Izazovi bez odgovora

2
106
Ohrid, foto: Jakub Fryš/Wikimedia Commons

Sinod Vaseljenske patrijaršije doneo je u ponedeljak odluku u vezi sa statusom pravoslavne crkve u Makedoniji, koja se već decenijama nalazi u raskolu sa SPC. Sinod je pod predsedništvom patrijarha Vartolomeja odlučio da sa tamošnjim episkopatom, sveštenstvom i vernim narodom stupi u liturgijsko jedinstvo. U odluci se takođe poziva i SPC da u skladu s kanonskim poretkom i crkvenom tradicijom naknadno reguliše svoj administrativni odnos sa crkvom u Severnoj Makedoniji. Dok će sa svoje strane Vaseljenska patrijaršija tu crkvu nadalje priznavati pod imenom Ohridske crkve (Ohridske arhiepiskopije) i u okviru državne teritorije, bez dosadašnjeg prideva „makedonska“. Odluka je doneta na molbu tamošnje crkve i zvaničnog Skoplja. Međutim, za razliku od ukrajinskog slučaja, Vaseljenska patrijaršija nije izdala tomos o autokefaliji (samostalnosti crkve), nego je to prepustila SPC-u.

U reakciji Ruske pravoslavne crkve (RPC) kaže se da ona i dalje priznaje isključivu nadležnost SPC-a nad crkvenim pitanjem u Severnoj Makedoniji i da će slediti pristup srpske crkve tom problemu. Srpska crkva se do sada nije zvanično oglasila, ali su zato na naslovim stranama režimskih tabloida osvanuli naslovi: „Vartolomej ponovo cepa pravoslavlje“ (Večernje novosti); „Raskol u pravoslavlju: Patrijarh vaseljenski udara na SPC“ (Kurir); „Sada i preko Crkve udaraju na Srbiju“ (Informer), ponavljajući uhodani medijski obrazac režimske dramaturgije. Ali, da li Vaseljenska patrijaršija predstavlja jedinu „opasnost“ za pravoslavlje?

Kada je krajem prošle godine sinod RPC-a doneo odluku o osnivanju svoje crkvene uprave na afričkom kontinentu, teritoriji Aleksandrijske patrijaršije, i kada je ruska strana javno priznala da se nadalje ni ona – kao ni carigradska u Ukrajini – neće pridržavati dosadašnjeg kanonskog poretka, ovde se već pisalo da obe patrijaršije, moskovsku i carigradsku, više ništa ne obavezuje i ne sprečava da se umešaju u nadležnosti drugih crkava. Zato odluka sinoda Vaseljenske patrijaršije, kojom se pokreće rešavanje raskola između srpske i makedonske crkve i nije preterano iznenađenje. Sada obe navedene patrijaršije postupaju van okvira – tradicionalno shvaćenih – normi kanonskog prava, s tim što su kapaciteti Vaseljenske patrijaršije da za svoje postupke obezbedi podršku drugih pravoslavnih crkava, shodno svom položaju „prve među jednakima“, nešto veći nego kada je Moskovska patrijaršija u pitanju.

Da Vas podsetimo:  Ne živi se od MMF

Pravoslavne crkve nikada nisu uspele da zajednički jasno definišu svoje međusobne odnose, obim i tačne elemente autokefalije, kao ni procedure za njeno sticanje. Zato je crkvena autokefalija oduvek zavisila od međusobnog dogovora dve zainteresovane strane. A u najvećem broju slučajeva je jedna od tih strana bila Vaseljenska patrijaršija. Danas ona trpi kritike da u poredak pravoslavne sabornosti unosi novine, pretvarajući se u neku vrstu „istočnog papizma“ na šta su pravoslavne crkve naročito osetljive.

A novina zaista ima. Tako poslednja odluka pravi razliku između liturgijskog i kanonskog jedinstva. Naime, Vaseljenska patrijaršija priznaje svete tajne crkvi u Makedoniji, odnosno ulazi u liturgijsko opštenje s njom, iako se praktično ostavlja prostor da ta crkva tehnički može ostati u nerešenom pravnom statusu ili raskolu ako ne reguliše svoje odnose sa SPC-om. Ranije su narušeni kanonski odnosi sa sobom povlačili i prekid liturgijskog opštenja. Može se pretpostaviti da su ovakva rešenja uslovljena kontekstom nadmetanja s Moskovskom patrijaršijom oko prestiža u pravoslavnom svetu i stoga potrebom da se ne naruše odnosi i sa srpskom crkvom.

Reakcija SPC-a na odluku Vaseljenske patrijaršije se očekuje na predstojećem majskom saboru. Ako episkopi crkvenu samostalnost SPC-a budu shvatili po ugledu na državni suverenitet i teritorijalni

integritet – kako sugerišu tabloidi – onda se može očekivati da reakcija bude negativna, jer će odluka Vaseljenske patrijaršije biti protumačena kao mešanje u unutrašnje stvari samostalne crkve. Ali, s obzirom da pravoslavne crkve sebe nikada nisu definisale u strogim pravnim terminima, onda postoji i mogućnost da ta odluka bude prihvaćena i odlučujuća kada je u pitanju rešenje ovog višedecenijskog spora.

autor:VLADIMIR VELJKOVIĆ

https://pescanik.net/

 

2 KOMENTARA

  1. Што се тиче македонске цркве, треба напоменути да је оснивач те цркве Доситеј Стојковић, Србин рођен у Смедереву. Дакле СРБИН, не Македонац или Албанац или Хрват или Словенац или Грк или Бугарин. Исто тако је забрану повратка Срба на Косово и Метохију после 1945. потписао Србин поп Владо Зечевић, званично свештеник СПЦ. Оваквих примера има гомила. Не требају нама непријатељи, сами смо себи непријатељи

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime