Najava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će do 2023. godine biti izgrađena brza pruga od Beograda do Niša, podsetila je na ranije najave i obećanja o izgradnji moderne železničke mreže kroz Srbiju.
Vučić je na svom Instagram profilu saopštio da će za tri meseca biti potpisan sporazum o izgradnji brze pruge od Beograda do Niša u dužini od 204 kilometra, da će vozovi ići brzinom od 200 kilometara na čas i istakao da će se od jednog do drugog grada stizati za sat i 20 minuta.
A pre dve godine, u julu 2018, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i predstavnici kineske kompanije „Čajna roud end bridž korporejšn“ (CRBC) potpisali su u Sofiji Memorandum o saradnji na rekonstrukciji pruge Beograd-Niš.
Ministarka je tada kazala da je kompanija CRBC zainteresovana za železnički Koridor 10, što je, kako je naglasila, priroritetan projekat za Vladu Srbije. Napomenula je da je za rekonstrukciju 198 kilometara pruge od Beograda do Niša potrebno oko 600 miliona evra, a da je prvi korak izrada projektne dokumentacije. Potpisivanje je organizovano na marginama Sedmog samita šefova vlada Kine i 16 zemalja centralne i Istočne Evrope u Sofiji, a u okviru samita potpisan je i komercijalni ugovor za izgradnju treće deonice brze pruge Beograd-Budimpešta, vredan 943 miliona evra.
A u aprilu prošle godine Vlada Srbije je, kako su prenele „Južne vesti“, na samitu „Jedan pojas, jedan put“, potpisala ugovor sa kineskom firmom za modernizaciju pruge Beograd-Niš-Preševo. Tadašnji generalni direktor „Infrastrukture železnice Srbije“ Miroljub Jevtić naglasio je da je ugovorom definisano projektovanje, isporuka i izvođenje radova na određenim deonicama, ali i izgradnja dvokolosečne pruge.
‘Mi ćemo sa kineskim partnerima definisati detaljan delokrug aktivnosti, podelu konkretnih obaveza i rokove za završetak Tehničke i ekonomske studije, a vrednost realizacije projekta biće utvrđena u okviru komercijalnih ugovora koje ćemo potpisivati po fazama, za svaku pojedinačnu pružnu deonicu posebno’, kazao je Jevtić.
Kako je napomenuo, na pruzi Beograd-Niš preostale su za rekonstrukciju deonice ukupne dužine oko 200 kilometara, a procenjena vrednost je oko 600 miliona evra. Dužina deonice Niš-Preševo je 88 kilometara, a vrednost investicije oko 160 miliona evra.
Podsetimo, o projektu „Brze pruge Srbije“ govori se skoro tri decenije. Još 1991. bivši ministar Milutin Mrkonjić, tada direktor Saobraćajnog instituta CIP, bio je jedan od onih koji su promovisali taj projekat i najavljivali njegovo ostvarenje.
I dve decenije posle, kao ministar za infrastrukturu, Mrkonjić je nastavio da daje nove rokove za završetak ovog projekta.
A u septembru 2014, iz Kine u kojoj je bio organizovan Svetski ekonomski forum, Aleksandar Vučić, u to vreme premijer, poručio je da su Kinezi spremni da grade prugu između Beograda i Budimpešte i ističući da Srbija ima dva ograničenja.