Hoće li nam Bakir, Benjamina, Bisera i drugi B[…]B objasniti do kojih se granica smatra pristojnim laganje o istoriji Bosne? I za kad su planirali da tamo istrebe Hrvate — kao što su u „BH-Fed“ već istrebili Srbe
Novi krojači bosanske istorije hoće da budu ono što su od Avde i Tunje o njoj čuli 27. sept. 1993, tj. da su svi stanovnici Bosne bili Bosanci, Bošnjani, Bošnjaci, ali bi da zabrane da se čuje i nešto mimo toga, tj. da su oni gorepomenuti svi bili — Srbi.
O čemu bi im se moglo doturiti mnogo potvrda, ali ćemo se mi ovde zadovoljiti tek dvema.
Prva. Nova pamet Bakir Efendije i ona stara Safvet-bega Bašagića (/od Trebinja do Brodskijeh vrata / nije bilo Srba ni Hrvata/) lome se na pismu „Nekoliko Herc. Muhamedanaca za sve ostale“ objavljenom u zadarskom Srpskom listu 1887: „U fratarskom vašem »Narod. Listu« od nekog vremena povela se riječ i o nama muhamedancima, kao tobožnjim Hrvatima. Odavno smo se nakanjivali, da vam jednu za uvijek rečemo, no oklijevali smo sve dotle, dok i vaši bezobrazluci nijesu granicu prekoračili. Sad, kad ste se pošteno i na svu mjeru nalagali, evo vam ovdje otvoreno kažemo, da je to pitanje suviše rano donešeno, a kad ono potpuno sazrije, sve ćemo biti prije, samo Hrvati nikad ni dovijeka.“ Navodeći tvrdnje „mostarskih fratrova“ da su „mnogi muhamedanci sa latinima zbog tobožnje Hrvatske misli zatvoreni bili“, u pismu se dalje naglašava: „Na to vam prosto velimo: da vi to lažete a za lažce sve ćemo vas dotle držati, dokle god vi javno ne imenujete te muhamedance, pa da ih vidimo koliko ih je na broju, kakvi su po staležu i zanimanju i kakvog su vladanja“ jer „ona jedna muh. lisica, koja će hrvatom biti dotle dokle je biskup, fratri i neki činovnici parama obasipaju, neće biti predstavnikom hercegovačkijeh muhamedanaca, koji se na ljepak Martina Prnde, Marka Šešelja, fra Andre, fra Zupca i biskupa Buconjića tamo lasno ne hvataju.“ Posebno je u tom sporu zanimljiv navod koji se „tiče tog novog vašeg hrvatskog imena, za koje se do okupacije ovđe nikad čulo nije“ i da „mi kao ni vi ne znamo ni odkud je ni kako je ono postalo, dočim smo za srpsko ime od uvijek znali i Hercegovce seljake ovako pozdravljali: dobro došo Srbu! kako si Srbu? što će i vama poznato biti. Vi ostajete među nama oni stari latini i ništa više, a vi možete razmetati se kako god hoćete. Na pošljetku znamo mi svoje poreklo koje većinom kao i vaše potiče od pravoslavnih praoca, a znamo i to, da je naš jezik čisto srpski. Hoće li vam ovo dosta biti? Ako ushtijete pripravni smo iako vakat nije da vam i uz druge možda srpskije gusle zagudimo“.
Ovo je pismo, pod naslovom Prva i pošljednja Hercegovačkijem Latinima, objavljeno u časopisu Srpski list, Zadar, Godina VIII, broj 7, 19 februara (2 Marta) 1887, str. 1.
Druga. Pravaške ideje koje su se, pod pritiscima Vatikana, počele zasnivati tokom druge polovine 19. veka, iako podržane austrijskom okupacijom 1878, zadugo u BiH nisu mogle biti utemeljene i o tome svedoče neke proste istorijske činjenice, a ovde se od njih može pomenuti samo pokoja. Kada je, recimo, zagrebački Vijenac 1890. pozvao „mostarske Hrvate” na „narodno slavlje u Makarsku”, jedan savremenik zapisaće da tamo niko ne zna za Hrvate (sem ako se ne misli na neku trojicu koje zovu „mlinarima”) i dodaje: „Đe će u Mostaru biti Hrvat, kad je Mostar glavni grad »Vojvodine sv. Save«, u kome su vazda živjeli čisti Srbi od tri vjere”. Na istoj liniji našao se u jednom trenutku i Franjo Rački koji je, prema navodima Pedra Rameta, „smjelo izjavio da nema osnova za nacionalno izdvajanje Hrvata od Srba, jer oni ustvari i jesu Srbi. Po njegovom mišljenju samo ih rimski katolicizam i želje Vatikana sprečavaju da se izjasne kao Srbi”, a fra Grgo Škarić iz Širokog Brijega čak je „pokušao da ubedi rimokatoličku mladež u Bosni i Hercegovini da podrži pripajanje Srbiji”. Govoreći o Hercegovini, svom užem zavičaju, tvrdio je da „narod Ercegovački, vas to je narod Srbski, brez da ikakva drugoga u istome umješana ima: i to sami oni isti priznaju iz svoji običaja; iz svoga naričja, i iz pričanja od pamtivjeka svoji pradjedova” (u pismu Namesništvu u Beogradu, 11. decembra 1869). Sve to o čemu govorimo potvrđuje i sam sarajevski nadbiskup Josip Štadler žaleći se rezignirano na to da franjevci „danas više nisu nikakvi Hrvati, svi oni sebe smatraju Srbima”. Zbog svega toga, trezveniji Hrvati priznavaće da ne znaju… „šta mi tražimo u Bosni, kad neće niko tamo za hrvatstvo ni da čuje… Pravoslavni su Srbi, muhamedanci neće ni da čuju za hrvatstvo, a katolici s malim izuzetkom ne znaju o hrvatstvu ništa”; s druge strane, „na celom svom putovanju kroz Bosnu 1857. Hiljferding nije naišao na jednog jedinog čoveka koji bi pomenuo hrvatsko ime”, a to potvrđuju i drugi hrvatski izvori priznanjem da je „pučanstvo Bosne i Hercegovine eminentno srbsko”.
I mogli bismo, uzgred, pripitati Bakira i sarajevsku gradonačelnicu Benjaminu: kad su rušili stare kuće „svoji pradjedova“, jesu li možda u njihovim potkrovljima naišli na kakve prašnjave ikone i koji su likovi na njima bili izobraženi?
Tako bismo se našli u prilici da saznamo šta su to njeni Karići nekad slavili? Kao što ćemo to saznati i za Tunjine Filipoviće? Ili koje su prezime Izetbegovići napustili zajedno sa krsnom slavom? I koliko su vekova bosanski franjevci „srbovali i pisali ćirilicom“ pre nego što su ih od toga odučili nemački biskupi Štrosmajer i Štadler?
Ili sve to treba zabraniti jednako kao i ono koje su sve slave „proslavljale u Kazanima“. Ili da je iz Sarajeva, „preko Pala“, prognato 157.000 Srba (a u BH-Federaciji ukupno ih ostalo još 40.000).
Verovatno zato da u Sarajevu ne bi imao ko svedočiti da impozantni Benjaminin Tvrtko Kotromanić ima u desnoj ruci srp — umesto pravoslavnog krsta.
Piše: Dragoljub Petrović
Bravo,da im se kaze koji su,od koga su.Muka mi je vise od tih jadnika koji im serviraju izmisljotine,a oni se primaju ko baba na saucesce.