REM i dalje ne reaguje na uvrede i prostakluke: TV Hepi nema od čega da strahuje

0
158
Foto: printscreen

Televizija Hepi je nedavno dva puta teško prekršila zakon i profesionalne standarde, ali nadležno regulatorno telo REM još uvek nije izreklo nikakve sankcije, iako je od prvog prekršaja prošlo tačno mesec dana, a od drugog više od dve nedelje.

U jutarnjem programu TV Hepi, podsećamo, iznete su neprihvatljive uvrede, uključujući i one po nacionalnoj osnovi, dok su u rijaliti programu ove televizije sa nacionalnom frekvencijom prikazane neprimerene scene seksualne sadržine.

REM za sada „razmatrao“ emisije TV Hepi

Zbog iznošenja uvreda na račun rektorke Ivanke Popović i profesora Danijela Sinanija (o čemu je Cenzolovka pisala), Savet REM-a je pokrenuo postupak protiv TV Hepi, potvrdio je u izjavi za Insajder jedan od članova Saveta. Informacija o održavanju vanredne sednice Saveta, na kojoj se 3. oktobra raspravljalo o ovom slučaju, objavljena je i na veb-stranici tog regulatornog tela, doduše – bez podrobnijih detalja.

Kada je reč o drugom teškom prekršaju TV Hepi, zasad se zna da je Savet REM-a, takođe na vanrednoj sednici održanoj 14. oktobra, razmatrao „izveštaj Službe za nadzor i analizu u vezi sa rijaliti programom ‘Parovi’“ i „donošenje odluke o pokretanju postupka“.

Ova kratka informacija, objavljena na internet stranici REM-a u odeljku „sednice“, takođe ne sadrži dodatne detalje, kao ni priložen zapisnik, što inače spada u zakonsku obavezu Regulatora, a što je precizirano i u Statutu ovog tela (članovi 30–34).

Netransparentan rad REM-a

Doduše, REM nije objavio ni zapisnike sa poslednjih sedam sednica Saveta (održana je jedna redovna i šest vanrednih), što je samo jedan od brojnih pokazatelja kontinuiranog netransparentnog rada ovog „nezavisnog“ regulatornog organa. Osim što su podaci koji se objavljuju na sajtu REM-a selektivni i šturi, ni članovi Saveta REM-a ne pružaju pravovremene i potpune informacije o radu tog tela.

Tako je u izjavi za Insajder, član Saveta Goran Peković rekao i da, prema njihovim pravilnicima, ne može „da govori o postupcima koji su u toku“.

Ovakva zabrana nije navedena ni u jednom pravilniku dostupnom javnosti, a eventualno postojanje takve zabrane kosilo bi se i sa zakonom i sa podzakonskim aktima. Naime, i Zakon o elektronskim medijima (član 38) i Poslovnik o radu Saveta propisuju da je „rad Regulatora javan“.

Da Vas podsetimo:  Većina Nišlija ne zna šta su javni interes i bitne medijske teme

Tako, na primer, Poslovnik o radu Saveta REM-a, koji govori o javnosti rada ovog tela (članovi 19–22), između ostaloga propisuje da su sednice Saveta javne i da im mogu prisustvovati akreditovani novinari, sa izuzetkom kada se sednica proglasi zatvorenom za javnost.

Poslovnik predviđa i da se sa sednica Saveta „može izdati saopštenje za javnost“, ali i da član Saveta „ima pravo da sopstvene stavove o pitanjima koja su bila predmet rasprave i odlučivanja na sednici saopšti javnosti“.

Uz informaciju da je održana sednica na kojoj je razmatrano prikazivanje neprimerenih scena seksualne sadržine u rijalitiju „Parovi“, više medija je, pozivajući se na saznanja Udruženja novinara Srbije (UNS), javilo i da je Savet REM-a pokrenuo postupak protiv TV Hepi zbog ovog prekršaja, kao i da je pozvao odgovornog urednika te televizije Milomira Marića na izjašnjavanje.

Međutim, budući da zvaničnog saopštenja REM-a nije bilo, još uvek se ne zna da li su informacije do kojih je došao UNS tačne i da li je i za kada zakazana sednica na kojoj bi se odgovorni urednik TV Hepi eventualno izjasnio o ovim teškim prekršajima.

Pravilnik o načinu izricanja mera pružaocima medijskih usluga nalaže REM-u da prijavu, kojom se ukazuje na prekršaj, odmah po razmatranju dostavi emiteru koji je dužan da se o njoj izjasni „najkasnije u roku od osam dana“. Sednica Saveta REM-a održana je 14. oktobra, što znači da je ovaj rok istekao, ali javnost još nije upoznata sa tokom ovog postupka.


I REM ODGOVORAN ZA UVREDE I VULGARNOSTI

Da je REM radio svoj posao, Televizija Hepi bi, po raznim osnovama, odavno bila suočena bar sa privremenim oduzimanjem dozvole za emitovanje koje može da traje i do 30 dana, što pored opomene, upozorenja i trajnog oduzimanje dozvole, spada u mere koje može da izrekne Regulator.

Da je Televizija Hepi u pravo vreme trpela sankcije za svoju neprihvatljivu uređivačku politiku, izvesno je da se slučajevi kao što su vređanje rektorke Popović i profesora Sinanija, ili prikazivanje čoveku nedostojnih scena u rijaliti programima, ne bi ni dogodili, kao ni brojna druga kršenja zakona u programima ostalih emitera.

Da Vas podsetimo:  SNS preti novinaru Zdraviću

Ovako su članovi Saveta REM-a, iz samo njima znanih razloga, postali saučesnici u sistemskom uništavanju moralnih, obrazovnih i kulturnih tekovina srpskog društva i njegove budućnosti.


Izjašnjavanje pred REM-om – predstava za javnost

Pozivanje predstavnika emitera koji je prekršio zakon na sednicu Saveta REM-a je uobičajeno i deo je redovnog postupka u kome Regulator odlučuje o preduzimanju eventualnih mera prema prekršiocu.

Predstavnici TV Hepi su se od 2014. često nalazili u toj situaciji, s obzirom na to da je toj televiziji za proteklih pet godina izrečeno 13 mera, od toga četiri opomene, osam upozorenja i jedna privremena zabrana emitovanja u trajanju od 24 časa.

Bez obzira na svu težinu prekršaja, rukovodstvo TV Hepi nema od čega da strahuje. Kao što je to bilo i prethodnih godina u sličnim slučajevima, toj televiziji će eventualno biti izrečena opomena ili upozorenje, što su blage mere koje ne povlače nikakve ozbiljne sankcije. Televizija Hepi će biti dužna da objavi tekst izrečene opomene u svom programu i u dnevnim novinama, kao i da obezbedi da se učinjeni prestupi ne ponavljaju.

Uredništvo TV Hepi to zna, zato se i ne ustručava da godinama emituje programe u kojima se iznose najrazličitije uvrede prema svima koji misle drugačije, u kojima dominira nasilje, prostakluk, vulgarnost, pa čak sadrže i scene eksplicitnog seksa. Poziv za izjašnjavanje pred Savetom REM-a za čelnike TV Hepi više je „redovna radna obaveza“ u kojoj moraju da učestvuju, kako bi se bar donekle smirilo nezadovoljstvo zgroženog dela javnosti i kako bi REM imao alibi za to da bar ponekad ispunjava obaveze koje su u njegovoj nadležnosti.

Direktor TV Hepi Aleksandra Krstić i odgovorni urednik Milomir Marić poslednji put su u takvoj predstavi učestovali 9. oktobra 2018, kada je toj televiziji izrečena opomena zato što je 6. i 28. septembra 2018. u rijaliti programu „Parovi“ prikazivala scene „unapred izrežiranog nasilja“, a da o tome prethodno nije obavestila gledaoce, na šta je obavezuje Zakon o elektronskim medijima.

U konkretnim slučajevima radilo se o tome da je jedan od učesnika rijalitija „izvukao pištolj i pretio drugim učesnicima“, da je „prislonio pištolj na glavu drugom učesniku“, kao i da je grupa naoružanih maskiranih lica upala u studio i odvela jednog od učesnika rijalitija, pri čemu gledaoci nisu znali da se radi o unapred izrežiranom događaju.

Da Vas podsetimo:  Mediji - još jedan kamen spoticanja između vlasti i opozicije u Nišu

Apsurdno je što je Savet REM-a „kaznio“ Televiziju Hepi samo zbog toga što nije obavestila gledaoce da se radi o izrežiranom nasilju, ali ne i zbog samih scena nasilja u kojima je korišćeno i oružje ili zbog vulgarnog rečnika i ponašanja, iako su ovi sadržaji prikazivani oko 21 sat kada je zabranjeno prikazivati programe koji nisu prikladni za maloletnike.

U svoju odbranu, tom prilikom, odgovorni urednik Marić izneo je da je korišćeni pištolj bio plastičan, da su scene nasilja „bile samo igra i unapred izrežirane“, da je o svemu unapred obavestio MUP, kao i da će naredni put obavestiti i Regulatora „kada budu hteli da emituju program te vrste“. Marić je takođe „izrazio žaljenje zbog izvršene povrede obaveza“, navodi se u tekstu odluke Saveta REM-a.

„Mračna prošlost“ TV Hepi izbrisana iz arhive

TV Hepi je izrečeno 13 mera, ali na sajtu REM-a se može videti obrazloženje samo za poslednju, čime se krši Zakon o elektronskim medijima

Ista mera opomene bila je izrečena Televiziji Hepi i godinu dana ranije, septembra 2017, međutim, nemoguće je utvrditi o kakvom se prekršaju radilo. U skladu sa odredbom zakona da se „izrečena mera opomene i upozorenja briše iz Registra medijskih usluga dve godine nakon izricanja“ (član 29 ZEM-a), „revnosni“ REM je i bukvalno sa svoje internet stranice izbrisao tekst svog rešenja u kojem obrazlaže izrečenu meru i detaljno navodi prekršaj emitera.

To znači da su obrazloženja svih mera izrečenih elektronskim medijima pre oktobra 2017. izbrisana iz arhive na internet stranici REM-a, što je još jedan pokazatelj zabrinjavajuće netransparentnosti u radu ovog tela. U kontekstu Televizije Hepi, kojoj je od januara 2014. izrečeno 13 mera, na veb-sajtu REM-a se sada može pronaći obrazloženje samo za poslednju meru, onu iz oktobra 2018. U želji da izbriše „mračnu prošlost“ emitera TV Hepi, REM je učinio i jedan zakonski prekršaj. Naime, obrisao je i obrazloženje za izricanje mere „privremene zabrane emitovanja“, iako to nije u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima (član 29 stav 9).

Anđela Reljić
Izvor: Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime