskom jeziku, zašto ovog puta zapravo niste zastupljeni književnim, nego naučnim delima?

V.U. Rekao bih da to diktira naša momentalna i vrlo nezavidna međunarodno-politička situacija, naš istorijski trenutak. Nužno je i hitno prosvećivanje, rasvešćivanje i saborno okupljanje našeg naroda, da bismo se izborili sa aktuelnom krizom i izašli iz nje što manje oštećeni. Naučni instrumenti su primereniji od književnih, kada se čovek bori za istinu a u službi preživljavanja naciona, osuđenog na stanište na granici svetova, koja upravo gori.

I – to nije nikakva patetika, već surova stvarnost.

 

P: Ne može se naravno očekivati od autora da postavi dve svoje knjige u konkurentski odnos, no ipak pitanje – kako Vi vrednujete ova dva različita dela? Filozofska studija npr. tematizuje Vašu originalnu teoriju definicionizma, o kojoj Vam je najveći živi korifej jezičke filozofije, Noam Čomski, već 2010. napisao „da on sam nikada nije došao na tako zanimljive ideje i da će gledati da u budućnosti radi na taj način“.

V.U. Radi se o različitim težištima tj. polaznim pozicijama, ali o suštinski istim pitanjima, o istorijskoj istini i njenom fundamentalnom značaju za svaki, pa i za naš narod. Filozofsko razmatranje je za preporučiti onima, koji žele da što više, dublje i temeljnije saznaju o pozadini, osnovi zbivanja koja se kako nama, tako i čitavom čovečanstvu dešavaju a naučno-istorijsko je vrlo konkretno i smelo bi da bude bliže i prijemčivije za čitaoce. Kako mi je prof. dr Jelena Guskova, direktor Centra za noviju balkansku istoriju Ruske akademije nauka napisala: „Pažljivo sam pročitala Vašu studiju i mogu da kažem da je ona važan doprinos nauci – teoriji (filozofija) i praksi (istorija) fenomena genocida, što do sada još niko nije radio.“

Radi se, dakle, o dva komplementarna dela, ona se dopunjuju i međusobno obrazložavaju.

P: Šta je novo, što nudi ova naučno-istorijska studija o Srbocidu hrvatske države 1941-1945?

V.U. Kao prvo, koncept. U prvom delu prevashodno dolaze do reči preživele žrtve genocida nad Srbima, Jevrejima i Romima u NDH i naročito njegove strašne paradigme, logora smrti Jasenovac. Jedan deo tih iskaza je malo a jedan deo potpuno nepoznat stručnoj i opštoj javnosti, novootkriven. Ta svedočenja su od ogromne važnosti, jer kada mrtva usta nevinih progovore, ona govore samo istinu, ovde o najstravičnijem stradanju srpskog naroda u istoriji.

Drugi deo se bavi „roditeljima, babicama i hitnom pomoći“ Srbocida 1941-1945, dakle Vatikanom i lokalnim hrvatskim rimokatoličkim klirom, i njihovom ulogom pri ovom konkretnom zločinu, koja inače u ovoj formi i meri nedostaje kod druga dva velika genocida sredinom evropskog 20. veka, pri Holokaustu nad Jevrejima i Porajmosu (Samudaripenu) nad Romima.

Težište završnog dela razmatranja leži na vrlo zabrinjavajućem i samo politički motivisanom trendu poricanja i same činjenice genocida nad Srbima u hrvatskoj državi 1941-1945, koje zdušno i konsekventno podržavaju i promovišu šta više i aktuelni „najviši srpski autoriteti“ za to pitanje (po dodeljenim im zvanjima i funkcijama).). Taj trend i proces sam u rukopisu označio kao potencijalno završni genocidni čin, po principu: „Ubijanje istorije = ubijanje nacionalne svesti = ubijanje nacije“.

Kada, naime, mrtva usta nepokajanih zločinaca progovore, ona isuviše često lažu.

P: Vi pristupate ovom problemu multidisciplinarno i kako istoričarka prof. dr Mira Radojević, akademik SANU, u svojoj uvodnoj recenziji piše: „Pročitavši ovo delo, ne bismo mogli da kažemo kom „žanru“ pripada, s obzirom na to da već od prvih stranica uzbuđuje i uznemirava mnogostrukim pristupima, budući da istovremeno predstavlja sabrano istorijsko znanje i istoriografsko istraživanje, filozofsko-etičku raspravu, teološko tumačenje, psihološko i sociološko posmatranje istraživanog pitanja, politikološke osvrte…“

Zar to mnoštvo pristupa ne otežava čitaocu razumevanje tematike?

V.U. Ne, naprotiv. Genocid je vrlo kompleksan fenomen i stoga je primereno i korisno poslužiti se metodologijama različitih naučnih disciplina, prevazići njihove (ionako samo dogovorne) granice, da bi se shvatio taj mehanizam i proces, taj „najstrašniji zločin, koji istorija čovečanstva poznaje“, kako je to Rafael Lemkin izrazio. Samo na osnovu prepoznavanja svih međusobno povezanih uzročnih i pratećih faktora postaje moguće slediti profilaktičkom i duboko humanističkom principu: „Nikad više!“, dakle preduprediti ponavljanje zločina.

P: Kako, međutim, shvatiti da Vi u jednoj raspravi o Srbocidu, genocidu 1941-1945, tematizujete i npr. vatikansku trgovinu „oproštajem grehova“ i unosnih položaja i funkcija (Simonija) u 14-16. veku, dodirujete šta više i jezuitsku robovlasničku državu u današnjem Paragvaju 1609-1767, potom masovno pokatoličavanje i sledstvenu denacionalizaciju Srba zapadno od Drine 1846-1941, onda promenu paradigme u redovima nemačkih političkih i akademskih elita na kraju 20. veka, pa sve do aktuelnog oružanog sukoba u Ukrajini?

V.U. Zločin genocida je, još jednom, vrlo kompleksan fenomen i on u evropskom 20. veku vrlo jasno reflektuje kontinuitet istorije. Njegova geneza se, dakle, ne može razmatrati izvan sveukupnog istorijskog konteksta, on nije nastao u nekakvom vakuumu.

Da Vas podsetimo:  Jedan Savindan u komunističkoj Srbiji

Zapravo neprevidiva, ali retko tematizovana činjenica je, naime, da svi počinitelji velikih genocida u Evropi sredinom 20. veka primarno pripadaju zapadnoj kulturološkoj tradiciji, koju je više od 1.500 godina bitno determinisao Vatikan, a da žrtve velikih genocida u Evropi sredinom 20. veka (Jevreji, Romi, Srbi) primarno ne pripadaju dotičnoj tradiciji, da su kontinuirano bili i ostali tretirani kao „niža rasa“, „strano telo“ i „remetilački faktor“, bez obzira na njihove evidentne doprinose (ne samo, ali i) toj tradiciji. „Pripremna“ dehumanizacija potonjih žrtava (i bitni preduslov) ovih zločina je, znači, vrlo dugo trajala i njeni nosioci su bile svi faktori moći, sve vodeće elite Zapada, kako svetovne, tako i duhovne.

Najkasnije od vatikanskih „Pacovskih kanala“ po završetku Drugog svetskog rata, kojima su hiljade i hiljade hrvatskih i nemačkih ratnih i genocidnih zločinaca pobegli od pravde, prepoznatljivi su crkveno-ideološki, ali i finansijski interesi i motivi Vatikana pri tome. Jedan vrlo visoko rangirani funkcioner rimokatoličke hijerarhije, monsinjore Renato Dardoci, potvrdio je npr. da su velika materijalna sredstva pobijenih žrtava genocida u Hrvatskoj 1941-1945. (ali zaobilaznim putem – preko SAD i na osnovu američke posleratne zaplene nacističkog plena – i još mnogo veća imovina jevrejskih žrtava genocida u zoni uticaja nacističke Nemačke) završila u Vatikanu. Ta sredstva su potom, u vreme pape Jovana Pavla II – barem delimično, tj. u visini od oko 100.000.000 US $ – bila upotrebljena za finansiranje aktivnosti sindikata „Solidarnost“ u papinoj poljskoj postojbini, kao početka uspešnog razbijanja Varšavskog pakta i Sovjetskog Saveza.

Pri suđenju Vatikanskoj banci, Franjevačkom redu i Švajcarskoj nacionalnoj banci zbog profiterstva pri genocidu u NDH 1941-1945. u San Francisku, o kome 2006. izveštava izraelski list „Haaretz“, vatikanski advokati su šezdeset godina po završetku Drugog svetskog rata i genocida hrvatske države nad Srbima, Jevrejima i Romima šta više izašli s tvrdnjom da je „genocidni tretman žrtava tadašnje hrvatske države bio jedan dozvoljeni čin“ („Lawyers for the Vatican Bank including Pope Benedict’s personal attorney have argued that genocide committed in Croatia during the Second World War by a Nazi regime was permissible under international law.“).

Samo Ante Pavelić je, po ovim izvorima, predao Vatikanu genocidni plen u visini od stotina miliona švajcarskih franaka i potom „Pacovskim kanalima“ bio prebačen u Argentinu. U odnosu na njega konstatuje američka vojna kontraobaveštajna služba CIC 1947. uz to i sledeće: „Pavelićeve veze su toliko visoko plasirane i njegova trenutna pozicija je toliko kompromitujuća po Vatikan, da bi njegovo izručenje predstavljalo jedan uništavajući udarac za Vatikan.“

SAD i Velika Britanija su pomagale Vatikanu pri ovome i jedan primarni istorijski izvor potvrđuje: „Jedna od posledica ove politike je bila, da su čak desetine hiljada osumnjičenih za ratne zločine u Italiji bile samo premeštene i sačuvane za buduće aktivnosti, kao što je to npr. bila SS-divizija ukrajinskih nacista (…) Već u kasnim četrdesetim i ranim pedesetim godinama SAD i Velika Britanija su počele da organizuju paramilitarističke grupe pod nazivom „Ostati u pozadini“ („Stay behind“), snabdevene mašinskim pištoljima i eksplozivom, zlatom i radio-stanicama, itd. u svrhu angažovanja „pri neminovnom predstojećem ratu protiv Sovjetskog Saveza“

Ukazuje se dakle na kontinuitet istorije, na spregu i interakciju prostorno i vremenski navodno odvojenih, međusobno nezavisnih zbivanja, što je i akademik Mira Radojević u svojoj uvodnoj recenziji prepoznala i oslovila:

„Iznad svega, čini nam se, nalazi se činjenica da su u istoriji, dugoj nekoliko stotina godina, duboko i čvrsto povezane, a međusobno uzrokovane naizgled udaljene pojave i događaji, zbog kojih prošlost ne može da ostane tamo gde u svojim iluzijama smatramo da treba da joj bude mesto.“

P: No bez obzira na multidisciplinarni naučni prilaz ovoj očigledno vrlo složenoj problematici, naslov Vašeg razmatranja glasi „Kada mrtva usta progovore (O Srbocidu hrvatske države 1941-1945.)“ Da li to znači da je težište ipak na iskazima preživelih žrtava?

V.U. Naslov odražava enormnu važnost iskaza neposrednih očevidaca i svedoka svog vremena za nauku, reflektuje istovremeno esencijalnu dimenziju svakog razmatranja ove tematike, onu ljudsku (žrtve), odnosno neljudsku (počinitelji zločina, plus oni koji ga naknadno – i time saučesnički – relativizuju ili šta više poriču).

Ono čemu se obraća nedovoljna pažnja, to je činjenica da su preživele žrtve doduše napustile Jasenovac (Jadovno, Aušvic, Dahau…), ali da Jasenovac nikada nije napustio njih i šta više da se to prenosi i na sledeće generacije. Ta pojava ima i svoje medicinsko ime, „transgeneracijska traumatizacija“. Jedan primer:

Jedna ovde navedena preživela žrtva Jasenovca je i posle odlaska iz zemaljskog pakla hrvatske države 1941-1945. i vraćanja životu, doživotno ostala jedna mučenica logorskog sistema Jasenovca, koja je pokušavala da svog sina poštedi tih stravičnih saznanja. To se može razumeti i mora poštovati, iako predstavlja veliki gubitak za proučavanje tog dela istorije, ali i primer pogrešnog ophođenja sa prošlošću, jer potiskivanjem i prećutkivanjem preživljenog se ne htejući forsira ta „transgeneracijska traumatizacija“, tako medicina tj. psihologija.

Tako njen sin svedoči o jednom prisluškivanom kazivanju svoje majke i potvrđuje, pored ostalog, da i deca tih logorskih žrtava isto tako pripadaju nevinim i nepitanim mučenicima, koji doživotno (i uzaludno) traže objašnjenje ljudskog zla i izopačenosti:

Da Vas podsetimo:  Noć u Mojkovcu uz spomenik herojima ili Šta je smislena a šta besmislena smrt?

„Majka je stegnutog grla pričala o klanju dece na tom strašnom mestu i o kricima i molbama dece: „Čiko, nemoj da nas kolješ!“, na šta bi koljači odgovarali: „Ne brini, čika će to polako…“

To sam čuo, kada je pričala iza zatvorenih vrata sa svojim drugaricama iz Udruženja logoraša Stare Gradiške. Posle bih čuo kako sve zajedno plaču. Imao sam tada možda osamnaest godina i stajao sam ispred zatvorenih vrata i prisluškivao.

Jedan drugi put je bilo reči o malom detetu, koje su ustaše uz smeh i pocikivanje presecali testerom…

A kada su 1999. NATO-avioni počeli da bacaju bombe i šalju rakete, kada su odjeknule prve eksplozije u Beogradu, moja majka je izbezumljeno trčala po stanu i vikala – opet počinje, sve će se ponoviti, opet počinje…

Potom je pala u krevet, nije više jela i topila se svakim danom sve više, postala nepokretna, jer meso se gubilo, koža pripajala za kosti… Uskoro je morala u bolnicu, infuzije, nega, jer nepokretna i ništa nije uzimala u usta…

Jednog jutra su me pozvali iz bolnice, otišao sam da se oprostim.

Tada su mi rekli da je pred to jutro ustala iz kreveta, teturala se hodnikom i vikala – dolaze, opet dolaze, sklanjajte decu, sakrivajte ih! Pitao sam, kako, pa bila je nepokretna?

Lekar je raširio ruke, sestre su slegale ramenima…

Prijatelju, to je sve tako strašno, da ne može da stane u mozak a da ga ne ošteti… Ne jednom sam tražio pomoć psihologa… Izvini za ove redove, ako su preiskreni, ali izgleda da imam u sebi neki rezervoar „okeanske“ tuge i besa, za koji je možda kriv recesivni gen, preko koga se prenose kapsulirane traume kroz sedam generacija…“

P: Recite nam nešto o završnom delu ovog Vašeg razmatranja, o „trendu poricanja i same činjenice genocida nad Srbima u hrvatskoj državi 1941-1945.“ Jer tu razmatrate upravo tu esencijalnu dimenziju, onu „neljudsku (počinitelji zločina, plus oni koji ga naknadno relativizuju ili šta više poriču)“.

Taj trend je odavno prisutan u dobrom delu hrvatske istoriografije, to znači nije ništa novo. Ovde sam, međutim, uzeo kao primer jednog prominentnog nemačkog istoričara u našem vremenu, doktora nauka i u međuvremenu univerzitetskog profesora, Aleksandra Korba. On je doktorirao u Berlinu na tu temu i dobio najvišu ocenu za svoj finalni „naučni“ zaključak, naime – u hrvatskoj državi 1941-1945. nije se desio nikakav genocid nad Srbima. To je, po njemu, samo „srpska izmišljotina, cinični falsifikat istorije i mitomanija“.

Te njegove tvrdnje sam analizirao i argumentovano pobio već 2012. u Zborniku Matice srpske za društvene nauke 4/2012, br. 141, str. 523-550, Novi Sad: „Promena paradigme u nemačkoj istorijskoj nauci: U hrvatskoj državi 1941-45. nije izvršen genocid nad Srbima?“

No ovde je to prošireno, produbljeno i „obogaćeno“ jednom novom dimenzijom.

P: Vi sada govorite o, kako ste to nazvali, „aktuelnim najvišim srpskim autoritetima“ za to pitanje (po dodeljenim im zvanjima i funkcijama)“? Konkretno o nosiocima Muzeja žrtava genocida? One srpske institucije, koja bi trebalo da bude pandan jevrejskom Jad Vašemu? Po kom pitanju ih oslovljavate, po neprestajućoj kontroverzi oko broja žrtava Jasenovca?

V.U. Da, u pravu ste, to bi trebalo da bude pandan s pravom visoko cenjenom jevrejskom Jad Vašemu. I ne, ne radi se primarno o ovom inače važnom i, istovremeno, vrlo senzibilnom pitanju broja žrtava, jer Jovan Dučić je bio u pravu kada je rekao: „Umrijeti to nije ništa, ali biti zaboravljen, to je najsvirepija odmazda smrti nad životom“. Kao i Matija Bećković: „Niko nije toliko mrtav, kao onaj kome se puca u dušu“.

Taj broj je, naime, otvoren, nije utvrđen i diskusija o tome je legitimna.

Jedino što se dotičnima u tom konkretnom kontekstu može prebaciti, to je netolerancija, arogantnost, nedostatak i rudimentarne kulture dijaloga, nedostojna frazeološka difamiranja neistomišljenika, koja nemaju šta da traže ni u svakodnevnici a kamoli u jednoj akademskoj diskusiji.

Radi se međutim o mnogo važnijem, jer osnovnom aspektu ove problematike, o „crvenoj liniji“, čijim prelaskom prestaje svaka diskusija. Radi se o njihovoj podršci, promovisanju i stavljanju javnih tribina i naučnih konferencija na raspolaganje nekome, kao što je Aleksandar Korb, da bi zastupao i širio svoje stavove, npr. da su uslužnici hrvatske države 1941-1945. srušili stotine srpskih pravoslavnih crkava samo „jer su njihovi tornjevi služili partizanima kao osmatračnice“, da je koncentracioni logor Jadovno bio jedna vrsta državnog „socijalno-ekonomskog projekta zapošljavanja Srba i Jevreja“, da se „najveće umiranje u Jasenovcu desilo usled jedne prirodne nepogode, izlivanja Save“, da su ustaše ubijale „haotično i mestimično, usled straha od svojih protivnika“ (verovatno i od njihove dece?), da je nasilno pokatoličavanje Srba imalo zapravo „sekularni karakter“, nije dakle imalo nikakve veze niti sa Vatikanom, niti sa hrvatskim rimokatoličkim klirom i sl. Tja, verovatno su čin pokatoličavanja Srba sprovodili pijačni prodavci živine, ko zna?

A tom i takvom Korbu je vladika Jovan (Ćulibrk) spremno dao reč na naučnom skupu „Novomučenici: Poliperspektiva“, koji je u organizaciji njegove Pakračko-slavonske eparhije SPC i Muzeja žrtava genocida 2019. održan u Srpskoj pravoslavnoj gimnaziji „Kantakuzina Katarina Branković“. I to nije smetalo ni (istim) organizatorima međunarodne naučne konferencije o genocidu i Holokaustu, održane već aprila 2016. godine u Beogradu, da ga uvrste među učesnike.

Dok je Muzej žrtava genocida u Beogradu, čiji je direktor tada bio istoričar Veljko Đurić Mišina, 25. 7. 2019. ugostio Korba koji je razgovarao o genocidnim temama sa dvojicom saradnika muzeja, Stefanom Radojkovićem i Bojanom Arbutinom. Taj, prepričani razgovor objavljen je potom u Godišnjaku za istraživanje genocida (sv. 12/1, 2020.) na čak 26 strana.

Da Vas podsetimo:  Pravi kraj rata

Kako to shvatiti?

P: Možda kao praktikovanje pluralizma, tolerantnosti, poštovanja slobode mišljenja i govora?

V.U. Tja, tako nešto bi se moglo (eventualno) uzeti u razmatranje samo u vrlo neverovatnom slučaju da se pojavi vest, da je Jad Vašem sa istim obrazloženjem organizovao jednu međunarodnu konferenciju o Holokaustu i pozvao kao referenta rimokatoličkog biskupa R. Williamson-a, člana vođstva uticajnog „Bratstva Sv. Pija X“, koji u jednom intervjuu švedskoj televiziji 2008. ponavlja svoj stav o Holokaustu, već 1988. iznet u javnost:

„Holokaust je jedna jevrejska izmišljotina, kojom oni žele da nas bace na kolena, da bi iznudili akceptiranje svoje države Izraela.“

Kakva je razlika po pitanju istorijske istine o zločinima genocida između njega i Aleksandra Korba, koji već godinama neumorno ponavlja da je Srbocid hrvatske države 1941-1945. „samo jedna (veliko)srpska nacionalističko-komunistička konstrukcija, gajenje ciničnog kulta žrtava, laž srpskog sveštenstva i vlasti, mitomanija“?

P: Šta mislite o javljanju u medijima u aprilu ove godine: „Akreditovan obrazovni program Muzeja žrtava genocida za nastavnike istorije: Učenje o genocidu počinjenom nad Srbima Ministar prosvete Branko Ružić potpisao je rešenje kojim je obrazovni program Muzeja žrtava genocida pod nazivom „Učenje o genocidu počinjenom nad Srbima“ stekao najviši mogući status, a to je status programa od javnog interesa.“?

V.U. Samo pohvalno, odavno primereno tj. neophodno. No s obzirom na aktuelno stanje stvari, legitimno je i samo konsekventno pitanje, da li će i ko u dogledno vreme pozvati i npr. Aleksandra Korba, da poučava srpske nastavnike o nepostojanju Srbocida hrvatske države 1941-1945, da bi oni potom u tom smislu prosvećivali srpsku decu?

Tako da kako nastavnici istorije, tako i deca mogu da uče i konačno saznaju, da su samo „navodno krvoločne“ ustaše bili u suštini „sanjari i vizionari“, koje su Srbi „perfidno satanizovali“, tako doslovce Aleksandar Korb.

Promena srpske svesti od malih nogu? I to ne od strane Zapada, već autorizovano od strane ove srpske „ustanove kulture od prvorazrednog nacionalnog značaja“? A po mogućstvu, za plašiti je se, i od najvišeg predstavnika SPC po ovom pitanju?

Zašto zapravo da ne, kada su mu već tako spremno stavili 26 stranica u glasilu Muzeja žrtava genocida na raspolaganje i organizovali javne tribine u Beogradu, Zagrebu i Banja Luci da propagira svoje stavove? Stavove, koji se legitimno mogu označiti kao nenaučni, jer otvoreno ustašofilni i papofilni, ali i nečasni, nemoralni.

U tom slučaju bi se, naime, krug definitivno zatvorio, to bi zaista bilo ravno onome, što ja označavam kao potencijalno završni genocidni čin, po principu: „Ubijanje istorije = ubijanje nacionalne svesti = ubijanje nacije“.

P: Vaša kritika, osuda zvuči prilično oštro. Očekujete li neke teže posledice, napade?

V.U. To ni u kom slučaju nisu nikakve osude, jer ne priliči mi uloa nekakvog sudije, ja samo registrujem i obrazložavam – provereno i proverljivo – stanje stvari, stvarnost. I da, očekujem čak masivne napade, ali ne i kontra-argumente, jer njih jednostavno – nema. To znači, kako sam gore već naveo, za očekivati su samo nove demonstracije netolerancije, arogantnosti, nedostojnog frazeološkog difamiranja.

No to me ne dodiruje, eventualno zabrinjavajuće bi bilo samo ukoliko bi oni počeli da me hvale. Ne verujem, međutim, da poseduju toliko fantazije. Jedno od iskustvenih saznanja do kojih sam došao naime glasi, da je čovek gospodar neizgovorenog i sluga izgovorenog. Oni će znači, za bojati je se, i dalje služiti onome, što su izgovorili i u čijem smislu su delali. Mogućnost njihovog preispitivanja samih sebe (= pokajanja) bi svakako ne samo meni mnogo više značila.

P: Želite li da zaključno kažete par reči o sebi, kao autoru ovog dela? I kao aktivnom učesniku brojnih događanja, koje ste u tekstu oslovili i koja poseduju i izvesnu istorijsku dimenziju? O polemikama sa vrhunskim nemačkim političarima, kontaktima sa Henri Kisindžerom i NATO-Generalnim sekretarom Solanom, kao i o brojnim nastupima na nemačkoj televiziji u vreme NATO-napada na Srbiju i Crnu Goru 1999, sa milionima gledalaca, o prepisci sa Haškim tribunalom? O dodirnim tačkama, saradnji i zajedničkim aktivnostima sa srpskim velikanima duha, sa Miloradom Ekmečićem, Dejanom Medakovićem, Smiljom Avramov, Predragom Dragićem Kijukom, da pomenemo samo nekoliko njih, koji nisu više sa nama?

V.U. Ne na prvo pitanje, jer u skladu sa drevnom vizantijskom i sa srpske strane preuzetom tradicijom, autorski princip je nevažan, svako ljudsko delo je naime samo vrlo bledi, majušni odblesak prvobitnog stvaralačkog čina Tvorca.

A učestvovanje u različitim događanjima, to se dešava kada se čovek bavi narodnim poslom, on postaje u većoj ili manjoj meri svedok svog vremena, jer ta delatnost nije niti hobi, niti „sezonski rad“, već životno opredeljenje.

Što se tiče gore pomenutih (i nepomenutih) duhovnih veličina, saradnja sa njima na zajedničkom poslu, na istim projektima vazda je bila privilegija, čast i prilika da se od njih uči. Utoliko je uvek bilo izglednije da će se produbiti zajednički ostavljeni dobri tragovi iz zlog vremena za neke buduće generacije.

(PEČAT, br. 779, Beograd, 22.09.2023.)

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime